צעיר בן 27 נרצח אחר הצהריים (שני) בפיגוע ירי שביצעה חוליית מחבלים באזור צומת בית הערבה בכביש 90. המחבלים פתחו באש לעבר רכבו ליד צומת נבו, וחובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו לזירת הפיגוע דיווחו כי הוא מחוסר הכרה ופינו אותו לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים - שם נקבע מותו לאחר זמן קצר. שתי מכוניות נוספות נורו בצומת בית הערבה, אך נוסעיהן לא נפגעו. כוחות צה"ל פתחו במרדף אחר המחבלים שהציתו את רכבם, נטשו אותו ונמלטו ברכב אחר לכיוון יריחו.

8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת הערבה
זירת הפיגוע בצומת הערבה
זירת הפיגוע בצומת נבו והרכב שנפגע מהירי
(צילום: AP, הצלה ללא גבולות)
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
הרכב השרוף
הרכב השרוף
הרכב השרוף של המחבלים
תחילה ירו המחבלים בצומת נבו לעבר רכבו של הצעיר שנפצע בפלג גופו העליון. הם המשיכו בנסיעה וירו בצומת בית הערבה לעבר שני כלי רכב נוספים שנוסעיהן לא נפגעו. נוסעי אחד מכלי הרכב שנורו המשיכו בנסיעה לצומת אלמוג, שם דיווחו על הירי.
אחרי הירי הציתו המחבלים את רכבם באזור מנזר סנט ג'ורג' ונטשו אותו. הם נמלטו ברכב אחר לכיוון מחנה הפליטים עקבת ג'בר שליד יריחו. בדרך נתקלו בכוח משטרה שירה לעברם וככל הנראה אחד המחבלים נפצע. כוחות צה"ל פתחו בסריקות והציבו מחסומים ועמדות בידוק.
סגן-ניצב יפתח אורי מסר כי הדיווח על הפיגוע התקבל בסביבות השעה 17:25. "כוחות שהגיעו למקום זיהו רכב ללא נפגעים. קיבלנו דיווח על זירה נוספת באזור כביש 90 ושם נפגע אחד. הבנו שמדובר בחוליה חמושה שמבצעת ירי. ואז קיבלני דיווח שלישי על זירה נוספת עם יש רכב נוסף שנפגע מירי של מחבלים ללא נפגעים", הוא אמר.
סנ"צ אורי הוסיף כי "הבנו שמדובר בחוליה שמתניידת ברכב שאנחנו מכירים ונערכו בפאתי העיר יריחו כדי לסגור עליהם, כולל מסוקים. בשלב מסוים באחד הצירים הבחנו ברכב שרוף והבנו שזה הרכב שאיתו עשו את הפיגוע ואז זהינו מספר מחבלים בורחים וביצענו ירי לעבר המחבלים. זיהינו רכב שמגיע מריחו ואוסף את המחבלים. בשלב זה הגיעו כוחות צבא למקום והחלו בסריקות".
חובש מד"א חזי לרזה סיפר: "חלפתי סמוך מאוד למקום עם הרכב הפרטי שלי כשקיבלתי קריאה על פיגוע ירי. הגעתי מיד למקום והבחנתי ברכב שעומד בנתיב הנגדי כשנהג הרכב מחוסר הכרה. הזעקתי כוחות והתחלתי להעניק לו טיפול רפואי מציל חיים. צוות ניידת טיפול נמרץ שלנו שהגיע מהר למקום המשיך בטיפול רפואי מציל חיים מתקדם ופינה אותו תוך כדי פעולות החייאה לבית חולים במצב קריטי".
מ', קצין סיור בתחנת מעלה אדומים, היה עם שוטר נוסף מהתחנה בהיתקלות עם המחבלים. מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי שוחח עם מ', שסיפר לו: "קיבלנו הודעה על שמיעת ירי בבית הערבה. יצאנו לשם מיד ותוך כדי אנחנו מבינים שיש שלוש זירות. בשלב מסוים אנחנו מזהים עשן ומתקרבים ומגלים רכב עולה באש עם לוחיות זיהוי צהובות ואנחנו מבינים שזה הרכב של המחבלים. אחד המחבלים כיוון קנה לעברנו ומיד ביצענו ירי לעבר המחבלים. חששנו שמדובר בפיגוע משיכה ותוך כדי שאנחנו דולקים לעברם באזור מאוד צפוף ביצענו לעברם שוב ירי".
בג'יהאד האיסלאמי בירכו על הפיגוע ואמרו כי הם "משבחים את אומץ" המחבלים. עוד אמרו כי "פעולות ההתנגדות נמשכות והאויב ישלם את המחיר על כל פשעיו".
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע בכביש 90
זירת הפיגוע
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת הערבה
זירת הפיגוע בצומת הערבה
(צילום: דוברות מד"א)
מוקדם יותר הובאו למנוחות בהר הרצל בירושלים האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה, שנרצחו אתמול בפיגוע הירי בעיירה הפלסטינית חווארה מדרום לשכם. מחקירת הפיגוע עולה כי מחבל אחד לפחות נצמד לחלון הרכב שבו נסעו האחים בחווארה - וירה לעברם באקדח מטווח אפס. כוחות הביטחון עורכים מצוד אחר המחבל, בין היתר בכפרים באזור שכם. שעות לאחר הפיגוע החלו התפרעויות רחבות היקף שכללו שריפת בתים וכלי רכב על ידי מתנחלים. גורמי ביטחון בישראל אישרו כי בשלל האירועים נמנו עשרות פצועים פלסטינים.
דובר צה"ל הודיע מוקדם יותר כי בהתאם להערכת המצב שנערכה, הוחלט על תגבור של גדוד נוסף, הרביעי במספר, החל מהערב באוגדת יהודה ושומרון. סך הכול ישנם 22 גדודים כעת באוגדת איו"ש.
לפני שבועיים נהרג לוחם מג"ב סמ"ר אסיל סואעד (22) מירי במהלך בידוק באוטובוס במחסום שועפט שבמזרח ירושלים. סואעד נדקר על ידי מחבל פלסטיני בן 13 במהלך בידוק ביטחוני שביצע יחד עם מאבטח אזרחי באוטובוס במחסום. לאחר שהמחבל שלף סכין ודקר את סואעד, המאבטח ירה לעבר המחבל במטרה לנטרלו, וככל הנראה פגע גם בסואעד. המחבל נעצר וסואעד פונה במצב אנוש ותוך כדי פעולות החייאה לבית החולים הדסה הר הצופים, שם מת מפצעיו.
לפני שלושה שבועות ערכו כוחות הביטחון מבצע חריג במחנה הפליטים עקבת ג'בר למעצר חוליית מחבלים שניסתה לבצע פיגוע במסעדה בצומת אלמוג כשבוע לפני כן. לפחות חמישה מחבלים נהרגו בחילופי אש עם כוחות הביטחון. שני חמושים נוספים נפצעו באורח אנוש ושבעה עוכבו לחקירה על ידי הלוחמים.
פורסם לראשונה: 17:34, 27.02.23