בחודש דצמבר בשנה שעברה ירו אלמונים לעבר נקודת משטרה בנגב, שבה לא היה איש. המשטרה לא פרסמה כל הודעה בנושא, ורק לאחר פניית ynet היא עדכנה כי אכן נפתחה אש לעבר נקודת המשטרה. בשבוע שעבר נעצרו חשודים במעשה. אבל בניגוד לחקירות קודמות של פגיעה בתחנות משטרה, הפעם עורב גם שב"כ, באופן תקדימי, שכן לפי גורם המעורב בחקירה - מדובר באירוע פלילי.
1 צפייה בגלריה
ניסיון רצח משולש ברהט
ניסיון רצח משולש ברהט
ניידות משטרה בעיר רהט. ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה)
על פרטי החקירה הוטל צו איסור פרסום. לצד זאת, נאסר גם לפרסם כל פרט העשוי לזהות את החשודים.
שב"כ יכול להיות מעורב בחקירה שקשורה לפגיעה בסמלי שלטון ובמערכת השלטונית של ישראל. כך לדוגמה, הירי לעבר ביתו של ניצב ג'מאל חכרוש, בכיר במשטרה. החשד הראשוני היה פלילי, אולם עלתה אפשרות שמדובר באירוע לאומני. בהמשך נעצר עו"ד אוסאמה חטיב והוגש נגדו כתב אישום שממנו עלה כי הוא זעם על ניצב חכרוש לאחר שחש כי התערב בסכסוכי משפחות בכפר כנא.
עם פרוץ אירועי שומר החומות במאי 2021 נשמעו קריאות להביא לביטוי את יכולות שב"כ גם בחקירות נגד אזרחים ערבים. גם הפשיעה בנגב גררה קריאות לערב את שב"כ, בין היתר מצד ראשי ערים בדרום. במסגרת חקירת שב"כ, הארגון יכול למנוע מפגש בין חשודים לעורכי דינם והוא אינו נדרש לבצע תיעוד, ובעבר אירעו מקרים של ירי ופגיעה בתחנות משטרה, אלא שאז שב"כ לא התערב.
חקירות שב"כ אינן מתועדות, ובעבר היו מקרים שבהם נאשמים הודו בעבירות אף שהם לא ביצעו אותן. אחד מהם היה חליל נימרי, תושב מזרח ירושלים, שזוכה ב-2017 מהטמנת חומר נפץ במלון "בי סנטר" באילת. "שיטות החקירה בשב"כ אינן גלויות לנו", כתבו השופטים בהכרעת הדין. "יש להניח כי שב"כ יודע לבצע חיקרה סיכולית בצורה היעילה ביותר, אולם במקרה זה יש חשש מוחשי כי הנאשם נעצר ובילה שנתיים במעצר על לא עוול בכפו". השופטים טענו כי "הנאשם נעצר תחת קונספציה שגויה של שב"כ לפיה הוא זה אשר נכנס למלון". הם אף הוסיפו כי "שב"כ היה בטוח בעצמו מאוד, וחוקריו הטיחו בנאשם פעם אחר פעם כי הוא משקר לגבי הביקור במלון כאשר אמר אמת".
בנובמבר האחרון הפרקליטות חזרה בה מכתב אישום שהוגש נגד האחים רע'ב ולורנס מחאמיד וכן נגד לוטפי וחש, שהואשמו במעורבות בתקיפת חייל על רקע לאומני ביפו, במהלך ההתפרעויות בחודש מאי שהתלוו למבצע "שומר החומות". הנאשמים קשרו עצמם בחקירותיהם בשב"כ לנוכחות בזירת האירוע ושניים מהם אף הודו שהשתתפו בתקיפה - אך עורך דינם שאדי כבהא הציג סרטון ממצלמת אבטחה שמראה כי הנאשמים הגיעו לזירת האירוע דקות ספורות לאחר תקיפת החייל.

עו"ד נאשף דרווישעו"ד נאשף דרוויש
החשודים במקרה המדובר מיוצגים על ידי הסנגוריה הציבורית. סנגורו של אחד מהם, עו"ד נאשף דרוויש, מסר: "מדובר באירוע שנמצא תחת איסור פרסום. לגבי מעורבות שב"כ בחקירת תיק פלילי, זהו צעד מאוד בעייתי, בלשון המעטה. חקירה של אזרחי המדינה באירוע פלילי בכלים של שב"כ שמיועדים ללוחמה באויבי המדינה עלולה לסמן אותם ככאלה. מדובר במהלך תקדימי ומאוד מסוכן, סוג של מדרון חלקלק שיכול לקחת אותנו למקומות רעים מאוד. עירוב שב"כ משמעותו הרחבת הפגיעה בזכויותיהם של נחקרים".