מאז 7 באוקטובר, נציבות שירות המדינה פיטרה תשעה עובדי מדינה בגין התבטאויות לא הולמות הקשורות למלחמה. כך עולה מדוח של אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה. רוב המפוטרים - עובדים ממוצא ערבי שהביעו תמיכה במעשי הטרור של חמאס.
2 צפייה בגלריה
פרסומים פוגעניים של עובדי מדינה שפוטרו
פרסומים פוגעניים של עובדי מדינה שפוטרו
ילדים לצד הכיתוב "בנק המטרות של ישראל", ו"התפללו עבור עזה"
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36
באחד המקרים, עובדת במערכת הבריאות פרסמה ברשתות החברתיות תמונה בעקבות מתקפת חמאס, ובה הכיתוב "יש שמחה אינסופית, ויש ארומה של ניצחון באוויר, 50 שנה ויום למלחמת אוקטובר (מלחמת יום כיפור)".
עובדת נוספת של מערכת הבריאות פוטרה בעקבות שיתוף תמונה של פלסטינים עם הכיתוב "התפללו עבור עזה", עם תיוג של המילה "פלסטין" לצד הדגל הפלסטיני. עובדת אחרת שפוטרה, פרסמה תמונה שבה נראים ילדים - לצד הכיתוב "בנק המטרות של ישראל".
על פי הדוח, נפתחו 65 תיקים בעניינם של 72 עובדים (לעיתים נגד כמה חשודים בתיק אחד). תשעה מהתיקים נגנזו, לאחר שנקבע כי לא נעברה עבירת משמעת וכי הפרסומים אינם מהווים עבירה, או כי אין מדובר בעובד מדינה הכפוף לחוק; שישה תיקים נוספים נמצאים בבחינה בימים אלו; לעובדת אחת ניתנה הערה והתיק נגדה נסגר; ב-14 תיקים נפתחה חקירת משמעת; ושבעה תיקים נוספים נמצאים בשלבי טיפול מול המשרדים.
תיק נוסף הוא המקרה של ציפי נבון, מנהלת לשכתה לשעבר של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, שהועמדה לדין משמעתי בעקבות חקירת משמעת לאחר שהאשימה את השמאל ב"בגידה", והתפטרה במסגרת הסדר טיעון שאליו הגיעה עם הנציבות.
2 צפייה בגלריה
פרסומים פוגעניים של עובדי מדינה שפוטרו
פרסומים פוגעניים של עובדי מדינה שפוטרו
"שמחה אינסופית וארומה של ניצחון - 50 שנה למלחמת אוקטובר"
עוד נמסר מאגף המשמעת של הנציבות כי עשרה תיקים מצויים בהליך חקירה משטרתי, וכנגד שבעה עובדים נוספים ננקטו הליכי משמעת פנים משרדיים. מתוך כלל התיקים - הושעו בהשעיה דחופה תשעה עובדים.
בחלוקה לפי ענפי עיסוק, 18 מהתיקים עוסקים בעובדים ממערכת הבריאות הממשלתית, 16 תיקים עוסקים בעובדי הוראה ממשרד החינוך, ויתר התיקים מתחלקים על פני כלל משרדי הממשלה במספרים בודדים.
עורך הדין גיא דוד, העומד בראש אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, סיפר כיצד עובד התהליך המשמעתי: "כאשר מתקבלת פנייה בנושא התבטאויות בלתי הולמות של עובדי מדינה בהקשרי המלחמה, אנו בוחנים ראשית האם ייתכן כי ההתבטאות עולה לכדי עבירה פלילית. ככל שהתשובה חיובית – המשרד מונחה להגיש בנושא תלונה למשטרת ישראל ואגפנו עומד בקשר עם המשטרה והפרקליטות למעקב אחר הטיפול.
"במידה והמקרה אינו מהווה לכאורה עבירה פלילית, אך כן מהווה עבירת משמעת, נערכת בחינה של אגף החקירות ואגף המשמעת האם יש מקום לפתוח בחקירת משמעת בנושא, או שהמקרה אינו חמור וניתן להסתפק בעניינו בהליך משמעתי פנים משרדי לפי הוראות החוק. כמו כן, במידה ומדובר בעובד זמני או בתקופת ניסיון, נערכת בחינה מול המשרד האם ישנה אפשרות לסיים העסקתו בלא צורך בנקיטה בהליכי משמעת".