הפנטגון הודיע אמש (יום ה') כי צבא ארה"ב החל בבניית הרציף הימי מול חופי העיר עזה, שעל הקמתו כדי לסייע למצוקת הרעב של העזתים הודיע הנשיא ג'ו ביידן לפני שבעה שבועות. העבודות על הפרויקט, שיכלול רציף על החוף ורציף נוסף שיצוף על המים כמה קילומטרים מול החוף, צפויות להסתיים בתוך ימים ספורים.
העבודות שארה"ב החלה בהן כעת הן על הרציף הצף מול החוף, כשלפי דיווחים הקמת הרציף היבשתי הנפרד החלה כבר לפני כשבועיים. העברת הסיוע ההומניטרי בנתיב הימי החדש תימשך בין חודשיים לשלושה חודשים, אם כי הדבר נתון לשינוי על-פי החלטת האמריקנים.
5 צפייה בגלריה
ביידן והרציף בצילום לוויין של Planet Labs
ביידן והרציף בצילום לוויין של Planet Labs
ביידן והרציף בצילום לוויין של Planet Labs
(צילום: Planet Labs PBC via AP, REUTERS/Elizabeth Frantz)
5 צפייה בגלריה
צילום לוויין של רציף ימי בחופי עזה שארה"ב בונה בסיוע צה"ל
צילום לוויין של רציף ימי בחופי עזה שארה"ב בונה בסיוע צה"ל
(צילום: Planet Labs PBC via AP)
מדובר בפרויקט לוגיסטי ענקי שכבר עם הכרזתו עליו בתחילת מרץ הבהירו בארה"ב שיידרשו שבועות ארוכים להשלמתו. כיוון שספינות גדולות לא יכולות לעגון קרוב לחוף, בשל עומק המים שם, הן יפרקו את הסחורה שתובא מנמלי קפריסין לרציף הצף שכעת החלו העבודות על בנייתו מול חופי עזה, ומשם תועבר בספינות קטנות יותר לרציף היבשתי על החוף. ברציף היבשתי יפרקו את הסיוע למשאיות של ארגון המזון העולמי, ואלה יצאו לשטח ויחלקו את המזון ואת שאר הסיוע ההומניטרי.
צבא ארה"ב יפעיל את המזח הימי הצף באמצעות חיילים, אך הם לא יגיעו פיזית לחופי עזה, ובוושינגטון כבר הבהירו בעבר שחיילים אמריקנים לא ידרכו על אדמת הרצועה. את ההטענה והפריקה על המזח היבשתי תפעיל חברה אזרחית שעובדת בשירות צבא ארה"ב. כל האופרציה תהיה באחריות הצבא האמריקני, בעוד שמי שיחלק את המזון בתוך הרצועה יהיה כאמור ארגון המזון העולמי. הנמל החדש יכלול למעשה מספר מזחים, והמשלוחים ישונעו בצורה בטוחה למחסנים במרכז הרצועה באופן שנועד למנוע את בזיזתם.
צה"ל שותף לפרויקט, ודואג לאבטחת הפעילות ומסייע גם מבחינה לוגיסטית. דובר צה"ל בירך אמש על היוזמה האמריקנית, ומסר כי היא "תייעל ותרחיב את הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה". עוד נמסר כי "ההשתתפות של צה"ל ביוזמה מדגישה את העבודה המשותפת עם הארגונים הבינלאומיים להכנסת הסיוע ההומניטרי לאוכלוסייה האזרחית ברצועה".

5 צפייה בגלריה
תיעוד מהכנסת הסיוע ההומניטרי על ידי ספינה של ארגון WCK
תיעוד מהכנסת הסיוע ההומניטרי על ידי ספינה של ארגון WCK
הרציף הקטן יותר שהקים WCK. ארה"ב מקימה רציף גדול יותר
(צילום: דובר צה"ל )
האבטחה שמספק צה"ל חיונית, על רקע איום של חמאס ולפיו הוא רואה בכל נוכחות צבאית זרה ברציף הימי יעד למתקפה מצידו – איום שעלול לסבך את מאמצי הסיוע, ולמעשה שלשום גם מומש, עם ירי פגזים מצד ארגון הטרור לעבר משלחת משותפת של האו"ם וארה"ב לאזור שבו נבנה הרציף, כחלק מקידום הקמת הנמל. חיילי צה"ל שליוו את המשלחת הכניסו את אנשיה למרחב מוגן בשטח העזתי, ואחד מחברי המשלחת נפגע קל.
