במערכת הביטחון נערכים לקראת אפשרות של תגובה איראנית בימים הקרובים, מתוך ההבנה הישראלית שלפיה בטהרן לא חזרו בהם מתוכניתם המקורית להגיב על חיסולו בדמשק של מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון, חסן מהדווי. במהלך היממה האחרונה בוצעו שני דברים מעניינים. ראשית, צה"ל והמוסד אישרו תוכניות לתקיפה באיראן במידה שהתקיפה תתבצע משטחם. שנית, שיתוף הפעולה עם הצבא האמריקני מתהדק.
גורם המעורה בנושא אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי תקיפה ישירות מאיראן על צפון ישראל או דרומה צפויה להתבצע ב-24 עד 48 שעות הקרובות. עם זאת, לדברי גורם שתודרך על ידי המנהיגות האיראנית אמנם התקיים דיון בתוכניות – אבל החלטה סופית עדיין לא התקבלה. גורם אמריקני המעורה בנושא אמר כי לפי המודיעין האמריקני, תגובת נגד איראנית צפויה תוך ימים ו"כנראה לעבר אדמת ישראל" – בניגוד לאינטרסים ישראליים בחו"ל.

אינפו אינפוגרפיקה ארבע שכבות הגנה אווירית איום איראני איראן מלחמת מלחמה חרבות ברזל כיפת ברזל קלע דוד חץ 2 3
לפי הדיווח, מוקדם יותר השבוע הציגו במשמרות המהפכה למנהיגה העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, כמה אפשרויות לתקיפת אינטרסים ישראלים. יועץ במשמרות המהפכה, שמסר זאת, אמר כי אחד מהתרחישים שעלו לדיון היה תקיפה ישירה על ישראל עם טילים מתקדמים לטווח בינוני.
בשעות האחרונות, חשבונות ברשתות החברתיות המקושרים למשמרות המהפכה פרסמו סרטונים המדמים תקיפה בטילים של הכור בדימונה ושל שדה התעופה בחיפה. גורם איראני אמר מוקדם יותר כי איראן עשויה לתקוף מתקני התפלה ותחנות כוח בישראל, אם תותקף.
אבל חמינאי, לפחות לפי הדיווח, עדיין לא החליט סופית. הוא חושש שמתקפה ישירה תוביל לתוצאה הפוכה מהרצוי עבורו – כשישראל תגיבה במתקפת נגד מסיבית על התשתיות באיראן. "תוכניות המתקפה לפני המנהיג העליון, והוא שוקל את הסיכונים הפוליטיים", אמר היועץ.

