4 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און לובש מסיכה
קים ג'ונג און לובש מסיכה
עוטה מסכה לראשונה. קים ג'ונג און
(צילום: AFP)
חשש למשבר בריאותי חמור בצפון קוריאה המבודדת, יממה אחרי שהודתה לראשונה בהתפרצות קורונה בשטחה: סוכנות הידיעות הממלכתית הצפון קוריאנית דיווחה הלילה (בין חמישי לשישי) כי מסוף אפריל סבלו יותר מ-350 אלף אזרחים מתסמיני חום - ובמדינה הוטל סגר ארצי. בנוסף, המדינה דיווחה על מקרה מוות ראשון הקשור לקורונה, וקיים חשד לחמישה מקרי מוות נוספים לפחות.
4 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און לובש מסיכה
קים ג'ונג און לובש מסיכה
עד מרץ, רק כ-64 אלף תושבים נבדקו לנגיף. קים ג'ונג און בפגישת חירום לטיפול במגפה
(צילום: EPA)
מומחים ברחבי העולם מזהירים כי להתפשטות הנגיף בצפון קוריאה הענייה עלולות להיות השלכות הרסניות, משום שמצבה של מערכת הבריאות המקומית ירוד ביותר והיא חסרת משאבים רבים. למעשה, מלבד אריתראה, צפון קוריאה היא המדינה היחידה בעולם שלא החלה לחסן את אזרחיה נגד קורונה.
צפון קוריאה, נציין, לא פרסמה את מספר המקרים הכולל שאובחנו בשטחה, אך קי פארק, מומחה בריאות מאוניברסיטת הרווארד שעבד בעבר על פרויקטי בריאות בצפון קוריאה, מדגיש כי למדינה אין כל יכולת לאמת את היקף ההתפרצות. "צפון קוריאה בודקת כ-1,400 איש מדי שבוע", הסביר. "בהנחה שהם בשיא הקיבולת שלהם, הם יכולים לערוך מקסימום 400 בדיקות ביום - וזה לא מספיק כדי לבדוק 350 אלף אנשים עם תסמינים". נכון לסוף מרץ, רק 64,207 מתוך 25 מיליון תושבי צפון קוריאה נבדקו לקורונה, וכל התוצאות שעליהן דיווחה היו שליליות.
4 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און בכינוס תלמידים וצעירים
קים ג'ונג און בכינוס תלמידים וצעירים
בעולם הטילו ספקות בטענות שאין נדבקים. קהל עצום שלא עוטה מסכות ב-1 במאי בפיונגיאנג
(צילום: AFP)
הנשיא החדש של דרום קוריאה, יון סוק-יאול, אמר הבוקר כי ארצו מתכוונת לספק לשכנתה מצפון חיסונים לקורונה ותמיכה רפואית נוספת, ותדון עם פיונגיאנג בפרטים. נציין כי על אף ש-COVAX - התוכנית המיוחדת שבמסגרתה מחלק האו"ם חיסוני קורונה למדינות עניות - הביעה נכונות לשלוח למדינה המבודדת כשני מיליון חיסונים לבקשתה, בסופו של דבר הודיעה פיונגיאנג כי היא מוותרת עליהם, עקב דרישות הפיקוח הבינלאומיות הנלוות לכך. בנוסף, בעבר פיונגיאנג סירבה להצעות לקבל חיסונים מסין. עם זאת, אחרי שצפון קוריאה הודיעה על התפרצות בשטחה, העריכו חלק מהמומחים כי בהודאתה בהתפרצות היא מבקשת למעשה סיוע מבחוץ, בין השאר בדמות חיסוני קורונה.
צפון קוריאה מדורגת במקום האחרון בעולם בכל הנוגע ליכולתה להגיב במהירות ולמתן התפשטות מגפה בשטחה, על פי מדד הבריאות העולמי (GHS) שפורסם בדצמבר. למרות שיש לה מספר גבוה של רופאים ויכולת לפרוס ולארגן צוותים במהירות במצבי חירום, צפון קוריאה - שמתמודדת עם סנקציות כבדות מצד האו"ם - סובל ממחסור כרוני במשאבים. לפי דו"ח של ארגון הבריאות העולמי, בכל כפר בצפון קוריאה יש מרפאה אחת או שתיים או בית חולים, ורוב בתי החולים המחוזיים מצוידים במתקני רנטגן - אך אלה "לא בהכרח מתפקדים". בדרום קוריאה מזהירים כי לצפון אין אפילו את האמצעים הבסיסיים ביותר להתמודדות עם המגפה, כמו משככי כאבים או חומרי חיטוי.