צה"ל יעניק אבטחה מרחבית וגם יאסוף מודיעין, ובצבא יעשו מאמץ גדול שלא תהיה פגיעה ברציף או בחיילים האמריקנים. מהבחינה הזאת יש אופרציה מבצעית לא פשוטה של תיאומים ונוהל קרב משותף. נכון לעכשיו הרציף יפעל רק בשעות היום, ונפח הפעילות שלו ילך ויעלה. גורמים שמעורים בנושא אומרים כי הצירים היבשתיים ימשיכו להיות הנתיב המרכזי להכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה, וכי אין בפרויקט הזה שום דבר שקשור לכניסה של אנשים לרצועה או יציאה שלהם ממנה. מדובר לדבריהם באופרציה לוגיסטית הומניטרית מבצעית גדולה מאוד.
כאמור, העבודות על הרציף שנבנה על החוף כבר נמצאות בעיצומן, ואמש חשפה סוכנות הידיעות AP צילומי לוויין של חברת Planet Labs שמעידים כי העבודות על הרציף, שנבנה דרומית-מערבית לעיר עזה, החלו. לפי הדיווח הוא שוכן מעט צפונית למסדרון הביתור שהקים צה"ל במרכז הרצועה.
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ב כביש מסדרון שמסתר את צפון מדרום רצועת עזה
כוחות צה"ל ב כביש מסדרון שמסתר את צפון מדרום רצועת עזה
כוחות צה"ל במסדרון במרכז הרצועה, ארכיון
(צילום: EPA)
גורם באו"ם אמר ל-AP כי הרציף נבנה מול המקטע האחרון של "הכביש החדש שצה"ל בנה" במרכז הרצועה. לפי הגורם, שדיבר בעילום שם, הנמל יכלול כנראה שלושה אזורים: אחד שיהיה בשליטת ישראל ושבו הסיוע מהרציף ייפרק, אזור נוסף שאליו הסיוע יועבר, ואזור שלישי שמיועד להמתנה של נהגים פלסטינים שהאו"ם ישכור את שירותם לאיסוף הסיוע ושינועו לנקודות הפצה שונות. הגורם ציין כי ישראל אחראית על האבטחה, אך לדבריו יש עדיין כמה מחלוקות. בין היתר ציין כי בצה"ל שקלו לבנות עמדות עם מכונות ירייה שמופעלות מרחוק, דבר שבאו"ם התנגדו לו.
כאשר הוחלט על הקמת הרציף הזמני, הרעיון היה להכניס סיוע לצפון הרצועה, אבל כעת הוחלט שהמזח יוקם במרכז הרצועה, פחות או יותר בנקודה שבה הוקם הרציף הקטן שבו עגנו הספינות שהכניסו מזון של ארגון הסיוע WCK, שהפסיק את פעילותו בעקבות הרג עובדיו בתקיפה של צה"ל שנבעה מזיהוי שגוי.
המשך הפעלת הרציף האמריקני וההיקף של העבודה שלו תלויים גם בכמות המשאיות שתיכנס לעזה וגם בשאלה אם תהיה התקרבות להפסקת אש ועסקת חטופים, שתגדיל עוד יותר את הסיוע ההומניטרי שייכנס לרצועה – ואולי תייתר את הצורך ברציף.
5 צפייה בגלריה
הספינה הלוגיסטית האמריקנית שבדרך להקמת רציף ימי מול חופי עזה
הספינה הלוגיסטית האמריקנית שבדרך להקמת רציף ימי מול חופי עזה
ספינה לוגיסטית אמריקנית כחלק מהמבצע להקמת הרציף, בחודש שעבר
(צילום: US CENTCOM via X/Handout via REUTERS )
ביידן, נזכיר, הכריז על הקמתו בנאום "מצב האומה" שלו בקונגרס בתחילת מרץ, כשברקע הדיווחים על מצוקת רעב קשה ברצועה, ולפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" ההכרזה הזו צורפה לנאום שלו ברגע האחרון – ומאז פעלו פקידים אמריקנים למצוא דרכים כדי לממש את היוזמה. כשביידן הכריז על הנמל אכן היה מחסור גדול בסיוע הומניטרי ברצועה, אבל כעת נכנסים אליה בממוצע בין 350 ל-400 משאיות ביום – והרציף הזמני לא צפוי להכניס יותר מ-50 עד 70 משאיות ביום.
לפיכך נשאלת השאלה אם יש כעת צורך ברציף. מעבר ל-400 המשאיות שנכנסות מדי יום – והיו ימים שנכנסו כמעט 500 משאיות ביום – נפתחו מאז ההכרזה עליו "נתיבי סיוע" נוספים: הציר מנמל אשדוד, שמזרים עשרות משאיות ביום למעבר כרם שלום, וגם הציר הירדני שפועל קרוב לשבועיים ומכניס 70 משאיות פעמיים בשבוע.
פורסם לראשונה: 23:14, 25.04.24