4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נשיא לבנון מישל עאון, אסדת הגז כריש וראש הממשלה לפיד
(צילום: אוליבייה פיטוסי,אוראל כהן, AFP, DALATI AND NOHRA)
נשיא לבנון משיל עאון הביע היום (שני) אופטימיות באשר לאפשרות של הגעה להסכם מול ישראל על הגבול הימי בין המדינות, אחרי שבירושלים דחו את הערותיה של ביירות בנוגע לטיוטה שמקדם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין. "אנו מקווים שנסיים את כל הסידורים הנוגעים לשרטוט הגבול הימי תוך כמה ימים, זאת משום שהושגה התקדמות גדולה במשא ומתן הבלתי ישיר", אמר עאון.
לפי דיווח בערוץ הטלוויזיה הקטארי "אל-ערבי", החלו כבר ההכנות לקראת ההכרזה על הסכם שרטוט הגבול עם ישראל, שייערך ככל הנראה ב-20 באוקטובר. "הפערים שהיו בדיונים בשבוע שעבר הצטמצמו, מקווים שכל ההסדרים בנושא שרטוט קו הגבול הימי יסתיים בימים הקרובים", התבטא מוקדם יותר הנשיא עאון. "משמעות ההגעה להסכם היא תחילת פעולות החיפוש אחר גז ונפט בשדות שנמצאים בשטח לבנון, דבר שיוביל דחיפה לפעולות ההתאוששות הכלכלית של לבנון"
אמש הודיעה לשכתו של עאון כי המתווך האמריקני הוכשטיין צפוי למסור לנשיא הלבנוני "טיוטה סופית" של הסכם הגבול הימי. בשיחת טלפון שקיים הוכשטיין עם עאון הוא הדגיש כי מצדו סבב הדיונים הסתיים, ההערות נכתבו, ומדובר ב"טיוטה אחרונה וגרסה סופית" של ההסכם. נשיא לבנון השיב כי מדינתו "תלמד בדקדקנות את הטיוטה בטרם קבלת החלטה בעניינה".
4 צפייה בגלריה
אזור המחלוקת הימי מול לבנון על הגבול במים הכלכליים
אזור המחלוקת הימי מול לבנון על הגבול במים הכלכליים
אזור המחלוקת הימי מול לבנון על הגבול במים הכלכליים
עד היום עוד המשיך ממשל ביידן להפעיל לחץ כבד על הלבנונים כדי שיוותרו על הדרישות וההערות החדשות לטיוטת ההסכם על הגבול הימי - ויקבלו אותה כפי שהיא. בוושינגטון הבינו שהסיכוי שראש הממשלה יאיר לפיד, במצב הפוליטי הנוכחי, ייענה לדרישות החדשות הוא אפסי, וניסו להוריד את הלבנונים מהעץ. מנהל המו"מ, המתווך הוכשטיין, ויועצו של ביידן לענייני המזרח התיכון ברט מקגורג, ניהלו לאורך סוף השבוע שורת שיחות טלפון עם בכירים לבנונים והפצירו בהם לקבל את הטיוטה המקורית.
בהנחה שהמאמצים יצלחו, בישראל עדיין חושבים שיש סיכוי להגיע להסכם לפני הבחירות, אך בלשכתו של ראש הממשלה מפנימים שכנראה לא יסיימו את כל הביורוקרטיה הנדרשת לפני הבחירות. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה הציגה את הפרוצדורה שנותרה באופן כללי, ואמרה כי ההסכם יצטרך לעלות לאישור בפורום ממשלתי, ובהמשך להיות מוצג להערות הכנסת למשך שבועיים - מה שצפוי להגיע עד לאחר הבחירות. בהרב-מיארה, שהדגישה את סד הזמנים הלחוץ, הציגה אפשרות נוספת, והיא להביא את ההסכם להצבעה מיידית בכנסת.
בעקבות ההתקדמות במגעים, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מסר: "מאחורי גבם של אזרחי ישראל והכנסת, לפיד וגנץ נכנעו לסחטנות של חיזבאללה. הם מעבירים לחיזבאללה במכירת חיסול נכסים אסטרטגיים של מדינת ישראל. חיזבאללה ישתמש במיליארדים מהגז כדי להתחמש בטילים ורקטות נגד אזרחי ישראל, ואיראן תתמקם מול ראש הנקרה ומול מאגרי הגז של ישראל. לממשלת המעבר החלשה והחובבנית הזאת אין מנדט לקבל החלטה מסוכנת כזאת במחשכים, ימים ספורים לפני הבחירות".
4 צפייה בגלריה
אוניית קידוח
אוניית קידוח
ספינת הקידוח של חברת אנרג'יאן, שהחלה להזרים גז בכיוון ההפוך - מהחוף אל האסדה - כדי לבחון את הצנרת
(צילום: רויטרס)
בכירים שמעורים במשא ומתן אמרו שלשום כי "יש סיכוי טוב של 55% שנצליח להגיע להסכם. הלבנונים רוצים הסכם, אך השטן נמצא בפרטים הקטנים. הפרטים מאוד מורכבים, ולפיד לא יעשה שום דבר שיסכן את ביטחון ישראל". לפי בכיר ישראלי, הבחירות הן לא שיקול בחתימת ההסכם. "ההסכם ייחתם אחרי כל תהליכי האישור הנדרשים, ואין דד-ליין של בחירות. השיקול הוא אם ניתן להגיע להסכם טוב לישראל ולאשר מה שצריך". בכיר נוסף אמר כי "לא נחתום על ההסכם בכל מחיר. ההסכם המקורי הוא הישג אדיר לישראל. גם בישיבת הקבינט כולם באו סקפטיים ולא ממש מפרגנים בגלל הבחירות, אבל לאחר שלמדו את פרטי ההסכם כולם, כאיש אחד, אמרו שהם חותמים עליו".
ובתוך כך, אתמול בבוקר, בצל המתיחות בין ישראל ללבנון, עדכנה חברת אנרג'יאן על חיבור אסדת כריש למערכת הגז הישראלית ותחילת ניסוי הרצת הגז מהחוף לאסדה. "החל תהליך הזרמת הגז מהחוף, דרך מערכת הצינורות התת-ימית, אל האסדה", נמסר. "הזרמת הגז מהחוף הינה צעד חשוב בתהליך ההרצה של האסדה", הוסיפה החברה. מדובר למעשה בשלב האחרון לפני הפקת הגז מהאסדה, שבו בודקת החברה שהכל תקין. אם הבדיקה תעבור בהצלחה, המשמעות היא שישראל תוכל להתחיל להפיק את הגז הטבעי כבר בסוף החודש.
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה מאיים, אבל הפריד בין הזרמת הגז מהחוף לאסדה
(צילום: AFP / HO / AL-MANAR)
ההערכות כעת הן שהפקת הגז מאסדת כריש תחל ב-31 באוקטובר - ובירושלים אומרים שההפקה תתבצע בלי קשר למשא ומתן עם לבנון מאחר שמבחינת ישראל, אסדת כריש נמצאת בשטחה. למרות זאת, מדובר בתאריך לא סופי שעוד יכול להשתנות. מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נזכיר, איים כי אם תחל הפקת הגז מהאסדה מבלי שייחתם הסכם - ארגונו יתקוף אותה או את מאגרי הגז האחרים של ישראל. נסראללה, נציין, הפריד באיומיו בין השלב האחרון שבו החלה אנרג'יאן לבין הפקת הגז עצמה.