הסנגור חשף תיעוד חדש מהזירה, שמוכיח כי הנאשמים הגיעו לזירה רק אחרי הלינץ' בחייל – וכתב האישום נגד השלושה בוטל. פרקליטות מחוז תל אביב הגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בעיר הודעה על חזרה מכתב האישום נגד האחים רע'ב ולורנס מחאמיד וכן נגד לוטפי וחש, שהואשמו במעורבות בתקיפת חייל על רקע לאומני ביפו, במהלך ההתפרעויות בחודש מאי שהתלוו למבצע "שומר החומות". הפרקליטות ביקשה גם לתקן את כתב האישום נגד נאשם רביעי, מוחמד עיאש, אך נגדו תלוי עדיין אישום על הסתה לטרור.
1 צפייה בגלריה
המהומות ביפו
המהומות ביפו
המהומות ביפו, בחודש מאי האחרון
(צילום: דוברות המשטרה)
כחודש לאחר הלינץ', שבו נפצע החייל באורח קשה, הוגש כתב אישום נגד שישה נאשמים בתקיפתו, כל אחד בהתאם לחלקו באירוע. האישום הוגש, בין היתר, לאחר ששלושת הנאשמים קשרו עצמם בחקירותיהם בשב"כ לנוכחות בזירת האירוע ושניים מהם אף הודו שהשתתפו בתקיפה, אם כי חזרו בהם לאחר מכן מהודאתם.
בזירה ביפו אותרו מספר מצלמות שנתפסו על ידי גורמי החקירה, ואולם באף אחת מהן לא היה תיעוד המאפשר לזהות את המעורבים בתקיפה. מחומר החקירה עלה שזמן קצר לפני תחילת התקיפה, הנחה אחד הנאשמים האחרים את חבריו בקבוצת ווטסאפ להסיר את מצלמות האבטחה.

כחודשיים לאחר הגשת כתב האישום, ובעוד הנאשמים נתונים במעצר, הציג עורך דינם שאדי כבהא סרטון ממצלמת אבטחה – שתיעדה באופן חלקי את ההתרחשויות בזירת האירוע. מהתיעוד החלקי עולה כי כפי הנראה וחש, האחים מחאמיד, והנאשם מוחמד עיאש (שמואשם גם בעבירות נוספות) – הגיעו לזירת האירוע דקות ספורות לאחר תקיפת החייל.
עו''ד שאדי כבהאעו''ד שאדי כבהאצילום: ירון ברנר
בפרקליטות טוענים כי ראיה זו לא הייתה בידי גורמי החקירה ולא הייתה ידועה לה במועד הגשת כתב האישום. מיד לאחר בחינת הסרטון ומשמעותו, הוחלט לשחרר את שלושת הנאשמים ממעצר בתחילת ספטמבר.
בהודעת הפרקליטות צוין כי את ההחלטה לבטל את האישומים נגד השלושה קיבל פרקליט המדינה עמית איסמן, לאחר שהתיעוד החדש נבחן הן ביחס לאותנטיות שלו והן ביחס למשמעותו. איסמן, נמסר, קיבל את עמדת כלל הגורמים הרלוונטיים, והנחה לחזור מכתב האישום נגד וחש והאחים מחאמיד, כך שהם יזוכו מהאישומים, ועל תיקון האישום נגד מוחמד עיאש, באופן שתימחק העבירה של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה.
בנוגע לעיאש נמסר כי היות שמיוחסות לו גם עבירות הסתה חמורות ותמיכה בארגון טרור, הוחלט להמשיך ולעמוד על מעצרו. העמדה הזו אושרה על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב בהחלטה שקיבל אתמול.
עו״ד נעאמנה מחמודעו''ד נעאמנה מחמוד
עו"ד מחמוד נעאמנה, המייצג את אחד הנאשמים, מסר: "תיק זה מוכיח עבודה שטחית, מגמתית, לא מקצועית ורשלנית של השב"כ. הלקוח אותו אני מייצג זעק לחפותו מהרגע הראשון של מעצרו ואם השב"כ והמשטרה היו מנהלים חקירה יסודית, מקצועית, נקייה, אמיתית ובאופן טהור – הלקוח לא היה מועמד לדין. הלקוח שלי היה עצור מעל חודשיים עד ששכנעתי את בית משפט להורות על שחרורו".
עורך הדין שאדי כבהא, הסנגור שהציג את הסרטון המזכה, מסר: "אני שמח שהפרקליטות קיבלה את עמדתנו, יחד עם זאת התיק הזה ממחיש כמה צריך לעשות רביזיה לאותן חקירות שב"כ שנעשות במחשכים - והנה התוצאה שאנשים חפים מפשע נאשמים אחרי שמודים בעבירות שלא עשו".
בשב"כ מסרו בתגובה: "בחודשים האחרונים חקרו שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל עשרות אירועי אלימות ותקיפה חמורים על רקע לאומני, שהתרחשו במדינת ישראל בחודש מאי 2021 - במהלך מבצע 'שומר החומות'. החקירות המאומצות הניבו מודיעין רב וראיות משכנעות, באופן שאפשר את העמדתם לדין של למעלה מ-120 נאשמים בעבירות אלימות קשות, החל מיידויי אבנים וחפצים לעבר צירי תחבורה, עבור במעשי לינץ' מחרידים וקשים וכלה במעשה רצח של ממש.
"אחת החקירות המורכבות של שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל הוקדשה לפענוח זהות המעורבים בתקיפתו של חייל צה"ל ביפו ב-13 במאי 2021, פיגוע שבו נפצע החייל פציעה קשה מאוד שסיכנה את חייו. תוצרי החקירה המורכבת כאמור, הובילו להעמדתם לדין של שישה נאשמים תושבי יפו. כשלושה חודשים לאחר הגשת כתב האישום בפרשה, התקבל תיעוד נוסף של האירוע אשר לא היה ברשותם של גורמי החקירה והפרקליטות, שבעקבותיו החליטה הפרקליטות להסכים לשחרורם ממעצר של שלושה מהמעורבים.
"בשלב זה נבחנים כלל חומרי החקירה, לרבות אלו שהתקבלו לאחר הגשת כתב האישום, לשם קבלת החלטה באשר להמשך ההליכים המשפטיים בעניין. שירות הביטחון הכללי ימשיך לפעול על פי חוק ובנחישות למיצוי הדין עם כל גורם המעורב בפעילות טרור, תוך הקפדה על חקר האמת".
אלי סניור השתתף בהכנת הידיעה