יורם קצב, אחיו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב, נאשם במעורבות בהתנהלות מאורגנת ושיטתית שבבסיסה מערך של הפצת חשבוניות מס פיקטיביות וניכוי חשבוניות מס פיקטיביות בסך של כחצי מיליארד שקלים. בסך הכול 9 אישים וחברות נאשמים בפרשה בהלבנת הון, סחיטה באיומים, מעשי מרמה ועבירות נוספות. ליורם קצב מיוחסים מסירת ידיעה כוזבת או מסירת דו"ח לפי חוק המע"מ, הוצאת חשבונית מס או מסמך הנחזה כחשבונית מס לפי חוק המע"מ, הכנה וקיום של פנקסי חשבונות כוזבים בקשר למע"מ - ושימוש בכל מרמה או תחבולה.
הנאשמים הנוספים הם אחמד קסאס, יוסף מנצורה, ראלב אבו עג'וואה, לירון אוזן, אליהו (אלה) עזרא, ניסים פינס, מקסים ביטן, אמין יעקובי וכן חברות בבעלותם של מנצורה, אוזן, עזרא וקצב. המעשים שמיוחסין להם נעשו מתחילת שנת 2017 ונמשכו עד למועד הפתיחה בחקירה גלויה, בחודש שעבר. כתב האישום נגדם הוגש היום (שלישי) על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה לבית המשפט המחוזי הכלכלי בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
יורם קצב
יורם קצב
גם החברה שבבעלותו מעורבת. יורם קצב
(מתוך פייסבוק)
על פי כתב האישום, פעלו קסאס ומנצורה להפצה של חשבוניות מס פיקטיביות, בין היתר לחברה של קצב ולחוות סוסים שנוהלה על ידי ניסים פינס. בעלי החברות עשו שימוש בחשבוניות הכוזבות על מנת לנכות מע"מ שלא כדין. על פי כתב האישום, פעולות אלו נעשו במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס, והמעשים נעשו בנסיבות מחמירות בתחכום ותוך שנעשה שימוש בחברות ואנשי קש.
העוסקים המורשים שבניהול קסאס פעלו גם להפצה של חשבוניות פיקטיביות לחברת הבנייה של לירון אוזן וחברת הבנייה של מקסים ביתן. בנוסף, בשנים 2022-2021 פעל קסאס באתר בנייה בעיר קריית מלאכי, שם איים על רוכשי הדירות באתר וזאת מנת לקבל סך של 1.3 מיליון שקלים מתקציב המיועד לבנייה. תוכנית הבנייה בקריית מלאכי מנוהלת על ידי מקסים ביתן, שבקשר אליו העבירו קסאס ומנצורה חשבוניות מס פיקטיביות.
בכתב האישום צוין בנוסף כי קסאס, ששהה במלון אוקיינוס שבהרצליה, איים על עובדי המלון שדרשו לגבות את החוב. סך התמורה אשר לא שולמה על ידי קסאס למלון הוא מעל שלושה מיליון שקלים.
2 צפייה בגלריה
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
בית המשפט המחוזי בתל אביב
(צילום: נדב אבס)
החקירה בוצעה על ידי היחידה הארצית לפשיעה כלכלית בלהב 433 של משטרת ישראל, בשיתוף עם חקירות מכס ומע"מ ת"א והמרכז, יחידת יהלום שברשות המיסים, כונס הנכסים הרשמי והרשות לאיסור הלבנת הון. כתב האישום הוגש על ידי עורכי הדין נועה בורנשטיין ויובל שלום מפרקליטות מיסוי וכלכלה.
עורכי הדין עמית חדד, אלי פרי ואבי אלבו, שמייצגים את יורם קצב, מסרו בתגובה: "בתחילה ייחסה המשטרה למרשנו עבירות בהיקף של עשרות רבות של מיליוני שקלים. לאחר בחינת הפרקליטות רוב רובם של החשדות התפוגגו. מה שנותר כעת הוא אישום נקודתי על עבירות מע"מ בהיקף של כמיליון שקלים. בשל העובדה שחלק מהמעורבים בפרשה עצורים, כתב האישום הוגש ללא שימוע. אם היה כזה, היינו מראים שאין ממש גם באישום התחום והמצומצם שנותר. אנו בטוחים שקצב יוכיח את חפותו בבית המשפט".
עורכי הדין יקי קהן, שמואל קליין ודריה גולדין, שמייצגים את הנאשם קסאס, ועורכי הדין ששי גז, עידן שני ובני כץ שמייצגים את הנאשם מנצורה מסרו בתגובה: "נגיב עניינית לאחר לימוד חומר הראיות, אולם אין לנו ספק שמרשנו שטוען לחפותו ישוחרר בהקדם".