מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר היום (ד') כי הוא מעריך ש"לא תהיה התנפלות" על חיסוני הילדים נגד קורונה. בריאיון לאולפן ynet הוא הוסיף כי בארץ נערכים לקבל החלטה בנושא, וכי הוא מתנגד לסנקציות על ילדים שלא יתחסנו. "אנחנו בעד הדברים החיוביים והתו הירוק נועד להגן מהדבקות", אמר פרופ' אש, "מי שיתחסן לא יצטרך לעשות בדיקות בשביל להיכנס למקומות שמצריכים תו ירוק".
2 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
"רוצים לקיים תהליך מושכל ועצמאי". פרופ' אש
(צילום: הדר יואביאן)
אחרי שפאנל מומחי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) המליץ אמש לחסן ילדים בני חמש עד 11 בחיסון של פייזר, אמר פרופ' אש כי "אנחנו עוד צריכים לקיים את התהליך אצלנו, אנחנו נערכים לדיונים של הצט"מ, לצוות החיסונים שיהיו בשבוע הבא, אנחנו רוצים לקיים תהליך מושכל ועצמאי למרות שה-FDA המליץ לאשר".
- זה נראה שההחלטה כבר התקבלה. הקמפיין מתגבש, הקופות מתארגנות, רה"מ בנט כבר מקיים דיונים פרקטיים בנושא. הדיון הזה נראה קצת מיותר. "ההחלטה ממש לא התקבלה ואנחנו רוצים לעבור על הנתונים, הנתונים שלנו הם שונים, נתוני התחלואה הם שונים. אני לא צופה פה הפתעות, אבל ההחלטה צריכה להתקבל בצורה מסודרת על ידי הגורמים המקצועיים".
פרופ' אש הוסיף כי "אנחנו רוצים לעשות את התהליך הזה יותר שקוף הפעם, לפחות חלק מהדיון יתקיים בצורה פומבית. אנחנו רוצים לאפשר לציבור להשמיע את דעתו ואנשים יוכלו להביע את עמדתם במהלך הדיון. גם שהנתונים שמוצגים לפורום הצט"מ יוצגו בצורה שיהיו שקופים לציבור".
2 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה של חברת פייזר
חיסוני קורונה של חברת פייזר
החיסונים לבני 11-5. "ההגנה של המינון הזה תהיה טובה מאוד לילדים"
(צילום: רויטרס)
לדבריו, החיסונים יינתנו "גם בקופות החולים, גם בבתי הספר וגם בהגעה לנקודות חיסון שניצור יחד עם הרשויות המקומיות. אנחנו רוצים לנצל את כל הערוצים לנוחות הציבור ולהגדיל את הנגישות של החיסונים".
- האם אתה יכול להעריך שכבר החל מאמצע חודש נובמבר יתחילו חיסוני ילדים, בהנחה שהצט"מ יאשר? "אני מעריך שזה יקרה לקראת סוף חודש נובמבר, כתלות בהגעה של החיסונים המותאמים לילדים".
- אתה מעריך שתהיה התנפלות על החיסונים? אנחנו רואים סקרים בימים האחרונים שלפיהם צפויה להיות היענות די נמוכה בשלב הראשון. "אני מעריך שזה יקרה בהדרגה, אני לא חושב שתהיה התנפלות. יש כאלה שמאוד מחכים לזה ויבואו ראשונים ויש כאלה שירצו לחשוב עוד קצת וזה גם בסדר. הירידה בתחלואה גם מאפשרת לקחת את הזמן. רק צריך לזכור שתהליך החיסון לוקח כחודש עד שמגיעים למוגנות ואנחנו צריכים לראות שרמת התחלואה לא עולה ולזהות את זה מספיק זמן כדי שההורה שירצה בסופו של דבר שהילד שלו יתחסן ייקח את זה מספיק בזמן".

- אנחנו מדברים הרבה על בטיחות ותופעות לוואי אבל לא על יעילות ואפקטיביות. המינון אחר לילדים, מה זה אומר לגבי האפקטיביות? "האפקטיביות כפי שהייתה במחקר של פייזר טובה מאוד, יעילות של יותר מ-90%. אנחנו מעריכים שזאת תהיה היעילות, זה הבסיס להמלצה ואני מעריך שההגנה של המינון הזה תהיה טובה מאוד לילדים".
- איך אתה יכול להרגיע הורים שחוששים מהשפעות הטווח הארוך ולא רק להגיד שזה יותר טוב מתופעות הלוואי של הקורונה עצמה? "יש לנו כבר ניסיון של קרוב לשנה כמעט עם החיסון ואנחנו מכירים את התופעות שיש, לא ראינו תופעות יותר ארוכות בצורה שמדאיגה אותנו. אנחנו לא צופים תופעות ארוכות טווח שנגלה בעוד כמה שנים".
- הרבה נשים טוענות שבעקבות החיסונים, גם שני הראשונים וגם הבוסטר, היו להן שיבושים במחזור ויש טענה שכשמדובר בתופעות לוואי של נשים, אז קצת פחות בודקים אותן. האם יש כבר אבחנה, מחקר לגבי התופעה הזאת? "יש עבודות שנעשו גם על השפעה על הפריון וגם על השפעה הורמונלית. כל המחקרים שנעשו, והיו כמה מחקרים, גם בארץ בקופ"ח מכבי למשל. כל המחקרים הראו שאין דברים מיוחדים. לגבי התופעה של שיבושי מחזור, הרבה יותר קשה לבדוק את זה וזה לא עניין של בגלל שזה נשים ולא גברים, אלא בגלל שזו תופעה שיותר קשה לבדוק".
- אבל בעולם כן עשו את זה. ואגב, מדובר על הוספת רובריקה מאוד פשוטה בטופס של דיווחי תופעות הלוואי שלכם, הטופס של משרד הבריאות, שאין כרגע אפשר לדווח על זה בכלל. "לדעתי יש אפשרות לדווח על הכול, זה לא שייך לסימון ברובריקה ובאתר שלנו אפשר לדווח על זה וגם קיבלנו דיווחים כאלה. עכשיו אם נעשו מחקרים כאלה ויש נתונים מהעולם זה מצוין, אלה הנותנים שאנחנו מתבססים עליהם, לא על כל דבר עושים מחקר אצלנו. שוחחתי באופן אישי עם רופאי נשים ועניינתי אותם לגבי מחקר בעניין הזה כדי שנוכל לקבל יותר נתונים, אני מקווה שדברים כאלה ייעשו גם בארץ. בכל מקרה אם יש שיבושים כאלה, הם שיבושים זמניים".