מחדל הקבורה של שני גבאי ז"ל: במשך 47 ימים חיה משפחת גבאי מיקנעם בתקווה שביתם האהובה שני חיה ונמצאת בידי מחבלי החמאס, ורק השרשרת האישית בצורת חצי ירח, שנמצאה באקראי באיזור המסיבה, חשפה את העובדה המצמררת ששני כלל לא נחטפה.
שני גבאי, בוגרת מצטיינת של התואר במשפטים, שהתמחתה במשרד יוקרתי בתל אביב וחלמה לעבוד כעורכת דין, עבדה במסיבת נובה ברעים כסלקטורית, להשלמת הכנסה.
2 צפייה בגלריה
שני גבאי
שני גבאי
שני גבאי. לא זכתה לחגוג יום הולדת 26
אביאל גבאי אחיה הבכור סיפר על מה שקרה לה ב-7 באוקטובר: "בשבע בבוקר שני חייגה לאמא וסיפרה לה שהיא מסתתרת במיגונית בצומת עלומים. נזרקו למיגונית מספר רימונים, חברים שלה איבדו הכרה, היא הצליחה בשארית כוחותיה לברוח מהמיגונית לאיזור הפסטיבל בחזרה, בזמן הריצה היא נורתה בשני כדורים ברגל השמאלית. למרות שאיבדה דם היא הצליחה לחזור לשטח הפסטיבל, שמו לה חוסמי עורקים והיא הגיעה לקונטיינר ושם הסתתרו מספר גדול של צעירים, עד שהמחבלים התקרבו לאזור וכולם התחילו לברוח. שני ברחה עם מספר צעירות לאמבולנס נטוש ואז המחבלים ירו RPG על האמבולנס וכל הבנות שהסתתרו בו נהרגו. מאותו הרגע היא הפסיקה לענות לנו. אבא שלי ירד לשטח וחיפש אותה במשך 5 ימים. הוא לא חזר הביתה, במשך 5 ימים, מהבוקר ועד הלילה רק חיפש אותה ולצערנו לא מצא אותה".
מה עשיתם אחרי שהחיפוש נכשל? "מכאן, הסקנו ששני נעדרת. לא היה אות חיים ממנה, וככל שעברו הימים והיא לא נמצאה בין הגופות, התחלנו להאמין שהיא חטופה. השתלבנו במטה החטופים, עשינו פגישות בארץ ובעולם עם כל מקבלי ההחלטות כדי להחזיר את כל החטופים ואת שני הביתה. האמנו ששני נחטפה, וחשבנו מה עובר עליה בשבי".

"בלי השרשרת, שני הייתה עלולה להיות רון ארד גרסת 2023"

