מאסר של ארבע שנים וחצי נגזר היום (ה') על נהג אוטובוס אגד אלכסנדר לייבמן (45), שהודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בגרימת מותם ברשלנות של ארבעה נוסעים ופציעתם של תשעה אחרים בתאונה ליד נמל התעופה בן גוריון.
פרט לכך נגזרו על הנהג גם 12 חודשי מאסר על תנאי, פסילת רישיון נהיגה למשך 18 שנה על כל רכב ופסילה לצמיתות על כל רכב משא. כמו כן יפצה לייבמן כל אחת ממשפחות ההרוגים ואישה שנפצעה קשה בתאונה ב-20 אלף שקלים. הוא יחל לרצות את עונשו בכלא הדרים בעוד חודש וחצי.
6 צפייה בגלריה
אלכסנדר לייבמן
אלכסנדר לייבמן
אלכסנדר לייבמן בבית המשפט
(צילום: נדב אבס)
6 צפייה בגלריה
זירת התאונה בצומת בדק
זירת התאונה בצומת בדק
זירת התאונה בצומת בדק ב-2019
(צילום: אביב הרץ, TPS)
השופט ארז נוריאלי מבית משפט השלום בראשון לציון ציין בגזר הדין: "סטיית הנאשם מהנתיב גרמה לתאונה. הכביש ריק כמעט לגמרי ואין סיבה לסטייה. מדובר בנהג מקצועי, אשר חב חובת זהירות מוגברת וזו מידת רשלנות גבוהה במיוחד. לייבמן הביע צער על התאונה והתנצל בפני המשפחות ובית המשפט התחשב בכך. מדובר בתאונה מחרידה וקטלנית שנגרמה באשמתו הישירה של הנאשם".
איריס סיאס, בתו של יוסף קהלני שנהרג בתאונה, אמרה לאחר גזר הדין: "זהו, נגמר. אין פה נקמה ולא כלום. זה רק עניין שאדם צריך לשלם על הרשלנות שלו. אימא שלי גם משלמת מחיר שהיא נשארה לבד. אני מקווה שאנשים ילמדו מזה. שום דבר לא יחזיר את אבא שלי. אני לא חושבת שהבן אדם קם בבוקר ורצה להרוג אנשים. מצד שני, אם נהג אוטובוס לא יכול לקחת אחריות שלא יהיה נהג אוטובוס". סיאס גם השמיעה טענות נגד חברת אגד.

"הנהג לקח אחריות על המעשה"

עו"ד רועי בראון, סנגורו של הנהג לייבמן, אמר: "לפני הכול, בשם הנהג והחברה אני רוצה להביע צער עמוק ותנחומים למשפחות. הנהג חזר בו מהכפירה ולקח אחריות על המעשה. אנחנו מכבדים את החלטת בית המשפט ונבצע אותה".
עו"ד דודי ענבר, שניהל את התיק מטעם פרקליטות מחוז מרכז, אמר: "תאונות הדרכים והנהיגה בקלות ראש הן תופעה פסולה שיש למגר. החלטת בית המשפט היא צעד חשוב במאבק בקטל בכבישים. אם הנהג היה נוהג לפי כללי הנהיגה הבטיחותיים המתחייבים ייתכן והיה ניתן למנוע את התאונה הקטלנית".
6 צפייה בגלריה
אלכסנדר לייבמן
אלכסנדר לייבמן
אלכסנדר לייבמן
בכתב האישום המתוקן שהוגש נגדו, נטען כי ב-22 בדצמבר 2019 נהג לייבמן בשעת צהריים בקו 947 מחיפה לירושלים - נסיעה שהייתה אמורה להימשך כשלוש שעות אך התארכה והתעכבה. הנהג הגיע לתחנת האוטובוסים המרכזית בירושלים רק בשעה 18:09, ומיד החל להעמיס נוסעים ולצאת לדרך חזרה לחיפה. כל זאת, נטען, עשה הנהג מבלי שהקפיד על הפסקה כמתחייב לפי תקנות התעבורה ונוהלי אגד.
בשעה 19:30 לערך, נהג הנאשם בכביש 40 מכיוון דרום לצפון. בהתקרבו לקילומטר ה-283, נסע לייבמן בנתיב הימני ביותר מבין שלושה, סטה שמאלה לנתיב השמאלי ביותר שמיועד לפנייה שמאלה וחזר וסטה ימינה לנתיב הימני ביותר.

מיד לאחר מכן עבר הנאשם אל השול הימני, עלה על המדרכה סמוך לצומת בדק ופגע בתחנת אוטובוס שאינה נמנית עם תחנות קו 947. בעקבות כך חדר גג התחנה אל חלקו הקדמי-ימני של האוטובוס. ארבעה נוסעים - ורוניקה פיליפ, היילי ויינברג, יוסף קהלני וברטה שוורץ - נהרגו.
פרטי הרשלנות שיוחסו ללייבמן כוללים אי ביצוע הפסקה בת חצי שעה לפחות בכל ארבע שעות הנהיגה חרף העובדה כי נהג במשך כשש שעות עד לתאונה ללא הפסקה, פרט לעצירה של 10 דקות, בניגוד לתקנות ולנוהלי חברת אגד, לא אכל ולא שתה בצורה נאותה לפני הנהיגה, סטה ללא סיבה ומבלי שדבר הפריע לנהיגה ולא בלם בזמן.
6 צפייה בגלריה
זירת התאונה בצומת בדק
זירת התאונה בצומת בדק
(צילום: זק"א)
6 צפייה בגלריה
זירת התאונה בצומת בדק
זירת התאונה בצומת בדק
(צילום: שאול גולן)
6 צפייה בגלריה
זירת התאונה בצומת בדק
זירת התאונה בצומת בדק
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
פרט לעבירת גרימת מוות ברשלנות, הודה והורשע הנהג גם בנהיגה בקלות ראש שגרמה לתאונת דרכים. בחקירתו במשטרה טען הנהג כי אינו זוכר דבר וכנראה התעלף. הוא הודה כי לא שתה ולא אכל כמו שצריך לפני התאונה והוסיף כי לא היה עייף.
בדיון בדצמבר האחרון שבו הורשע לייבמן, טענה הפרקליטות כי חלק ממשפחות ההרוגים לא הסכימו להסדר שלפיו היא תבקש לגזור עליו חמש שנות מאסר וההגנה תהיה חופשיה לטעון כרצונה.
אלי, האלמן של היילי ויינברג, סיפר בשלב הטיעונים לעונשו של לייבמן כי "מאז שאשתי נהרגה אני חווה בדידות תמידית ותחושה שמשהו חסר בי. מרגיש כאב, עצב, געגוע, בכי, תסכול וכעס. הכי קשה לי בשבתות וחגים. עברתי בית כי לא יכולתי לגור בבית שגרנו שם ביחד. אין לי אותה שמחת חיים שהייתה לי. אני עדיין מתאבל, היו לנו הרבה שאיפות שהאמנתי שנצליח להגשים".