אילן גנלס בן ה-26, שמחזיק באזרחות אמריקנית, הוא הצעיר שנרצח אמש (שני) בפיגוע הירי שביצעה חוליית מחבלים באזור צומת בית הערבה בכביש 90. בהודעת הקונסוליה הכללית של ישראל בניו יורק נכתב כי אילן גדל בקונטיקט, סיים במאי האחרון את לימודיו באוניברסיטת קולומביה והתנדב לצה"ל: "ביקש לשפר את העולם".

8 צפייה בגלריה
אלן גנלס הנרצח בפיגוע בכביש 90 ליד ים המלח
אלן גנלס הנרצח בפיגוע בכביש 90 ליד ים המלח
אילן גנלס, הנרצח בפיגוע בכביש 90 ליד ים המלח
"הוא היה מסוג האנשים שאפשר להתקשר אליו, והיית בטוח שהוא יענה ויפנה לך כמה דקות לדבר אם תצטרך משהו", סיפר הרב יהודה דריזין מסניף חב"ד באוניברסיטת קולומביה. "עבור כל מי שהכיר אותו זו בעיטה בבטן. זה ממש כואב", אמר לאתר jewish telegraphic agency.
גנלס גדל בעיירה ווסט הרטפורד שבקונטיקט למשפחה ציונית נלהבת והתחנך בבתי ספר אורתודוקסים מודרניים. הוא היה תלמיד מצטיין בתיכון והתנדב בארגוני רווחה יהודים. בכתבה שנכתבה עליו בעיתון המקומי ב-2014 סיפר גנלס שהוא מתכוון לדחות את ההרשמה לאוניברסיטת מישיגן ואת הגיוס לצבא האמריקני כדי לגור שנה בישראל. התקופה הזאת נמשכה מעבר למתוכנן, גנלס התאהב בישראל ובסוף התגייס לצה"ל.
8 צפייה בגלריה
אילן גנלס
אילן גנלס
אילן גנלס וחבריו
כאמור, לאחר שירותו הצבאי חזר גנלס לארה"ב בשנת 2018 כדי ללמוד תואר ראשון במדעי המוח ופיתוח בר-קיימא באוניברסיטת קולומביה בניו יורק - שם השתתף בשלל פעילויות סטודנטיאליות.
חבריו של גנלס בתנועת הסטודנטים היהודים הלל בקמפוס קולומביה שיתפו תמונות ורגעי זיכרון עמו בפייסבוק: "אף שאילן חי מחוץ לקמפוס, הוא הקפיד להיות חלק מהקהילה היהודית שלו. אילן השתתף בתוכנית מלגת המנהיגות של הלל, היה מעורב בקבוצת הייעוץ ולקח חלק בערבי לימוד. הוא היה מגיע ללמוד, לשבת לקפה אצל רב חב"ד והשתתף בארוחות שבת. נתגעגע להומור המוזר שלו וליכולת התובנתית שלו לדון בנושאים מאתגרים או שנויים במחלוקת".
8 צפייה בגלריה
ציוץ טוויטר הדהד אילן גנלס נרצח פיגוע ירי כביש 90
ציוץ טוויטר הדהד אילן גנלס נרצח פיגוע ירי כביש 90
הציוץ של גנלס ב-2018
לגנלס חשבון טוויטר פעיל מ-2014, אך רק פעם אחת הוא העלה שם ציוץ: מסר שהדהד במאי 2018, שבו נכתב כי "לעולם תהיה מתיחות במזרח התיכון, כל עוד יהיו שם אנשים שרוצים לרצוח את היהודים, ויהודים שלא רוצים להירצח". הדברים הללו קיבלו משנה תוקף אחרי הירצחו, כשרבים הזכירו את העובדה שנורה למוות רק בשל היותו יהודי.
"אילן היה חבר בקהילה שלנו כשגרנו בקונטיקט", כתב בפייסבוק הרב שמשון נדל משכונת הר נוף בירושלים. "אני זוכר אותו כילד מתוק עם חוש הומור נהדר. הוא ניגן בסקסופון, היינו מנגנים יחד בסוכה של בית הכנסת, בהלל בחנוכה ובהבדלות מוזיקליות. קורע לב".
סטיב צ'רטר, לשעבר מנהל האולפן בקיבוץ שדה אליהו שבעמק המעיינות, סיפר על גנלס: "הוא היה בחור מדהים - ג'נטלמן, נעים, ערכי, ציוני ופטריוט. הוא גדל בבית ציוני-דתי והגיע לשרת בצה"ל מתוך ציונות. הוא למד אצלנו עברית באולפן במשך חמישה חודשים, בשנים 2016-2015. הוא הגיע לכאן לפני כמה שבועות כדי לפגוש את חבריו מהאולפן ומהצבא, הוא הבחור שהיית רוצה להכיר לבת שלך".
