סבב ההתייעצויות של נשיא המדינה עם נציגי הסיעות לקראת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה הסתיים הערב (יום ב') כשלראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו רוב של ממליצים - 52. אחריו עומד יאיר לפיד עם 45 ממליצים, ובהמשך נפתלי בנט עם שבעה. נציגי תקווה חדשה של גדעון סער, הרשימה המשותפת ורע"ם של מנסור עבאס לא המליצו על איש.
נציגי תקווה חדשה - יפעת שאשא ביטון, זאב אלקין ויועז הנדל, קראו לנשיא לזמן את נפתלי בנט ואת יאיר לפיד להידברות, אולם הנשיא דחה את הצעתם ואמר כי זו התערבות פוליטית שהוא לא יכול לקחת בה חלק: "אתם מבקשים ממני דבר שאני רואה אותו כדבר שאסור שנשיא יתעסק איתו, אלא אם מדובר בחיבור של שני מחנות, שיכול להביא לחיבור בין המועמדים. אתם מבקשים שאתווך בין שני מועמדים שהם בצד אחד של השולחן, נגד מועמד אחר שהוא בצד אחר של השולחן".
ריבלין הבהיר להם כי הוא לא יודע מתי בכוונתו לפרסם את החלטתו, והבהיר כי "אם תבוא בקשה לדחייה משום שיש שינוי בהמלצה אנחנו נתייעץ כאן". בהמשך הוסיף: "על פי הישיבות שהתקיימו היום אני אקבל את ההכרעה שלי. השיקולים הם רציניים ביותר אבל כללי המשחק מחייבים את כולנו".
8 צפייה בגלריה
נציגי תקווה חדשה בסבב ההמלצות אצל הנשיא
נציגי תקווה חדשה בסבב ההמלצות אצל הנשיא
אנשי תקווה חדשה עם נשיא המדינה
(צילום: יונתן זינדל)
8 צפייה בגלריה
כנס של מפלגת "תקווה חדשה" במושב עזריה
כנס של מפלגת "תקווה חדשה" במושב עזריה
סער. הנציגים לא המליצו על אף אחד
(צילום: מוטי קמחי)
"כנציגי תקווה חדשה יצאנו למערכת הבחירות הזו וראינו את מערכת הבחירות ואמרנו שאגו לא יהיה שיקול", אמרה ח"כ יפעת שאשא-ביטון לנשיא בפתח הפגישה ביניהם. "עשינו מאמצים רבים כדי שיגיעו הצדדים להבנות, אך לצערנו הרב הם לא הקשיבו להמלצות שלנו וניהלו מגעים ישירים רק ממוצאי שבת האחרון. לכן, אנו נמצאים במציאות מורכבת אחרי שלוש מערכות בחירות. אנו ממליצים לזמן את לפיד ובנט יחד, שימצאו את הפתרון".
הנשיא השיב לה כי הוא מבקש להימנע מהתערבות פוליטית. "תפקידי כאן הוא לקיים התייעצויות עם העם בישראל על-ידי הנציגים שבחר, על מי להטיל את משימת ההרכבה. את קוראת לי להתערב במצב שבו אחת מהקבוצות תזכינה בבכורה. איך אני יכול להתערב בנושא שהוא פוליטי לכל דבר? אני צריך לבוא ולקבוע מי האדם שהציבור כולו תומך גם אם אין לו רוב. גם אם יש היגיון רב בדברייך, אני לא יכול לעזור ברמה הנשיאותית", אמר לה.
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד
תקווה חדשה קראו להידברות. בנט ולפיד
(צילום: מוטי קמחי, עמית שעל)
הוא הוסיף: "אתם יכולים להחליט שאתם לא מחליטים. בסופו של דבר אני צריך להחליט על-פי קריטריונים. אני רוצה לומר שאעשה זאת מתוך אחריות מלאה לדמוקרטיה הישראלית ולמדינת ישראל".
ח"כ זאב אלקין קרא לנשיא לבחון שוב את הצעתם. "היות שנשארו עוד יומיים למתן המנדט ואני יודע מה מצב המגעים בין הצדדים וההיתכנות להגיע להחלטות, ואמרנו מראש שאנחנו מוכנים להפקיד את המלצתנו ולצרף מספרית לכל החלטה שתוסכם, אני מבקש לשקול את המלצתנו. בסוף אין שום מועמד שיכול להרכיב לבד ממשלה".
