הרציף הימי שבונה ארה"ב מול חופי העיר עזה צפוי לעלות לאמריקנים 320 מיליון דולרים. כך אמר גורם במשרד ההגנה האמריקני (הפנטגון) וגורם נוסף לסוכנות הידיעות רויטרס. בינתיים, פיקוד המרכז של הצבא האמריקני (CENTCOM) פרסם הלילה (שלישי) תמונות ראשונות מבניית הרציף. כך זה נראה:
6 צפייה בגלריה
בניית הרציף הימי על ידי ארה"ב מול חופי רצועת עזה
בניית הרציף הימי על ידי ארה"ב מול חופי רצועת עזה
התיעוד מבניית הרציף הימי
הנתון בנוגע לעלות ההקמה, שלא דווח בעבר עד אתמול, ממחיש את היקף מאמצי הבנייה, שבהם לדברי הפנטגון מעורבים כ-1,000 אמריקנים, רובם אנשי צבא והצי האמריקני. ועדיין, כך לפי הדיווח, העלות הכפילה את עצמה מההערכות הראשוניות שנעשו בתחילת השנה.
"העלות לא רק עלתה, היא התפוצצה", אמר לרויטרס הסנטור הרפובליקני רוג'ר ויקר, שמשתתף בוועדת הכוחות המזוינים של הסנאט - אותה מוביל רוב דמוקרטי.
"המאמץ המסוכן הזה, שיש לו תועלת שולית, יעלה כעת למשלמי המיסים האמריקנים לפחות 320 מיליון דולרים לתפעול הרציף למשך 90 ימים בלבד", הוא הוסיף. מחוקקים נוספים תהו אם הרציף הוא "מאמץ כדאי", במיוחד לנוכח הסיכון שהוא מציב לאנשי צבא ארה"ב, העלולים להפוך למטרות של חמאס. "על כל יום שהמשימה הזו נמשכת, תג המחיר עולה וכך גם רמת הסיכון של 1,000 החיילים הפרוסים בטווח הרקטות של חמאס".

6 צפייה בגלריה
"העלות עלתה, התועלת שולית". הרציף הימי של ביידן יעלה מאות מיליונים
"העלות עלתה, התועלת שולית". הרציף הימי של ביידן יעלה מאות מיליונים
"העלות עלתה, התועלת שולית". הרציף הימי של ביידן יעלה מאות מיליונים
(צילום: Planet Labs PBC via AP, REUTERS/Elizabeth Frantz)
החששות מהאיום על הכוחות האמריקנים התגברו אחרי שהתקבלו דיווחים ביום חמישי האחרון על מתקפת רקטות סמוך לאזור שבו הרציף יגיע בסופו של דבר לחוף. במקום לא נכחו כוחות אמריקנים, שהיו קילומטרים משם. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הורה לכוחות ש"לא לדרוך" על חוף עזה, בצל הביקורת על המהלך.

הפרויקט של ביידן, הסיוע של צה"ל

באותו היום הפנטגון הודיע כי צבא ארה"ב החל בבניית הרציף הימי, שעל הקמתו כדי לסייע למצוקת הרעב של העזתים הודיע ביידן לפני שבועות. העבודות על הפרויקט, שיכלול רציף על החוף ורציף נוסף שיצוף על המים כמה קילומטרים מול החוף, צפויות להסתיים בקרוב.
מדובר בפרויקט לוגיסטי ענקי שכבר עם הכרזתו עליו בתחילת מרץ הבהירו בארה"ב שיידרשו שבועות ארוכים להשלמתו. כיוון שספינות גדולות לא יכולות לעגון קרוב לחוף, בשל עומק המים שם, הן יפרקו את הסחורה שתובא מנמלי קפריסין לרציף הצף שכעת החלו העבודות על בנייתו מול חופי עזה, ומשם תועבר בספינות קטנות יותר לרציף היבשתי על החוף. ברציף היבשתי יפרקו את הסיוע למשאיות של ארגון המזון העולמי, ואלה יצאו לשטח ויחלקו את המזון ואת שאר הסיוע ההומניטרי.
6 צפייה בגלריה
פריקת סיוע הומניטרי מזון שאסף ארגון World Central Kitchen מ דוברה שגררה ספינה של ארגון ספרדי בשם Open Arms ל חופי רצועת עזה אל רציף מאולתר
פריקת סיוע הומניטרי מזון שאסף ארגון World Central Kitchen מ דוברה שגררה ספינה של ארגון ספרדי בשם Open Arms ל חופי רצועת עזה אל רציף מאולתר
(צילום: Israel Defense Forces/Handout via REUTERS)
צבא ארה"ב יפעיל את המזח הימי הצף באמצעות חיילים, אך הם כאמור לא יגיעו פיזית לחופי עזה. את ההטענה והפריקה על המזח היבשתי תפעיל חברה אזרחית שעובדת בשירות צבא ארה"ב. כל האופרציה תהיה באחריות הצבא האמריקני, בעוד שמי שיחלק את המזון בתוך הרצועה יהיה ארגון המזון העולמי. הנמל החדש יכלול למעשה מספר מזחים, והמשלוחים ישונעו בצורה בטוחה למחסנים במרכז הרצועה באופן שנועד למנוע את בזיזתם.
צה"ל שותף לפרויקט, ודואג לאבטחת הפעילות ומסייע גם מבחינה לוגיסטית. דובר צה"ל בירך על היוזמה האמריקנית, ומסר כי היא "תייעל ותרחיב את הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה". האבטחה שמספק צה"ל חיונית, על רקע איום של חמאס ולפיו הוא רואה בכל נוכחות צבאית זרה ברציף הימי יעד למתקפה מצידו – איום שעלול לסבך את מאמצי הסיוע, ולמעשה גם מומש בשבוע שעבר, עם ירי פגזים מצד ארגון הטרור לעבר משלחת משותפת של האו"ם וארה"ב לאזור שבו נבנה הרציף, כחלק מקידום הקמת הנמל.
חיילי צה"ל שליוו את המשלחת הכניסו את אנשיה למרחב מוגן בשטח העזתי, ואחד מחברי המשלחת נפגע קל. צה"ל יעניק אבטחה מרחבית וגם יאסוף מודיעין, ובצבא יעשו מאמץ גדול שלא תהיה פגיעה ברציף או בחיילים האמריקנים. מהבחינה הזאת יש אופרציה מבצעית לא פשוטה של תיאומים ונוהל קרב משותף. נכון לעכשיו הרציף יפעל רק בשעות היום, ונפח הפעילות שלו ילך ויעלה.
פורסם לראשונה: 17:46, 29.04.24