1 צפייה בגלריה
ההצבעה על תפקידו של אמיר אוחנה כיו"ר הכנסת
ההצבעה על תפקידו של אמיר אוחנה כיו"ר הכנסת
ארכיון. ישיבת סיעת הליכוד
במלחמת לבנון השנייה הייתי ח"כ מטעם קדימה בקואליציה של ממשלת אולמרט ולכל אורכה לא ישנתי בלילות. חבר טוב שלי גויס שבועות לאחר שהתחתן עם אחת החברות הטובות שלי. לא יכולתי להסתכל לה בעיניים כי הרגשתי ששלחתי את אהוב ליבה למלחמה. ערב אחד ישבנו כמה חברים אצלה בסלון, כדי להיות איתה ולעודד אותה, ותוך כדי שאנחנו אוכלים ומנסים לשעשע אותה, פתאום דפיקה בדלת. קפאנו והסתכלנו אחד על השני. מי זה? קצין העיר? היא רצה בנחישות ופתחה את הדלת, מולה שכנה מוטרדת שחייבת סוכר. לא באמת נרגענו. בקלות זה יכול היה להיות מישהו אחר שבא מסיבה אחרת.
כל הודעה על הרוגים במהלך המלחמה הכניסה אותי לחרדה שמא אראה את שמו ברשימה. פעם ראשונה כח"כ צעיר הבנתי מה המשמעות של אחריות ואת כובד המשקל בלהיות נבחר ציבור. מדובר בסיוט. לצערי רבים נהרגו. לשמחתי, הוא חזר. אמנם מצולק נפשית אבל חי - אגב, עד היום - עם משפחתו ואשתו ועדיין אנחנו חברים טובים.
בימים אלה אני מסתכל על חלק מהח"כים והשרים בקואליציה הנוכחית, שאולי מבינים ואולי לא שההצבעה שלהם על עילת הסבירות תשפיע על חיי מיליונים, על המדינה ועל דמותה, אפילו יותר מכל הצבעה על הכרזת מלחמה.
צריך להבין: ברוב הזמן, הח"כים לא יודעים על מה הם מצביעים. לא נדיר שהם מוצאים עצמם מצביעים על עשרות חוקים ביום ועל מאות בחודש. לכן בצדק יש סיעה ויש משמעת קואליציונית, והכל מתנהג כמו תזמורת מתואמת עם זיופים מעת לעת כי גם בימי שגרה יש מורדים.
אלא שמשמעת קואליציונית היא מסורת, ולא חובה חוקית. כמי שריכז את האופוזיציה וגם היה יו"ר קואליציה אני יודע שברגע האמת כל ח"כ נהנה מאוטונומיה מוחלטת אם להצביע בעד או נגד. אין שום כוח בעולם שיכול לאלץ אותו להצביע בעד אם באמת ובתמים הוא לא חפץ בכך. מוטב שחברי הקואליציה יזכרו זאת.
יואל חסוןיואל חסוןצילום: עדי אורני

כי עכשיו זה הם. זה אישי, לא קואליציוני. כבר חודשים המדינה בוערת, משפחות וחברויות מתפרקות. לחברי הקואליציה ברור שגם אם כוונתם הראשונית הייתה אידיאולוגית, המהלך עצמו בוצע רע מאוד פוליטית, פרלמנטרית וציבורית. לכן, הח"כים והשרים, בוודאי אלה שחושבים בתוך תוכם שהגבול נחצה, הם אלה שצריכים לעצור את עגלת הקואליציה לפני שתיפול לתהום. משמעת קואליציונית טובה לעיתה, אבל בשלב זה כבר מדובר בהחלטה אישית ומוסרית של כל ח"כ.
הכוונה היא בעיקר למתייסרים שבין חברי מהליכוד. רק מתוך המפלגה הזאת יכולים לבוא אלה שיעצרו את מה שכה רבים חוששים שעומד להתרחש. אני לא מקנא בהם. מניסיון, אני יודע שעובר עליהם סוף שבוע מסויט.
  • יואל חסון היה ח"כ מטעם קדימה והתנועה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il