במשך 47 ימים משפחת גבאי חיה באמונה שלמה שביתה שני נמצאת בידי מחבלי החמאס, ואפילו חלמו על המסיבה שיקיימו לה כשתשוב עם שאר החטופים לארץ.
"יום אחד הגיעו אלינו עובדות סוציאליות, רופא, אנשי צבא ומשטרה, ברגע שראינו את כולם הבנו מה הם עומדים לספר לנו. הם התוודו שעשו טעות גדולה ובעצם קברו את שני בשבוע הראשון של המלחמה עם צעירה נוספת, ששני לא הכירה כלל. מהשוטרים הבנתי שהם מצאו שרשרת מפוחמת, בצורת חצי ירח, בשטח המסיבה ליד האמבולנס שבו נרצחה שני, כחודש אחרי הרצח, העבירו אותה בדיקות DNA ומצאו עליה ריכוז גבוה של DNA שתואם את זה של שני, שמסרנו למשטרה קודם לכן. בנוסף מצאו ריכוז DNA נמוך של צעירה נוספת על השרשרת. הם פנו למשפחה השניה בבקשה לפתוח את הקבר, המשפחה נענתה בחיוב, ואנו אסירי תודה על כך, ואז לקחו את הגופה שמצאו בקבר לאבו כביר, העבירו סי.טי וגילו 2 גולגלות. לאחר מכן הגיע רופא שיניים שעשה בדיקה לשתי הבנות, וזיהה בבירור שמדובר בשיניים של שני. כשקברו אותה בפעם הראשונה לא עשו בדיקות יסודיות ומקיפות כפי שהיינו מצפים שיעשו. כנראה כתוצאה מירי ה-RPG האמבולנס בער ושתי הגופות נמצאו מחוברות", מספר אביאל גבאי.
2 צפייה בגלריה
הלווייתה של שני גבאי
הלווייתה של שני גבאי
הלווייתה של שני גבאי
(צילום: נחום סגל )
לדבריו, "ביום ה-48, אחרי שקיבלנו תוצאות סופיות והחלטיות שמדובר בשני, עשינו הלוויה מכובדת לאחותי, היא נקברה ביום השנה לסבה, שהם היו קשורים מאוד האחד לשני. קמנו מהשבעה ביום ההולדת ה-26 שלה, שלא זכתה לחגוג. התחושה שלנו שהיה כאן מחדל ענק. אני כועס על מי שעשה את בדיקת הגופות והיה אחראי על הקבורה, מישהו התרשל כאן. אני יודע שהם עשו עבודה קשה, ראו זוועות עולם שלא ניתן להירדם איתן ועם זאת כשקוברים גופה, אני מצפה שתהיה וודאות לא של 100% אלא של מיליון אחוז וידעו את מי בדיוק קוברים. לא הגיוני שקברו גופה שרופה ורופא שיניים לא עשה את הבדיקה האלמנטרית. לולא מציאת השרשרת שני הייתה עלולה להיות רון ארד גרסת 2023, היינו ממשיכים לחיות בתחושה שהיא חטופה ובהמשך נעדרת. אמנם יש לנו קבר לעלות אליו ולבקר אותה, אבל אני חושש שזה קרה לעוד משפחות ולנעדרים נוספים, אני פונה ומבקש מכל מי שאחראי על זיהוי הגופות להבין שמדובר במלאכת קודש רגישה וחשובה למשפחות, אסור לעגל פינות ולקצר הליכים, זה לא המקום", מסכם אביאל גבאי.
בתחקיר שפורסם ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet של העיתונאים רונן ברגמן וטל גלעדי, נחשף כי נעשו מספר טעויות בזיהוי ובקבורה של הנרצחים. כך למשל, בהמשך לטעות בקבורה של אריק ובתו רות פרץ, שנטמנו יחד, נכתב בתחקיר כי "הטעות המחרידה, שהובילה לקבורה של יותר מאדם אחד בקבר, ואחר כך לעוד טקס קבורה, הפעם בנפרד לשניהם, חזרה על עצמה פעמים נוספות עם אזרחים, ובמקרה אחד אף עם שני חללי צה"ל. את רובם ניתן היה למנוע בעזרת סי־טי שינותח בזמן אמת. במערכת הביטחון, המשטרה והבריאות יש גם מי שחושדים כי לא כל המקרים נתגלו, וכי חלק מהנעדרים שעדיין לא אותרו, שמדינת ישראל משקיעה מאמצים אדירים לנסות לגלות מה עלה בגורלם, בעצם כן אותרו - אבל נקברו אף הם יחד עם אחרים".
מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל משתתפת בצערה הרב של משפחת גבאי ומביעה צער על עוגמת הנפש שנגרמה לה".

"שרשרת שני" לזכרה

בימים אלה מקימים בני המשפחה וחברים עמותה בשם "חוט השני - לזכרה של שני גבאי הי"ד", כאשר מטרת העמותה תהיה הקו המנחה של שני לאורך חייה - דאגה ונתינה לאחר, לטבע, לבעלי החיים ולעולם טוב יותר. לדברי המקימים, את הקסם, האהבה והאור שפיזרה אפשר היה להרגיש כחוט השני בכל מקום שאליו הגיעה. חברתה של שני, הכינה שרשרת לזכרה, והיא מזמינה את הציבור לרכוש את "שרשרת שני", כשכל ההכנסות יעברו להנצחה של שני.