החשש מתגובה איראנית מוביל לשינוי בתוכניות של הורים רבים לפני חופשת הפסח - וגם במשטרה מודים כי ירי לאזור פתוח כמו חופי הכינרת עלול להוות "אתגר גדול" עבורם. לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", תקיפה ישירות מאיראן על צפון ישראל או על דרומה צפויה להתבצע ב-24 עד 48 השעות הקרובות.

בעקבות האיום האיראני בתגובת נגד לחיסול בדמשק של מפקד כוח קודס בלבנון ובסוריה, חסן מהדווי, ביטלו הורים רבים את ההרשמה של ילדיהם לטיולי תנועות הנוער בחופשת הפסח. רבים מהם ביטלו לאחר שכבר רשמו ושילמו עבור אותם טיולים - שאושרו על על ידי חדר המצב של משרד החינוך בתיאום עם המשטרה וגורמי הביטחון.
חניכי הצופים בתל אביב יוצאים בסוף השבוע לטיול בירושלים, והאב ניר סיפר כי גם לטיול זה בוטלו הרשמות רבות. "כשמתקשרים אליהם הם מדקלמים - אנחנו מתואמים עם כוחות הביטחון - אבל אלו אותם כוחות ביטחון שסגרו עשרות נציגויות של ישראל בעולם מפחד מתגובה איראנית", אמר. "בנוסף, הרי אין להם באמת מושג מה האיראנים יעשו ומתי. נשגב מבינתי למה לסכן מאות ילדים באופן מיותר בסוף השבוע. הם גם יהיו בשטחים פתוחים, כך שאם תהיה התקפה מערכות ההגנה האווירית לא יגנו עליהם".
מעין, אם לחניך בתנועת הצופים, לא תשלח את בנה לאותו טיול: "למה אי אפשר היה להשתמש במתקנים סמוכים לשבט של בני? למה להדאיג אותנו ולשלוח אותם לאזור ירושלים, עם כל החששות, הפחדים וההתרעות על חשש מירי מצד איראן או שלוחיה. עם הלחץ הזה, זה הזמן לטיול פסח?".
ממשרד החינוך נמסר כי כל הטיולים שיוצאים היום אושרו בהתאם להנחיות משטרת ישראל ופיקוד העורף. ככל שיהיו שינויים בהנחיות משטרת ישראל ופיקוד העורף - חדר המצב ינחה את השטח בהתאם.
אתמול הודיע משרד החינוך כי אין שינוי במדיניות הביטחון וההתגוננות במערכת החינוך, ואין כל הנחיה על מעבר ללמידה מרחוק לאחר חופשת הפסח. למרות זאת, בבתי ספר לא מעטים - בעיקר במרכז - הנחו בימים האחרונים את הילדים לקחת איתם מדי יום את הציוד לבית, למקרה של אפשרות ללמידה מרחוק.

בחלק מהמקרים, אולי על מנת שלא לעורר פאניקה, הסבירו להורים כי מדובר בעיקר בניקיון לפסח של מוסדות הלימוד. באחרים, לעומת זאת, סיפרו הילדים להוריהם כי הסיבה שנמסרה להם היא החשש מירי טילים.
בתוך כך, מפקד תחנת טבריה, סנ"צ יגאל בן לולו, דיבר בריאיון ל"חדשות המשטרה" על ההיערכות להגעה עשרות אלפי מבקרים ומתרחצים לאזור, במהלך חופשת הפסח.
"נכון לעכשיו מבחינת פיקוד העורף אין הגבלת קהל על אזור טבריה וחופי הכנרת, אבל אין ספק שכלי טייס או טיל שחודר למרחב הזה מהווה עבורנו אתגר גדול", הודה. הוא פירט על ההנחיות ואמר כי "במצב כזה נשכבים על הארץ ושמים ידיים על הראש".
1 צפייה בגלריה
חוף אמנון בכינרת
חוף אמנון בכינרת
הכינרת. אין הגבלות בינתיים
(צילום: קשת לן איגוד ערים כינרת)

התגובות

מתנועת הצופים נמסר: "לטיולים בשבועות הקרובים נרשמו עשרות אלפי חניכים ומדריכים של תנועת הצופים. משנודע לנו על המצב שנוצר, התנועה פועלת באופן אחראי כפי שפעלה מאז ומתמיד בתיאום מלא עם כל הגורמים הרלוונטיים, ובהם צה"ל. התנועה נערכת בהתאם ותעשה את כל ההתאמות הנדרשות בהתאם להנחיות הגורמים המוסמכים.
מתנועת בני עקיבא נמסר: "כלל הפעילות והטיולים בתנועת בני עקיבא מתקיימים על פי ההנחיות ובאישור משרד החינוך, צה"ל וגורמי הביטחון במדינת ישראל. למעלה מ-30 אלף חניכים וחניכות ייצאו למסע פסח בשבוע הבא. יחד עם זאת, אנו מבינים ללב הורים שחוששים יותר בימים אלו, ובשל כך החלטנו כי השנה מסע פסח יתקיים יום אחד בלבד ללא לינת שטח. חניך או חניכה שיבקשו לבטל את הרשמתם יוכלו לעשות זאת בנוהל המפורסם בכלל הכלים התנועתיים".
בדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי גורם שתודרך על ידי המנהיגות האיראנית אמר כי אמנם התקיים דיון בתוכניות – אבל החלטה סופית עדיין לא התקבלה. גורם אמריקני המעורה בנושא אמר כי לפי המודיעין האמריקני, תגובת נגד איראנית צפויה תוך ימים ו"כנראה לעבר אדמת ישראל" – בניגוד לאינטרסים ישראליים בחו"ל.
לפי הדיווח, מוקדם יותר השבוע הציגו במשמרות המהפכה למנהיגה העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, כמה אפשרויות לתקיפת אינטרסים ישראלים. יועץ במשמרות המהפכה, שמסר זאת, אמר כי אחד מהתרחישים שעלו לדיון היה תקיפה ישירה על ישראל עם טילים מתקדמים לטווח בינוני. חמינאי, לפחות לפי הדיווח, עדיין לא החליט סופית.
לפי גורמים בסוריה ובמשמרות המהפכה, התוכניות כוללות גם מתקפות מהשלוחים האיראניים בסוריה ובעיראק, שלהם העבירה איראן כטב"מים מהמחסנים בימים האחרונים. איראן והשלוחים עשויים לפי הדיווח לתקוף את רמת הגולן או אפילו את אזור רצועת עזה. אפשרות נוספת היא מתקפה על שגרירות ישראלית בכלל, ועל שגרירות במדינה ערבית בפרט.