בתיעוד שפורסם היום (שני) ממרחב העיר עזה נראים תושבים עזתים ששוב הועמדו כפותים ובתחתונים, הפעם על משאית, ומאשימים את חמאס בכך ש"הרס את חייהם". מדובר בפלסטינים שנדרשו להגיע ל"חקירת שטח" על ידי צה"ל, ורובם שוחררו לאחר בירור. צפו בתיעוד:

ברקע נראים חיילי צה"ל וכלי רכב צבאי, והעזתים נשמעים אומרים "שאלוהים ינקום את נקמתנו בחמאס, חמאס הרסו אותנו". אחד התושבים, פלסטיני מבוגר, ביקש לומר כמה מילים ותקף את חמאס: "כבר 17 שנה שאנחנו חיים בעושק ומחכים. כשאתם באתם אנחנו נשארנו בבית כי אנחנו חיים בשלום. אם היינו עוסקים במשהו אחר (בטרור), היינו בורחים, אני נשבע באלוהים שחיכינו לכם כדי שתשחררו אותנו מהעושק הזה של חמאס.
"הילדים שלנו רעבים, הנשים שלנו מחפשות אוכל במזבלות ומקבצות נדבות", הוא המשיך, "ילדים שלנו מתו מרעב מול עינינו. אני איש חולה עם מחלת עור וסוכרת, אין לי טיפול, תרופות ואין לי איך לטפל בעצמי. 17 שנה שאנחנו במצור, אתם יודעים מה המצב בעזה". בסוף דבריו החיילים שאלו מי אשם במצב הזה, והתושבים השיבו כי זה "באשמת חמאס".
הכותרת
ציר הדמים שישראל רוצה לחזור לשלוט בו
18:39
3 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל בקרב בסג'עייה בלב רצועת עזה
לוחמי צה"ל בקרב בסג'עייה בלב רצועת עזה
שבויים שנעצרו בצפון הרצועה בחודש שעבר
(צילום: גיל יוחנן)
3 צפייה בגלריה
מחנה גב'אליה
מחנה גב'אליה
מחבלי חמאס שהסגירו את עצמם במחנה הפליטים ג'באליה
בחודש שעבר תועדו עזתים רבים שהופשטו מבגדיהם, חלקם מחבלים שנכנעו וחלקם תושבים שנעצרו לטובת תשאול ובירור. מבדיקות של אמ"ן, כך דווח, בין 50% ל-70% ממאות העזתים שנעצרו ברצועה אינם מחבלים ולא נחשדו בטרור, אך עשרות היו מחבלים או מזוהים עם ארגון הטרור.
תמונות העצורים הובילו אז לביקורת בינלאומית נגד ישראל, אחרי שבתמונות שפורסמו מג'באליה וממוקדים נוספים שבהם פועל צה"ל נראים גברים לבושים בתחתונים וכפותים, ולצידם לוחמים שמפקחים עליהם. בעולם דווח שלפחות חלק מהגברים שנעצרו הם אזרחים שלא קשורים כלל לארגוני הטרור. על אף שבצה"ל התגאו לאחרונה בתמונות הללו, לא כולם בצבא מרוצים מהן - וביקשו שלהבא יחולקו סרבלים לעזתים שמעוכבים.
המעוכבים העזתים עוברים שני סינונים: הראשון הוא בשטחים מיוחדים לתשאולים בתוך הרצועה, על ידי חוקרי שבויים מיחידת 504, ובהמשך נחקר מי שיש לגביו אינדיקציה בתוך מתקני חקירות בישראל.

באחת מהצהרותיו בחודש שעבר ניסה דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי להסביר את התמונות שגררו ביקורת, ואמר: "כשאנחנו מזהים קבוצה כזאת, אנחנו מורידים לה את הבגדים כי אנחנו חוששים מחגורות נפץ. לאחר מכן מתבצעת החקירה - ותוך כדי מתגלה אם מדובר באנשי חמאס. לאחר מכן אנחנו נותנים להם להתלבש בחזרה. איפה שזה לא קרה, אנחנו נשנה את זה". עוד ציין הגרי באותה הצהרה כי "התמונות שהופצו הן לא של דובר צה"ל. אנחנו מנהלים את התמונות שלנו, ונחליט מה להוציא החוצה".