צה"ל הודיע היום (שישי) לבני משפחתה של אפרת כ"ץ, שנחטפה מביתה בניר עוז ב-7 באוקטובר, כי היא נהרגה באותו היום ככל הנראה מאש מסוק קרב - שכוונה לעבר רכב המחבלים שבו הייתה. במסגרת התחקיר שנערך לא הוטל דופי בצוות המסוק, שפעל תחת הכאוס ששרר באזור.
4 צפייה בגלריה
אפרת כץ וגדי מוזס
אפרת כץ וגדי מוזס
אפרת כ"ץ עם בן זוגה גדי מוזס, שנחטף לעזה
4 צפייה בגלריה
תיעוד מתוך מצלמות האבטחה בטבח ה-7 באוקטובר בקיבוץ ניר עוז
תיעוד מתוך מצלמות האבטחה בטבח ה-7 באוקטובר בקיבוץ ניר עוז
"נופפתי לטייס, הוא היה מעליי - ולא ירה". התופת בניר עוז ב-7 באוקטובר
(צילום: דקל אגמי)
לצידה של כ"ץ נחטפו לרצועת עזה גם בן זוגה גדי מוזס, שככל הידוע לישראל עדיין מוחזק שם; בנו של בעלה לשעבר, רביד כ"ץ, שגופתו מוחזקת בעזה; וגם בתה, דורון כ"ץ אשר, לצד נכדותיה רז (4.5) ואביב (2.5) - ששוחררו שלושתן בעסקת החטופים.
בתה של אפרת, ליאור כץ-נתנזון, שלא הייתה בקיבוץ בזמן הטבח, סיפרה כמה ימים לאחר מכן כיצד עדכנו אותה בני המשפחה בהודעות במה שמתרחש. "גדי עדכן שהוא בחוץ, מתמקח עם המחבלים. הם ביקשו כסף ואת המפתחות לאוטו. ב-10:00 קיבלתי הודעה מהטלפון של אמא שלי: 'זאת דורון, בבקשה אל תספרי ליוני', בעלה. ב-16:00 כבר הבנו סופית שהן נחטפו: יוני איכן את הטלפון של דורון בחאן יונס. אחרי שעה גם ראינו את דורון, את רז ואת אמא שלי בסרטון של חמאס, ואנחנו משערים שגם אביב שם (אכן שוחררה בעסקה, ynet). גדי כנראה נחטף בנפרד, הבן שלו מצא תמונה שלו בידי חמאס".
4 צפייה בגלריה
פרויקט משפחות החטופים - משפחת כץ-אשר
פרויקט משפחות החטופים - משפחת כץ-אשר
ליאור כ"ץ-נתנזון עם תמונות בני משפחתה שנחטפו
(צילום: אביגיל עוזי)
ברקע פרסום ממצאי צה"ל, תחקיר "7 ימים" חושף עדויות, סרטונים ומסמכים, שקובעים חד-משמעית: בצבא ידעו על הטבח בקיבוץ ניר עוז בזמן אמת, והיו גם מספר הזדמנויות לכוחות להגיע לקיבוץ ולהילחם. עם זאת, כוחות הביטחון הגיעו לקיבוץ רק אחרי שהמחבלים כבר עזבו.
רק בסביבות 13:30, אחרי כשבע שעות של טבח, חטיפות, ביזה וחורבן, נכנסו כוחות הביטחון הראשונים לניר עוז בשבת ההיא. זאת אחרי שכרבע מחברי הקיבוץ נרצחו או נחטפו, והמחבלים והבוזזים שפעלו באין מפריע כל אותו בוקר שחור – כבר חזרו לעזה. בניגוד לשאר היישובים, בניר עוז, שספג את המכה הקשה ביותר ב-7 באוקטובר, לא נורה אפילו כדור אחד של כוחות הביטחון.
לפי הצבא, הבדיקה של התנהלות חיל האוויר באירוע נעשתה על-ידי צוות ייעודי שהוקם בהנחיית מפקד חיל האוויר, על סמך סרטי התקיפה ממסוק הקרב שלחם בגזרה באותו הזמן ומכלי הטיס המאויש מרחוק, מצלמות האבטחה של קיבוץ ניר עוז, ועל סמך העדויות מצוותי האוויר שפעלו באזור - וכן מבני משפחתה של אפרת כ"ץ ועדים נוספים שהיו במקום בעת האירוע.
עד היום היה ידוע רק שכ"ץ נרצחה על-ידי המחבלים במהלך חטיפתה. כעת, אומר צה"ל, "ממצאי הבדיקה העלו שבמהלך הקרבות והתקיפות האוויריות, אחד ממסוקי הקרב שלקח חלק בלחימה ביצע ירי לעבר כלי רכב שהיו בו מחבלים - ואשר בדיעבד על פי העדויות התברר שהיו בו גם חטופים. כתוצאה מהירי נהרגו רוב המחבלים שאיישו את כלי הרכב, וככל הנראה אפרת כ"ץ".
לפי צה"ל, ממסקנות צוות הבדיקה עולה כי ככל שנכחו חטופים ישראלים בכלי הרכב הנע, לא ניתן היה להבחין בהם במערכות התצפית הקיימות, וכי הירי הוגדר כירי על רכב עם מחבלים.
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, קיבל את תוצאות בדיקת הצוות והדגיש כי מדובר בתחקיר "כן ושקוף". לפי צה"ל, "מדובר באירוע טרגי ומצער אשר התרחש בעיצומה של לחימה בתנאי אי וודאות. מפקד חיל האוויר לא מצא דופי בפעולת צוות המסוק, שפעל לפי הפקודות תחת מציאות מלחמתית מורכבת".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מתוך מצלמות האבטחה בטבח ה-7 באוקטובר בקיבוץ ניר עוז
תיעוד מתוך מצלמות האבטחה בטבח ה-7 באוקטובר בקיבוץ ניר עוז
צה"ל מבטיח תשובות. המחבלים בניר עוז
(מתוך מצלמות אבטחה - קיבוץ ניר עוז)
בכתבתם המקיפה של רונן ברגמן ומתן צורי מהבוקר על הטבח בניר עוז תואר המקרה כך: בסביבות 11:30, מופיע עוד כלי שהיה יכול, אולי, לשנות מעט את המצב - מסוק של צה"ל. המסוק ירה לעבר נחילי המחבלים והבוזזים ברצועה הצרה שבין ניר עוז לגדר. הוא פגע, בין השאר, בקבוצת מחבלים על טרקטור עם עגלה, שחטפה שמונה מחברי הקיבוץ. המחבלים חוסלו, אבל מהירי נהרגה בשוגג גם החטופה אפרת כ"ץ ז"ל. המסוק הזה היה יכול לסייע אולי ללחימה בקיבוץ, אבל זה לא קרה. טרקטור אחר אסף את החטופים לעזה, מלבד אחת, נעמית דקל-חן, שהעמידה פני מתה. "אתה רואה שהמחבלים באים בפעם השנייה לקחת אותנו, אז למה אתה לא יורה?!" תוהה דקל-חן. "נופפתי לטייס, עשיתי לו שלום. הוא היה מעליי כל הזמן, ולא ירה. גם כששכבתי על האדמה ועשיתי את עצמי מתה, הוא היה מעליי כל הזמן, אבל לא ירה".
בצה"ל הוסיפו כי "לצד המשך המלחמה, צה"ל ממשיך בתחקיר אירועי 7 באוקטובר, לרבות האירועים בניר עוז. בסיומם יוצגו הממצאים בשקיפות לציבור".