נועם לנדאו (26), תושבת קריית אונו, ספדה לגנלס: "בעלי הוא החבר הכי קרוב של אילן. אילן הגיע בשבוע שעבר לישראל לתקופה של שלושה שבועות כדי לפגוש חברים ולהשתתף בחתונה - הייתי אמורה לפגוש אותו ביום שישי בשבוע הבא. דיברתי איתו בפעם האחרונה לפני כמה ימים, בעלי דיבר איתו ביום שישי. הוא היה עם לב זהב, אופטימי מאוד, חייכן, תמיד אהב לספר בדיחות, אוהב אדם, פשוט רצה לעשות טוב בעולם. הוא נסע מהצפון לכיוון ירושלים לפגוש חברה - ואז קרה האסון".
לדבריה, "לפני חודשיים פגשנו אותו והוא סיפר שהוא מתכוון לחזור ולחיות בישראל. הוא ממש גאון, אחד האנשים הכי חכמים שאני מכירה. הוא עבד בחברה בניו יורק. הוא תמיד נתן תחושה שהוא אוהב את כולם, שמר על קשר עם כולנו. הכרנו אותו באולפן לפני שבע שנים כשהייתי המדריכה שלו, בעלי מדבר איתו כל שבוע". היא הוסיפה: "אחת הבנות באולפן שהוא היה אמור להגיע אליה סיפרה לתאום של בעלי, וככה זה נודע לנו. זה שוק מוחלט, התפרקנו על הרצפה. הוא הרגיש ממש טוב בישראל, היה מוקף בהמון חברים וחברות, היה הדבק של כל החברים באולפן".
הארגונים היהודיים בארה"ב הביעו צער על מותו של גנלס. ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה ספד לו בטוויטר: "אנחנו מרוסקים מהחדשות על מתקפת הטרור הנוראית שגבתה את חייו של אילן, יליד ווסט הרטפורד. אהבתו לעם היהודי ולישראל הביאה אותו להתנדב בקהילתו המקומית ולשרת בצה"ל. לאילן, שסיים לאחרונה את לימודיו באוניברסיטה, היה עתיד מזהיר לפניו. ליבנו עם משפחתו ועם קהילת ווסט הרטפורד, ואנו בוכים יחד איתם. יהי זכרו ברוך".
דיוויד וורן, נשיא הפדרציה היהודית של הרטפורד, מסר: "שוב, אזרח היה מטרה על ידי אלה הרואים באלימות כלפי חפים מפשע פתרון. אנו שולחים את תנחומינו העמוקים למשפחת גנלס ומחזקים שוב את הזדהותנו עם עם ישראל בתקופה זו של הסלמה באלימות. יהי זכרו של אלן ברוך למשפחתו ולקהילתנו כולה".
גנלס, שהגיע כאמור לישראל כדי להשתתף בחתונה, הותיר אחריו שני הורים, אנדרו וקרולין - שניהם רופאים בווסט הרטפורד - ושני אחים צעירים, סיימון וגבריאל. הוא ייקבר בישראל, ולאחר מכן תשוב משפחתו לשבת שבעה בקונטיקט. בקהילתו המקומית החלו לאסוף תרומות עבור משפחתו.
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת הערבה
זירת הפיגוע בצומת הערבה
זירת הפיגוע בצומת הערבה, אמש
(צילום: AP, הצלה ללא גבולות)
המחבלים פתחו באש לעבר רכבו ליד צומת נבו, וחובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו לזירת הפיגוע דיווחו כי הוא מחוסר הכרה ופינו אותו לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים - שם נקבע מותו לאחר זמן קצר. שתי מכוניות נוספות נורו בצומת בית הערבה, אך נוסעיהן לא נפגעו. כוחות צה"ל פתחו במרדף אחר המחבלים שהציתו את רכבם, נטשו אותו ונמלטו ברכב אחר לכיוון יריחו.
תחילה ירו המחבלים בצומת נבו לעבר רכבו של אילן, שנפצע בפלג גופו העליון. הם המשיכו בנסיעה וירו בצומת בית הערבה לעבר שני כלי רכב נוספים שנוסעיהן לא נפגעו. נוסעי אחד מכלי הרכב שנורו המשיכו בנסיעה לצומת אלמוג, שם דיווחו על הירי.
אחרי הירי הציתו המחבלים את רכבם באזור מנזר סנט ג'ורג' ונטשו אותו. הם נמלטו ברכב אחר לכיוון מחנה הפליטים עקבת ג'בר שליד יריחו. בדרך נתקלו בכוח משטרה שירה לעברם וככל הנראה אחד המחבלים נפצע. כוחות צה"ל פתחו בסריקות והציבו מחסומים ועמדות בידוק.