4 צפייה בגלריה
תמונות מקלט בכיכר פלסטין באיראן
תמונות מקלט בכיכר פלסטין באיראן
תמונה מכיכר פלסטין באיראן, לפי סוכנות איסנ"א
4 צפייה בגלריה
גראפיקות איומים של איראן
גראפיקות איומים של איראן
איומים שפרסמו האיראנים ברשתות
לפי גורמים בסוריה ובמשמרות המהפכה, התוכניות כוללות גם מתקפות מהשלוחים האיראניים בסוריה ובעיראק, שלהם העבירה איראן כטב"מים מהמחסנים בימים האחרונים. איראן והשלוחים עשויים לתקוף את רמת הגולן או אפילו את אזור רצועת עזה – במטרה להימנע ממתקפה על שטח ישראל כפי שהוא מוכר בעולם. אפשרות נוספת היא מתקפה על שגרירות ישראלית בכלל, ועל שגרירות במדינה ערבית בפרט, כדי להראות שיש מחיר ליחסים עם ישראל.
מקורות איראניים מסרו לאל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי כי טהרן סירבה בימים האחרונים לפניות של מתווכים שביקשו שתנהג באיפוק ולא תגיב. האיראנים מסרו להם כי "יגיבו כדי להעניש את הכיבוש". בטהרן הזהירו את וושינגטון מהתערבות, ואמרו כי כל התערבות כזו תוביל להסלמה מסוכנת שלא ניתן לצפות את תוצאותיה ותסכן את האינטרסים הכלכליים והצבאיים האמריקניים.
בנוסף מסרו האיראנים לגורמים מערביים כי אם ישראל תתקוף את אדמת איראן, היא תקבל "תגובה כפולה". לפי הדיווח, הכוחות האיראניים בכוננות גבוהה כבר שבוע ובימים האחרונים בוטלו חופשות. גם התעשיות האיראניות בכוננות. בשער אל-ערבי אל-ג'דיד נכתב: "אווירה של מלחמה אזורית".
4 צפייה בגלריה
תמונות מקלט בכיכר פלסטין באיראן
תמונות מקלט בכיכר פלסטין באיראן
השער של אל-ערבי אל-ג'דיד: "אווירה של מלחמה אזורית"
ארצות הברית, צרפת, גרמניה ובריטניה הזהירו בימים האחרונים את איראן מפני תקיפת נקמה בשטח ישראל. הבית הלבן אף פרסם אמש הודעת תמיכה נוספת - והבהיר כי "התמיכה שמעניקה ארה"ב לישראל מפני איומים מאיראן ושלוחיה נותרה בעינה. אנחנו לא רוצים שהלחימה תתפשט". בנוסף, שרי החוץ של גרמניה ובריטניה שוחחו עם מקבילם האיראני - ודרשו מטהרן להימנע מתקיפה בישראל והסלמת המצב.
בינתיים, איראן אותתה במסרים שהועברו לארה"ב כי תגובתה נגד ישראל בעקבות חיסול בכיר כוח קודס חסן מהדווי שמיוחס לצה"ל בדמשק לא תהיה "פזיזה", וכי היא תיעשה בצורה מבוקרת שתמנע הסלמה משמעותית. כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, מפי גורמים איראניים. לפי הדיווח, המסר הועבר לוושינגטון על ידי שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדללהיאן במהלך הביקור שערך השבוע בעומאן. אחד הגורמים האיראניים אמר כי אינו שולל מתקפה "בכל רגע" מצד המיליציות הפרו-איראניות, מתקפה שנתפסת כמתונה יותר - כשבישראל מזהירים שיגיבו בחריפות למתקפה ישירה משטח איראן.

4 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ מ
קנצלר גרמניה אולף שולץ מ
ביידן, מקרון, שולץ וסונאק. מעצמות המערב מנסות למנוע הסלמה
(צילום: EPA/OLIVIER MATTHYS, gettyimages Danny Lawson, SAUL LOEB AFP, רויטרס YOAN VALAT)
בהקשר של פעולה ישראלית אפשרית באיראן, נזכיר שהאיראנים חטפו לפי פרסומים זרים שורה של מכות מישראל - חלקן כללו חיסולי מדענים ותקיפה משמעותית נרחבת לפני שנתיים. התקיפה שמיוחסת לישראל התרחשה בליל 14 בפברואר 2022, בבסיס המל"טים ההתקפיים שבעיר כרמאנשאה במערב איראן. לפי הפרסומים, התבצעו שלושה סבבי תקיפה באמצעות כטב"מים ישראליים, שהשמידו מאות כטב"מים איראניים חדשים המיועדים לתקיפה לטווח רחוק. בתקיפה, שלפי הפרסומים בוצעה בשיתוף פעולה של המודיעין האמריקני, הושמדו גם מתקנים נוספים בבסיס הצבאי האיראני, כמו מחסן דלק ומחסנים לוגיסטיים.
לדברי גורם המעורה בפרטים, האיראנים, בניגוד להצהרות הלוחמניות, רגישים מאוד לתקיפות בשטחם. המסר הברור שהועבר להם הוא שאם תתבצע פעולה כזו נגד ישראל, תהיה תגובה בשטח איראן. אתמול אמר שר הביטחון יואב גלנט לשר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ש"מתקפה איראנית ישירה לשטח ישראל תחייב תגובה ישראלית הולמת". ראש הממשלה בנימין נתניהו, שביקר אתמול בבסיס חיל האוויר בתל נוף, אמר כי "קבענו עיקרון פשוט - מי שפוגע בנו, אנחנו פוגעים בו. אנחנו נערכים לענות על הצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל גם בהגנה וגם בהתקפה".
הגנרל מייקל קורילה, שהגיע לארץ, ירד אתמול לבור של חיל האוויר בקריה ועבר על תוכניות התקיפה וההגנה ביחד עם הרמטכ"ל הרצי הלוי. היום הוא הוא צפוי לבקר בבסיסי חיל האוויר ולהיפגש עם שר הביטחון יואב גלנט. בינתיים, בצה"ל מבקשים להבהיר כי "אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף".
פורסם לראשונה: 00:00, 12.04.24