עשרות ניתוחים בוטלו היום (שני) בבתי החולים בעקבות שביתת האחים והאחיות, שדורשים להוסיף תקנים עקב עומסים כבדים בעבודתם. לטענת יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אילנה כהן, "לפני הבחירות הבריאות הייתה הנושא הכי סקסי, אבל אחרי שהוקמה הממשלה - כלום, אפס".
5 צפייה בגלריה
שביתת האחיות בשיבא
שביתת האחיות בשיבא
שביתת האחיות בשיבא
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
שביתת האחיות בשיבא
שביתת האחיות בשיבא
שביתת האחיות בשיבא
(צילום: שאול גולן)
מבדיקת ynet עולה כי בבית החולים איכילוב בתל אביב בוטלו היום 44 ניתוחים ועוד 23 פרוצדורות. ברמב"ם בוטלו כעשרים ניתוחים בחדרי ניתוח רגילים ועוד תשעה בחדר ניתוח יום (אמבולוטורי). בנוסף, בשיבא בוטלו כ-15 ניתוחים, בברזילי יותר מ-10 ובאסף הרופא כ-30. מבית החולים הדסה לא התקבלה תגובה באשר למספר הניתוחים שבוטלו היום.
האחיות דורשות להוסיף מיד כוח אדם ותקנים למערכת הבריאות. עוד בטרם החל משבר הקורונה עבדו האחיות בתקינה חסרה, והתפרצות הנגיף בישראל החמירה באופן משמעותי את מצבן. השילוב של אחיות רבות שנשלחו לבידוד בעקבות חשיפה לחולים מאומתים בעת עבודתן, לצד העברת כוח אדם למחלקות הקורונה השונות, פגעה עוד יותר באחיות ובמצבת כוח האדם שלהן.
5 צפייה בגלריה
שביתת האחיות בשיבא
שביתת האחיות בשיבא
(צילום: שאול גולן)
משרדי האוצר והבריאות אמנם סיפקו לבתי החולים תקנים לצורך התמודדות עם המשבר, אך מדובר בתקנים זמניים בלבד שלא נתנו מענה למצוקת כוח האדם. בתוך כך יש לציין כי הפעילות לא הושבתה לחלוטין בבתי החולים והפגיעה המרכזית הייתה, כאמור, בהיקף הניתוחים. מחלקות אחרות פעלו בכוח אדם מצומצם, ואחרות פעלו כרגיל. שיבושים נרשמו גם בלקיחת הדמים בקופות החולים ובבדיקות נוספות.
חבר הכנסת ג'אבר עסקאלה מהרשימה המשותפת ביקש לכנס דיון מיוחד בנושא ואמר כי "שיפור תנאי העסקתן של האחיות הוא צו השעה, כי אם סוגייה זו לא תפתר מהר, מערכת הבריאות עלולה לקרוס. הממשלה חייבת לקחת אחריות על המשבר שהיא עצמה יצרה בשנים של הזנחה והתעלמות מהמחסור בתקנים".
5 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
"להיערך לחורף". מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין בביקור באיכילוב
יולי אדלשטיין בביקור באיכילוב
"המערכת מורעבת". שר הבריאות בביקור באיכילוב
(צילום: מירי גטניו, דוברות איכילוב)
השביתה יצאה לדרך בתום פגישה לילית במשרד האוצר בין המנכ"לית קרן טרנר-אייל וגורמים מקצועיים נוספים במשרד לבין נציגי הסתדרות האחים והאחיות, ובהם היו"ר אילנה כהן. הפגישה הסתיימה ללא הסכמות לאחר שלטענת נציגי ההסתדרות התקנים שהוצעו להם הם זמניים בלבד, ולא תקנים קבועים כפי שדרשו.
לאורך היום נערכו הפגנות ועצרות הזדהות עם האחיות בבתי החולים ברחבי הארץ, בהם רמב"ם, הדסה עין כרם ושיבא. "המאבק של האחיות הוא מאבק למען כלל מערכת הבריאות", אמר ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא. "אנחנו מסבירים וזועקים שחסרים תקנים, ועל מנת להיערך לגל הקורונה והשפעת בחורף. חייבים לקלוט כרגע את הכוחות החדשים כדי להכשיר אותם בזמן, כך שביום פקודה נהיה ערוכים".
לדברי ד"ר פלדמן, "יש אטימות באוצר לצרכים ולדרישות שלנו - החל מכיסוי הגירעונות שנגרמו בגל הראשון ועד אי שחרור התקנים שמדברים עליהם כבר כמה חודשים, אך דבר לא קורה".
מוקדם יותר היום התארחה באולפן ynet יו"ר הסתדרות האחים והאחיות בישראל, אילנה כהן. היא תקפה את משרד האוצר, וטענה כי התנהלותו היא "שערורייה שאין כדוגמתה". לדבריה, "אני נראית כמו אחת מחוסרת הכרה עד כדי שנשבות בזמן הקורונה? הכריחו אותנו לשבות, הפקירו את האחיות והחולים". היא דרשה תקנים קבועים נוספים לאחיות, ואמרה שלא תסתפק בתקנים זמניים שלטענתה יובילו בסופו של דבר לחזרה למצב הנוכחי.
במהלך מחאה של כמאה רופאים ואחיות בכניסה למגדל האשפוז בבית החולים שיבא, אמרה כהן כי "לפני הבחירות, הבריאות הייתה הנושא הכי סקסי. כולם אמרו שהמערכת מורעבת ושצריך להוסיף תקנים. ואחרי שהוקמה הממשלה - כלום, אפס. הפגישה אתמול הייתה בית ספר לנוכלים. אמרו שרוצים לתת תקנים, אבל זה ישראבלוף - כל אחות שתצא מהמערכת, יימחק תקן".
מנהל המרכז הרפואי שיבא, פרופס' יצחק קרייס, אמר כי "אילנה, זה לא מאבק שלך אלא של כולנו ביחד. אנחנו במשבר ואת זועקת את זעקת המטופלים, הציבור והחברה בישראל. כל פעם שאנחנו חושבים שאין רמה גבוהה יותר של שליחות ואהבת האדם אצל האחיות, אנחנו נחשפים לרמה גבוהה יותר. עם ישראל ומדינת ישראל חייבים לכם".