פרסום ראשון: ישראל אישרה לרשות הפלסטינית בנייה של אלף יחידות דיור בשטחי C ביהודה ושומרון. כך מסרו ל-ynet מקורות פלסטינים, שעודכנו אחר הצהריים (יום ד') בהחלטה. מדובר בצעד ישראלי דרמטי וחריג שלא נעשה שנים. ישיבת התכנון העליונה במינהל האזרחי צפויה להתכנס בשבוע הבא ולאשר גם בנייה של כ-2,200 יחידות דיור בהתנחלויות.
סביב שטחי C שנמצאים בשליטה ישראלית מלאה, מתנהל מאבק בנייה קבוע בין הרשות הפלסטינית לבין המתנחלים כאשר כל צד מנסה לקבוע עובדות בשטח. שטחי C מהווים כ-60% משטח יהודה ושומרון.
3 צפייה בגלריה
ועדת התכנון במינהל האזרחי תתכנס בשבוע הבא. בנייה פלסטינית בדרום הר חברון
ועדת התכנון במינהל האזרחי תתכנס בשבוע הבא. בנייה פלסטינית בדרום הר חברון
ועדת התכנון במינהל האזרחי תתכנס בשבוע הבא. בנייה פלסטינית בדרום הר חברון
(צילום: תנועת רגבים)
מי שקיבל את ההחלטה לאשר את יחידות הדיור הוא שר הביטחון בני גנץ, והמקורות ברמאללה מסרו כי מי שעדכן אותם בעניין היום היה מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, שנתן להם כבר מסגרת זמן ולפיה ועדת התכנון במינהל האזרחי תתכנס בשבוע הבא ותאשר להפקדה את חמש תוכניות המתאר שהם הגישו.
הבנייה המתוכננת תהיה בכפרים מעצרה ליד בית לחם (150 יחידות דיור), ביר אל-באשא ליד ג'נין (270 יח"ד), חירבת עאבא ליד ג'נין (160 יח"ד), אל-מסקופה באזור ג'נין (233 יח"ד) וחירבת זכריא – בין אלון שבות לגוש עציון (50 יח"ד).
המקורות מסרו כי הרשות הפלסטינית הפעילה לחץ במשך זמן רב על ישראל לאשר את הבנייה בשטחי C, אחרי שלטענתם הרשויות הישראליות סירבו במשך שנים ארוכות לאשר בנייה וכמות האישורים שניתנו הייתה אפסית. המקורות ברמאללה הביעו שביעות רצון מהצלחתם להביא את ישראל לקבל את ההחלטה הזאת שיש לה גם משמעות מדינית.
מאז חילופי הממשלה, ישראל מנסה לחזק את הרשות הפלסטינית סביב סוגיות כלכליות וכעת גם באישורי בנייה חריגים בהיקפם בשטחי C.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ אבו מאזן
בני גנץ אבו מאזן
דיברו על הצורך לקדם צעדים בוני אמון. אבו מאזן וגנץ
(צילום:, רויטרס, אבי מועלם)
בשבועות האחרונים שוחח שר הביטחון גנץ עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. השניים דיברו על הצורך לקדם צעדים בוני אמון, שיסייעו לביטחון ולכלכלה האזוריים. בנוסף אישרה הממשלה להגדיל את מכסת העובדים הפלסטיניים בישראל ב-16 אלף איש.
ההחלטה הישראלית לחזק את הרשות הפלסטינית באה במקביל למאמצים אמריקניים ובריטיים להביא לחיזוק ההנהגה ברמאללה, עם ביקורם של ראש המודיעין הבריטי ריצ'רד מור ברמאללה ושל ראש ה-CIA ויליאם ברנס.
ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר בתגובה לאישור הבנייה כי "גנץ מוביל לאסון. במקום להעמיק ולהרחיב את השליטה והאכיפה של ישראל ביהודה ושומרון, הוא מסייע לפלסטינים להתקדם בתוכניתם המסוכנת להשתלט על השטח. מדובר באסון להתיישבות ובסיכון ביטחוני חמור לתושבים".
בתנועת רגבים אמרו: "בשנה האחרונה הוקמו אלפי מבנים בלתי חוקיים על ידי הפלסטינים בשטחי c. בזמן שאלקין וגנץ התווכחו מי יהיה אחראי על הגברת האכיפה נגד ההשתלטות של הרשות הפלסטינית על השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון, הבנייה הפלסטינית השתוללה. לא רק שהמנהלת לא הוקמה וההשתלטות הפלסטינית נמשכת, אין שום היגיון והצדקה לאשר כעת גם בנייה נוספת".