הנשיא שוב דחה את ההצעה. "יש פה בקשה שאתערב בנושא פוליטי. יש פה שני אנשים מול אדם שלישי. תהיה הכנסת אשר תהיה, הבקשה שלכם היא בקשה לא פשוטה", אמר ריבלין לאלקין, שהזכיר בדבריו גם את התנעת השיח בין בנימין נתניהו לבני גנץ בבחירות הקודמות. ריבלין הזכיר לו את המועמד השלישי במערכת - בנימין נתניהו. בתום המפגש עם הנשיא אמרה שאשא-ביטון: "אני רוצה לפנות לבנט ולפיד. צו השעה הוא ממשלת שינוי מאחדת. אנא עשו זאת".
נציגי הרשימה המשותפת היו אמורים להיכנס לפני אנשי תקווה חדשה - אבל העדיפו להיכנס למשכן הנשיא רק לאחר שישמעו על מי בחר סער להמליץ. בעקבות זאת, התחלפו נציגי המשותפת עם מרצ, שהמליצה כצפוי על לפיד. ח"כ אחמד טיבי אישר את האפשרות שהיו ממליצים על לפיד במקרה שקולות הרשימה המשותפת היו מכריעים את הכף. "אמרנו לו - 'אם תגיע למספר ממליצים שנכריע, זה יוצר מצב חדש ואנחנו נכריע. אם היינו בישיבה הזו אחרי המשלחת הקודמת במצב שכל קול היה מכריע, היינו מכריעים. אני מבקש לקחת את זה בחשבון".
8 צפייה בגלריה
הרשימה המשותפת בסבב ההמלצות אצל הנשיא
הרשימה המשותפת בסבב ההמלצות אצל הנשיא
נציגי המשותפת עם הנשיא ריבלין. לא המליצו על איש
(צילום: יונתן זינדל)
ואולם, ברשימה המשותפת בחרו כאמור, כמו בתקווה חדשה, לא להמליץ על אף מועמד. "בפעם שעברה הרמנו את הכפפה. היו שני מחנות די ברורים ואנחנו היינו הכוח המכריע. הפעם המצב שונה", אמר יו"ר הרשימה איימן עודה. "הבחירות האחרונות התמקדו בכן ביבי-לא ביבי. אנחנו לא חלק מזה. אנחנו נגד דרכו של נתניהו. הדרך הזו טומנת בחובה גם אנשים ממה שנקרא 'גוש השינוי'. אנחנו לא שם".
אחרי נציגי הרשימה המשותפת, נכנסו לבית הנשיא נציגי מפלגת רע"ם של מנסור עבאס. נשיא המדינה אמר להם כי "ההחלטה שלכם היא חשובה ביותר כי אתם מייצגים ציבור בישראל. היום כדי להשיג 61 זה דבר לא פשוט, ולכן כל קול הוא חשוב. הציבור רוצה לשמוע את דבריכם".
8 צפייה בגלריה
הרשימה המשותפת בסבב ההמלצות אצל הנשיא
הרשימה המשותפת בסבב ההמלצות אצל הנשיא
נציגי רע"ם לצד הנשיא. "נהיה המנוף למהלך הבא"
(צילום: יונתן זינדל)
יו"ר רע"ם מנסור עבאס הודיע לנשיא כי הוא לא ממליץ על אף מועמד להרכבת הממשלה. "המנדט שקיבלנו נותן לנו אור ירוק לפעול בזירה הפוליטית בצורה שיש בה קבלת האחר, ואין מדיניות של החרמות או פסילות", הוא אמר. "אנחנו נבוא בצורה חיובית לכל מועמד שתטיל עליו את הרכבת הממשלה. לא נזנח את הנושא הערכי שכולנו מדברים עליו ושואפים אליו - נושא השלום. תהיה לנו תרומה. אני חושב שאתה יכול להסתכל על רע"ם כמנוף שיאפשר את המהלך הבא, שינסה לקדם את מלאכת הרכבת הממשלה".
