דובר צה"ל הודיע על שינוי דרמטי בהנחיות, והפגנת משפחות חטופים בתל אביב הסתיימה מוקדם מהצפוי. במהלך העצרת הודיעו בני משפחות החטופים למוחים בדרך בגין כי "לאור הנחיות פיקוד העורף אנחנו מקצרים את העצרת כדי שתספיקו להגיע הביתה". זמן קצר לאחר מכן, התפזרו המפגינים.
עוד לפני העצרת, בני משפחות נשאו הערב הצהרה בשער בגין וקראו לעסקה מיידית: "אם כדי לקבל את אהובינו מהר ובחיים המחיר הוא הפסקת מלחמה, הסכימו לסיים את המלחמה, והחזירו את כל החטופים בעסקה עכשיו. אחר כך תתפנו לטפל באיומים מעזה. קודם תצילו חיים! חוסר התיאום שמוביל להחלטות שמסכנות את חיי החטופים הוא הפקרה ופשע!".

בני המשפחות התייחסו לעדויות ששודרו בתוכנית "עובדה" שלשום, בהן נשמעו גורמים אנונימיים מצוות המו"מ שאמרו במפורש כי נתניהו מטרפד את העסקה: "בדיוק כפי שאנחנו צועקים שוב ושוב. הוא מטרפד עסקה בכוונה משיקולים פוליטיים וכולנו רואים את התוצאה: החטופים מופקרים להתעללות ומוות". הם פנו לדרג המקצועי במו"מ: "צאו לציבור, תגידו את האמת!".
בהמשך תקפו את נתניהו אישית: "אתה אחראי להפקרת החטופים. בגללך נשים נאנסות, גברים עוברים עינויים ונרצחים חטופים. הם יכלו כבר להיות בבית, אבל אתה טרפדת את העסקה! עד מתי בנימין נתניהו, עד מתי?". הם גם חזרו על קריאתם לגלנט, גנץ, איזנקוט וחלק מחברי הליכוד: "תעשו מה שצריך כדי להחליף את נתניהו במנהיג אחראי שיביא לנו עסקה! אם לא תפעלו – דם החטופים המתים בשבי יהיה גם על ידיכם".
במקביל לעצרת בכיכר החטופים, נערכה באותה שעה הפגנה נגד הממשלה ובעד קביעת תאריך לבחירות ברחוב קפלן. בנוסף, כ-2,000 הפגינו בכיכר פריז בירושלים למען החזרת החטופים.
2 צפייה בגלריה
עצרת לשחרור החטופים בתל אביב
עצרת לשחרור החטופים בתל אביב
העצרת הערב בכיכר החטופים
(צילום: יובל חן)
2 צפייה בגלריה
עצרת לשחרור החטופים בתל אביב
עצרת לשחרור החטופים בתל אביב
(צילום: יובל חן)
העצרת למען החטופים נערכה תחת הכותרת "זמן חירותם!". לדברי המשפחות, "רגע לפני חג החירות, כש-133 חטופים וחטופות עדיין נמצאים במעמקי מנהרות החמאס בעזה, ללא חירות וללא עצמאות, תיערך הערב עצרת תמיכה במשפחות החטופים אשר תצא ממנה קריאה אחת ברורה: ראש הממשלה והקבינט מוכרחים להושיעם ולשחרר את כל החטופים! לחירותם ולחירות כל עם ישראל!".
באירוע בכיכר החטופים נאמו בנות קיבוץ בארי עלמה אור, אופיר שרעבי והילה רותם, וקראו להחזיר את החטופים. אופיר שרעבי, שאביה יוסי נחטף ונרצח בשבי ודודה אלי שרעבי נמצא גם הוא בידי חמאס, אמרה: "את השיר האחרון הערב נקדיש למשהו שכבר היה צריך להיות כל כך מזמן - להחזרת החטופים והחטופות".
"אנחנו נערים ונערות. העולם שלנו מתעצב ממש ברגעים אלה. לפגוש רוע אנושי כזה, להבין שבקלות כזו אפשר לרצוח ילדים, הורים, סבים, להבין שבקלות כזו אפשר לחטוף אנשים מבתיהם - זה דבר איום ונורא", הוסיפה. "התקווה שלנו היא שנחווה גם דברים אחרים, שאולי יצליחו להחזיר לאט-לאט את האמון שלנו בעולם. כשחזרו החברים והחברות שלנו מהשבי, אלה היו רגעים כאלה. אנחנו עדיין מחכים פה. מחכים ל-133 חטופים וחטופות, שאחד עשר מהם מבארי. אחד מהם הוא אבא שלי האהוב, זכרונו לברכה. אחד מהם הוא דוד שלי. אנחנו, שראינו וחווינו יותר ממה שכל אחד אמור לחוות, דורשים - לא לחכות עוד רגע. חיכינו מספיק. איבדנו מספיק. אנחנו רוצים את כולם ואת כולן איתנו - עכשיו".
עלמה אור, שנחטפה עם אחיה לעזה ושאביה דרור עוד חטוף ואמה יונת נרצחה בביתם, אמרה: "נחטפתי מהבית שלי. מאיפה שהיה אמור להיות המקום הבטוח שלי. לקחו אותי ואת אחי הגדול לרכב שבו הייתה כרמל גת, שעדיין נמצאת בעזה. במשך 50 ימים לא ישנו בלילות, הרעיבו אותנו בימים. התעללו בנו וגרמו לנו לתחושה שלא רוצים אותנו בישראל. ב-50 ימים האלו מה שהחזיק אותנו בעיקר זה שלא היינו לבד. ועכשיו כרמל נמצאת שם לבד, כבר 140 ימים בנוסף ל-50 הימים שהיינו ביחד איתה. כשחזרתי לארץ גיליתי שגם אבא שלי נחטף. כבר 190 ימים שלא ראיתי את ההורים שלי והדבר היחידי שיעזור לי לנסות לחזור לשגרה אמיתית הוא שאבא שלי יחזור משם".
הילה רותם, שנחטפה לעזה יחד עם אמה, אמרה: "בתור מישהי שהייתה בשבי 50 ימים, אני יכולה להגיד שזה פשוט גיהנום וכל דקה שם נוראית ומרגישה כמו שעה. לא היה כמעט אוכל ומים והיינו בחושך מפחיד עם כל הבומים מסביב. פשוט ישבתי שם בחדר בידיעה שבכל רגע יוכלו לבוא להרוג אותי. לא ידעתי מתי יוציאו אותי משם ואם בכלל. לא ידעתי מה עם הקיבוץ שלי והמשפחה, הייתי מנותקת מהעולם. ועכשיו - בזמן שאנחנו פה, החטופים סובלים שם. כבר 190 ימים. והם כל רגע בסכנה. חייבים להחזיר אותם עכשיו. לפני שכבר לא יהיה את מי להציל".
פורסם לראשונה: 18:39, 13.04.24