עד יום חמישי, במשך שנתיים וחצי שבהן התפשט הנגיף ברחבי העולם, התעקש המשטר בפיונגיאנג כי לא נמצא במדינה ולו נשא קורונה אחד, אף שמומחים מחוץ לצפון קוריאה פקפקו מאוד בטענה הזו. סוכנות הידיעות הממלכתית הצפון קוריאנית דיווחה אתמול בבוקר כי השליט קים ג'ונג און כינס ישיבה של בכירי מפלגת השלטון, ואלה החליטו לנקוט אמצעים שימתנו את התפשטות הנגיף. בישיבה קרא קים להפחית את ההדבקות ולמגר את מקורות ההדבקה מהר ככל האפשר.
4 צפייה בגלריה
חיטוי משטחים נגד נגיף הקורונה בחנות צעצועים לילדים
חיטוי משטחים נגד נגיף הקורונה בחנות צעצועים לילדים
כמה זמן מתפשט הנגיף? חיטוי משטחים נגד הקורונה בפיונגיאנג במרץ האחרון
(צילום: AFP)
נציין כי על אף שבתמונות מצפון קוריאה נראו אזרחים לפעמים עוטים מסכות, תועדו לצד זאת גם אירועים פוליטיים בהשתתפות עשרות אלפי אנשים בפנים חשופות. כך למשל, בפיונגיאנג עצמה התקיימו ב-15 וב-25 באפריל וב-1 במאי אירועים ציבוריים גדולים, כולל מצעד צבאי, שבהם רוב האנשים לא עטו מסכות. למעשה, קים עצמו נצפה לראשונה עוטה מסכה רק בפגישת החירום בחמישי.
מאז שהמגפה החלה להתפשט בעולם סגרה צפון קוריאה כמעט לחלוטין את גבולותיה, המהודקים ממילא גם בימי שגרה, והצעד הזה פגע מאוד בכלכלה השברירית שלה. צפון קוריאה סובלת כבר עשרות שנים לא רק משחיתות, אלא גם מהסנקציות המערביות שהוטלו עליה בשל הפרות זכויות האדם בשטחה ובשל תוכניות הטילים והנשק הגרעיני שלה.
אף שמאז פרוץ המגפה התעקש המשטר בפיונגיאנג כי טרם התגלו נדבקים בצפון קוריאה, ברחבי העולם התייחסו לטענה הזו בספקנות רבה. באפריל 2020, כחודשיים אחרי שהנגיף החל להתפשט בשלל מדינות, דיווחה סוכנות הידיעות "רדיו אסיה החופשית", הממומנת על-ידי ארה"ב ופונה לקהלים שונים באסיה תוך עקיפת מנגנוני הצנזורה והדיכוי, על מקרי קורונה במדינה. בספטמבר של אותה שנה טען מפקד הכוחות האמריקניים בדרום קוריאה כי המשטר הצפון קוריאני החל לנקוט מדיניות של "לירות כדי להרוג" בגבול עם סין, כדי למנוע את התפשטות המגפה ממנה. חודש אחר כך הזהירו הרשויות במדינה המבודדת את התושבים מפני סופת אבק המגיעה מסין ועלולה לדבריהן לשאת איתה את נגיף הקורונה. התושבים הונחו להישאר בבתיהם ולהקפיד לעטות מסכה בצאתם ממנו. בנובמבר 2020 טענו מחוקקים מדרום קוריאה כי קים הורה להוציא להורג לפחות שני בני אדם, הטיל עוצר על פיונגיאנג ואסר על דיג – במטרה להילחם בהתפשטות הנגיף ובהשפעותיה הכלכליות.
ביולי אשתקד הודיע קים במהלך ישיבה של מפלגת השלטון כי ארצו מתמודדת עם "משבר גדול", שאת מהותו לא ציין, אך באותה נשימה האשים בכירים במשטר ב"טעויות קריטיות" בניהול ההתמודדות של פיונגיאנג עם המגפה.