הוא הוסיף: "אנחנו מעוניינים שתקום ממשלה ורוצים להיות באיזשהו מובן שותפים לתהליך הזה". לשאלה אם יהיה מוכן לשבת עם הציונות הדתית, יחד עם איתמר בן גביר, השיב עבאס לשאלות עיתונאים: "הכתובת שלנו היא לא הקיצוניים, אלא האנשים שמרכיבים את הממשלה. עכשיו אנחנו מתחילים לדון, מי שיבוא לקראתנו, נבוא לקראתו. אנחנו רוצים לחזור לחברה הערבית עם הפתרונות ביד".
8 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ'
ניצן הורוביץ'
הורוביץ עם הנשיא מוקדם יותר. קרא לא להטיל על נתניהו בשם כתבי האישום
(צילום: יונתן זינדל)
יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, קרא מוקדם יותר לנשיא לא להעניק את המנדט לנתניהו. "פשוט משום שהוא עומד למשפט פלילי, לא ראוי בעינינו שמועמד לראשות ממשלה יהיה בבית המשפט תחת אישומים פליליים חמורים. זה גם שיקול שאנחנו חושבים שחייב להיות בפניך", אמר לו.
הנשיא השיב לו: "הבנתי את הבעיה שהיא מעלה ומעוררת, והיא ראויה לשיקול דעת. אני לא תמיד שמח להשתמש בשיקול דעתי, אבל אני לא מפחד להשתמש בו. השאלה היא האם הנשיא יכול להגיד 'כנסת יקרה, אני כנשיא מבטל את החוק?' זאת בהחלט שאלה שיכולה להישאל על ידי ציבור גדול. הסוגיה באמת מטרידה את שנתי".
8 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
עבאס. רע"ם לא המליצה על איש
(צילום: יונתן זינדל)
על ראש הממשלה נתניהו המליצו לקדנציה נוספת הרשימות החברות בגוש שלו - הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית. לנתניהו יש 52 ממליצים. על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד המליצו מפלגתו, העבודה, ישראל ביתנו וכחול לבן. לפיד צבר 45 ממליצים. על יו"ר ימינה נפתלי בנט המליצה מפלגתו שלו - 7 ממליצים בסך הכול.
במרכז היום עמד הנשיא ראובן ריבלין שהספיק להעביר בבית הנשיא יותר מערכות בחירות מכל אחד מקודמיו - חמש במספר בשבע שנים בלבד. האבטחה סביב בית הנשיא תוגברה לקראת האירוע, והצעקות מההפגנות ברחוב נשמעו גם בחדר בדיונים.
במערכת הפוליטית מעריכים כי מי שנחשב לבעל הסיכויים הטובים ביותר להקים ממשלה בראשותו הוא דווקא זה שמחזיק במספר הממליצים הנמוך ביותר - יו"ר ימינה נפתלי בנט - שמפלגתו קיבלה בבחירות האחרונות שבעה מנדטים בלבד. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אישר הערב כי הציע לבנט להיות ראשון ברוטציה בממשלה יחד עם יש עתיד.
8 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
נציגי ימינה אצל הנשיא. "ראוי שבנט יקבל את ההזדמנות אחרי המועמד הראשון"
(צילום: יונתן זינדל)
בהתייעצות שערך ריבלין עם נציגי ימינה אמר כי אם המועמד שעליו יטיל את הרכבת הממשלה, לא יצליח בכך - ייתכן שהוא יחזיר את המנדט לכנסת. נציגת ימינה, ח"כ איילת שקד, אמרה לו כי יהיה ראוי אם המועמד הראשון ייכשל בהרכבת הממשלה, שבנט יקבל את ההזדמנות אחריו. "אנחנו חושבים שלו יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה", טענה שקד על בנט.
הנשיא התייחס בהתייעצות עם נציגי ישראל ביתנו גם לאפשרות אחרת, לפיו יימצאו חברי כנסת שיעברו מגוש אחד לגוש אחר. "אמר השר לשעבר ליברמן שמילה זו מילה, ופתאום אנחנו שומעים שבחירות זה בחירות ואחר כך נמצא עריקים. אלה דברים שמסכנים את הדמוקרטיה", אמר ריבלין.
ייתכן שהנשיא ימשיך את סבב ההתייעצויות גם מחר. במצב כזה, ריבלין ישוחח עם ראשי הסיעות וההכרעה תתקבל רק מחר או ביום רביעי בבוקר.
פורסם לראשונה: 18:56, 05.04.21