אחרי שבשבוע שעבר החוק על הסדרת השימוש בקנאביס רפואי עבר בהצבעה טרומית במליאת הכנסת - בעקבות כך שחברי כנסת רבים מהאופוזיציה נעדרו בכוונה מההצבעה כדי לא להפיל את החוק - אמש (יום ב') החלו בישיבת סיעת הליכוד לדון בסנקציות שיופעלו נגד חברי הכנסת מטעמה שנעדרו מהמליאה ולא הופיעו להצבעה. האזינו להקלטה מישיבת סיעת הליכוד.
לאחר ההצבעה עיקר הזעם הגיע מכיוונו של ח"כ דוד ביטן, ששימש בשבוע שעבר כיו"ר הסיעה במקומו של ח"כ יריב לוין, שישב שבעה על מות אמו. בתום ההצבעה ניהל ביטן שיחות נוקבות שעלו לטונים גבוהים עם חלק מחברי מפלגתו שלדעתו הכשילו את האופוזיציה, ואף צעק: "כל מי שלא נמצא כאן - ישלם על זה". כמעט מחצית מחברי הכנסת של הליכוד נעדרו מההצבעה, ורק בודדים היו מקוזזים - מה שאיפשר להצבעה לעבור ברוב גדול של 54 מול 42.
3 צפייה בגלריה
ח"כ דוד ביטן
ח"כ דוד ביטן
"אי אפשר לעבור על זה לסדר היום". ביטן
(צילום: אבי מועלם)
"מרגע שהתקבלה ההחלטה - כולם צריכים להתיישר עם הקו. מה זה הדבר הזה?", אמר ביטן בישיבת הסיעה. "לכל אחד יש אג'נדה פרטית, זה לא רוצה להפסיד קולות בפריימריז, ההוא לא רוצה שיראו אותו מצביע בטלוויזיה, זה רוצה להיות ראש עיר. אז מה? יש כאלה שעומדים בתלם ויש אנשים שעושים את מה שהם רוצים. ואני לא מדבר על החדשים, שעשו טעות והודו שעשו טעות, זה בסדר".
רשימת הנעדרים בליכוד הייתה ארוכה יחסית ומפתיעה, משום שרבים מהם נכחו במשכן והתעקשו לא להיכנס להצבעה. חברי הכנסת שלא הגיעו להצבעה הם יולי אדלשטיין, אמיר אוחנה, אופיר אקוניס, ניר ברקת, גילה גמליאל, גלית דיסטל אטבריאן, צחי הנגבי, ‏מיקי זוהר, ישראל כץ, אורלי לוי אבקסיס, בנימין נתניהו, מירי רגב וקטי שטרית. יצוין כי שטרית, רגב, ברקת, כץ ונתניהו היו מקוזזים מראש ולכן עליהם לא יחולו הסנקציות.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"מרגע זה נתחיל לפרסם שמות". נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
"אי אפשר לעבור על זה לסדר היום", אמר ביטן בתקיפות בישיבת הסיעה. "זה פגע באופוזיציה, זה פגע בליכוד וזה גרם לקואליציה להרגיש אוויר פסגות, ואנחנו לא צריכים לתת להם את זה, עם כל הכבוד לכולם. אני אומר ואני דורש את זה, ואם לא, אני אומר את האמת - אני מצביע מרגע זה איך שאני רוצה, אני לא אוותר פה. ואני לא מדבר על המקוזזים. כל אלה שלא הצביעו עם הסיעה צריכים לקבל סנקציות, וסנקציות משמעותיות כדי שלא יחזרו על זה. נראה שאנשים חוזרים על זה כל הזמן. אני לא רוצה להגיד שמות אבל זה מוגזם כבר, ואותם אנשים עושים את זה".
בשלב זה התערב יו"ר הליכוד בנימין נתניהו בדיון, ואמר כי לדעתו צריך לפרסם את שמותיהם של אותם חברי סיעה שנעדרו בכוונה מההצבעה. "אני מאמין בחופש אינפורמציה, אז כמו שאמרתי, מרגע זה אנחנו נפרסם שמות, זה הכל. זו ספינה עם קברניט. אני מוכן לשנות את נתיב הספינה, אם תבואו אליי, תגידו לי. אבל ברגע שמתקבלת ההחלטה - אי אפשר שהספינה תלך לכאן ולכאן".

ביטן אמר: "זה מה שאני אומר, הם עשו מה שהם רוצים", ועל כך השיב נתניהו: "אז זה לא יהיה". לבסוף סיכם ביטן: "אני אבקש ממרכז האופוזיציה לתת סנקציה משמעותית לכל אלה שלא היו נוכחים ולא הצביעו. זה לא יכול לחזור על עצמו הדבר הזה".
החוק המדובר מציע להסדיר את שוק הקנאביס לשימוש למטרות רפואיות ולהתיר גידול, ייצור הפצה והחזקה של קנאביס, לצורך רפואי, בכפוף לרישיון שיינתן ממשרד הבריאות ולהוראות החוק המוצע. ההצעה קובעת כי ניפוק של תכשיר קנאביס ייעשה על ידי רוקח במתחם מורשה בכפוף למרשם שייתן רופא מומחה ואריזתו של התכשיר תכלול סימון של הרכיבים ושל ריכוז החומר הפעיל. כמו כן מוצע להעביר את האחריות על סל שירותי בריאות הנפש לגמילה מהתמכרויות לאחריות קופות החולים. כן מוצע לתקצב את ביצוע החוק המוצע בסכום שנתי של 50 מיליון שקלים חדשים, שיעוגנו בסעיף תקציבי נפרד.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
קיבלה את התמיכה. ח"כ השכל וח"כ עבאס
(צילום: עמית שאבי)
חברת הכנסת שרן השכל מתקווה חדשה העלתה את הצעת חוק הקנאביס בהפתעה כבר ביולי השנה, אולם הוא נפל אז ברוב של 55 מול 52, בין היתר לאחר שחברי הכנסת של סיעת רע"מ הצביעו נגדו. חברים בקואליציה ניסו אז לשכנע את השכל לוותר על ההצבעה - אך היא התעקשה והעלתה אותו.
בשבוע שעבר יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שהתנגד נחרצות למהלך עקב מה שהגדיר כחשש להתפשטות הסמים בחברה הערבית, החליט לתמוך במהלך והסביר מעל דוכן הנאומים בערבית מדוע התנגד בפעם הקודמת לנוסח החוק של השכל, שעסק באי-הפללת צרכני קנאביס. כשעבאס הכריז בקולו שהוא בעד בהצבעה השמית - נשמעו מחיאות כפיים באולם. ההצעה עברה לוועדת השרים לענייני חקיקה לפני העלאתה בקריאה ראשונה.