שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און אמר היום (שבת) בישיבת חירום של בכירי מפלגתו שהתפשטות נגיף הקורונה בארצו היא "אסון גדול", אחרי שביממה האחרונה מתו עוד 21 חולים שסבלו מחום גבוה.
השבוע, אחרי יותר משנתיים מפרוץ המגפה העולמית, הודיעה צפון קוריאה לראשונה שהיא סובלת מהתפרצות של נגיף הקורונה - וביום חמישי הטילה סגר על אזרחיה בעקבות נשאי קורונה ראשונים לכאורה שהתגלו במדינה המבודדת בעולם. התפרצות הקורונה התגלתה במהלך גל תחלואה שהחל בסוף אפריל, שבו עד כה 524,440 אזרחים סבלו מחום גבוה – בהם 174,440 שחלו רק אתמול. צפון קוריאה דיווחה שמאות אלפי האזרחים חלו "מסיבה לא ברורה", ולא ציינה כמה מתוכם נדבקו בקורונה.
8 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און לובש מסיכה
קים ג'ונג און לובש מסיכה
קים ג'ונג און עוטה מסכה השבוע, כשצפון קוריאה הודיעה על נשאי קורונה ראשונים
(צילום: AFP)
אתמול הודיעה צפון קוריאה על אדם שסבל מחום גבוה והלך לעולמו – ואובחן כנשא של זן האומיקרון. מדובר במקרה המוות הראשון של חולה קורונה שעליו מדווחת המדינה המבודדת. לפי צפון קוריאה, בגל התחלואה הנוכחי מתו 27 בני אדם – 21 מהם ביום שישי. 243,630 מהאזרחים שחלו מסוף אפריל וסבלו מחום גבוה החלימו, ולפי שעה 280,810 חולים אחרים נמצאים בבידוד. כאמור, התקשורת הממלכתית לא מסרה כמה מהחולים והמתים נדבקו בקורונה.
המספרים שעליהם מדווחת צפון קוריאה מהווים ככל הנראה רק חלק קטן מהמספרים "האמיתיים" במדינה, בהתחשב בכך שלמערכת הבריאות הנחשלת שלה אין מערך מקיף של בדיקות קורונה. לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, מדי שבוע עורכת צפון קוריאה כ-1,400 בדיקות קורונה בלבד. מערכת הבריאות של צפון קוריאה לא מנהלת מבצע חיסונים ארצי, ומתוך 26 מיליון תושבים בצפון קוריאה רק חלק קטן מחוסן לקורונה.
8 צפייה בגלריה
מודדים חום ב פיונגיאנג התפרצות קורונה ב צפון קוריאה
מודדים חום ב פיונגיאנג התפרצות קורונה ב צפון קוריאה
מודדים חום לתושבי פיונגיאנג, השבוע
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
מודדים חום ב פיונגיאנג התפרצות קורונה ב צפון קוריאה
מודדים חום ב פיונגיאנג התפרצות קורונה ב צפון קוריאה
(צילום: רויטרס)
בעקבות התפרצות הקורונה ערך קים ג'ונג און ישיבת חירום של בכירי מפלגת השלטון. בישיבה היום אמר קים שהתפשטות המגפה היא "המהומה הגדולה ביותר שנוחתת על המדינה שלנו מאז הקמתה". קים טען שהמשבר נגרם כתוצאה מחוסר אחריות של גופים המפלגתיים, אך הדגיש שההדבקה לא יצאה משליטה ושהמדינה חייבת להאמין שביכולתה להתגבר על המשבר בהקדם.
בדו"ח שהוצג בישיבת החירום על המתים בגל האחרון נמסר ש"ברוב המקרים, הקורבנות היו כתוצאה מרשלנות – כולל מנת יתר של תרופות בעקבות היעדר ידע על שיטות הטיפול". קים קרא לבכירי המפלגה ללמוד מהמאבק בקורונה של סין – בעלת הברית הגדולה, שדוגלת במדיניות "אפס הדבקה" (וכמו צפון קוריאה, מנסה בימים אלה לבלום את התפשטות האומיקרון). בנוסף הציע קים לתרום תרופות מהמאגר של משפחתו למשפחות שיזדקקו להן.
8 צפייה בגלריה
חיטוי משטחים נגד נגיף הקורונה בחנות צעצועים לילדים
חיטוי משטחים נגד נגיף הקורונה בחנות צעצועים לילדים
פעולות חיטוי בצפון קוריאה, שנכנסה השבוע לסגר
(צילום: AFP)
כדי למנוע מהקורונה להגיע לשטחה צפון קוריאה סגרה את גבולותיה בינואר 2020, ובמהלך המגפה הכחישה דיווחים שנשאי קורונה התגלו בשטחה. בשנה שעברה היא דחתה הצעות של הקהילה הבינלאומית לקבל מיליוני חיסונים, וטענה שהמגפה כלל לא הגיעה אליה. מומחים מציינים שמכיוון שלצפון קוריאה אין מבצע חיסונים ומערכת בריאות מתפקדת היא תתקשה לבלום את המגפה - ומספר המתים מקורונה במדינה עלול להגיע לאלפי בני אדם. המומחים מוסיפים שאם צפון קוריאה מצהירה כעת על נשאי קורונה בשטחה – נראה שהמצב במדינה חמור מאוד.
דרום קוריאה הודיעה שבעקבות התפרצות הקורונה אצל השכנה מצפון היא הציעה להעניק לה סיוע הומניטרי, אך טרם קיבלה תשובה. סין ורוסיה הציעו גם כן לסייע לצפון קוריאה ולחלק לה חיסונים.