ממשלת בנט-לפיד נמצאת היום, בלי ספק, ביום הקשה ביותר מאז הקמתה. מיליוני ישראלים שואלים את עצמם מה היא בעצם עושה. ברור לגמרי שהממשלה בחרה במדיניות של אפס הגבלות. בניגוד לרוב מדינות העולם שנתקלות באומיקרון, היא עובדת עם המודל הבריטי - אותה בריטניה שהגיעה לפני יומיים ל-150 אלף מתים מפרוץ המגפה.
זו לא החלטה מופקרת או מופרכת כפי שהיא נשמעת: כמו הבריטים, האוכלוסייה פה מבוסטרת ומחוסנת יחסית, ובניגוד לבריטים - גם צעירה יותר. בממשלה לקחו הימור מחושב שמערכת האשפוז לא תקרוס. ייתכן מאוד שיתבררו כצודקים. על כל זה דובר בחודשיים האחרונים בהרחבה. אבל הציפייה של הישראלים הייתה שאם הנחת העבודה היא שתהיה פה הדבקה המונית שתגיע למיליוני בני אדם, תהיה גם תוכנית עבודה.

בינתיים לא נראה שהתוכנית כושלת. מתברר שאין תכנית ולא הייתה תכנית. מה עם כיתות שחצי מהילדים חולים, שליש מבודדים והשאר באים לבית הספר? אף אחד לא יודע. יש תורים בבדיקות PCR? מאה אחוז, נאסור - המדינה היחידה במערב שעושה זאת - על בדיקות של בני פחות מ-60. ברור שייווצר עומס על עמדות אנטיגן. האם הן תוגברו? מצחיק מאוד. התור לעמדות אנטיגן הבוקר נראה כמו התור לסניף מקדונלד'ס בעת פתיחתו בכיכר האדומה במוסקבה אחרי נפילת ברית המועצות. רק ששם הייתה תקווה, ופה יש בעיקר כעס.
כעס של הורים צעירים שצריכים לרוץ לעבודה, ולא מוצאים בדיקה ביתית באף בית מרקחת - שמפקיע מחירים, כמובן. כעס של סתם אזרחים אחראים שלא רוצים להדביק את הוריהם, ומבקשים מהם להסתמך רק על בדיקה מהירה, אבל גם אותה אין.
בהרבה מדינות בעולם יש עומס תחלואת אומיקרון, אבל בשום מקום במערב לא החליטו שהבדיקות המהירות, שאמינותן בעייתית (בעיקר בשל הדיגום) הן שינהלו את המגיפה. מישהו פה ניצל את הפרסומים העיתונאיים על תורי ענק לבדיקות האלה, ביטל אותן כי זה יקר, שלח את האזרחים לסבסד את זה (לא כולם יכולים להפסיד יום עבודה כדי לעמוד בתור לבדיקה מהירה בתחנות מד"א וכו'), ועכשיו מגלה שכל העסק לא עובד.

שורה של מומחים אומרים לממשלה - משוגעים, רדו מהעץ. תגבילו חלק מההתקהלויות. תנסו למתן את ההדבקה. לא בגלל בתי החולים לבדם, אלא פשוט כדי להימנע ממצב שבו המשק ישותק. שוב, הממשלה ובתי החולים ממציאים פטנטים: רופאים מאומתי אומיקרון, פורסם הבוקר ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", ימשיכו לעבוד. ואיך הנגיף לא יתפשט בבית החולים למחלקה הפנימית ויגרום לתמותה של בני 80+? איך לא ידביק גבר שנכנס לצנתור או חולה אונקולוגי?
האומיקרון דורש שינוי פרדיגמה, בהחלט. וייתכן מאוד שאין מנוס, וכולם יידבקו. אבל ממשלה צריכה לוודא שהמדינה תמשיך לתפקד, ושלא כולם יידבקו ביחד, ולוודא עוד שלהגן על חלשים - מדוכאי חיסון, קשישים ואחרים - לא תהיה סיסמה. האם יש לאנשים האלה קו חם למקרה שהם רוצים להימנע מלצאת מהבית? מישהו שיסייע להם בקניות? האם הממשלה שלחה להם מסיכות n95 כדי להפחית את הסיכון שלהם כאשר יקנו בסופרמרקט?
לפני יממה קיבלתי פנייה מבית ספר. המנהלת חוששת שנדבקה, אבל בדיקת האנטיגן שלילית. היא ביקשה לעשות בדיקת PCR כדי שלא תדביק חלילה את צוות המורים, ובכך כל בית הספר יושבת. אמרו לה לא. היא לא בת 60. זו איוולת.
בסופו של דבר, אפשר לקוות ולהניח שגל ההדבקה לא ייגמר באסון בסגנון הגל השני או השלישי פה בישראל. שהתמותה והאשפוזים יהיו נמוכים יותר. אבל עד אז, צריכה להתנהל פה מדינה, צריך לבצע פעולות. הממשלה וקבינט הקורונה בכלל לא התכנסו לדון על שינוי מתווי הבדיקות, על תרחישי הייחוס, או על ההיערכות. בלשכת ראש הממשלה עבדו קשה, וזה יפה, על אספקת התרופה של פייזר ועל בחינת הבדיקות המהירות, כך שהמדויקות יותר יימכרו פה. אבל את ההיערכויות הגדולות, הלוגיסטיות, השאירו למזל, לרוח, למשרדי הממשלה. ככה זה גם נראה. תתעשתו. יש פה מדינה.