הג'יהאד האיסלאמי פרסם אמש (שלישי) סרטון של שני חטופים, כחלק מהטרור הפסיכולוגי שמפעילים ארגוני הטרור בעזה ובניסיון להפעיל לחץ על ישראל. בסרטון ניתן אות חיים ראשון מאלעד קציר (47) וגדי מוזס (79) שנחטפו ב-7 באוקטובר, לפני 74 ימים. ynet בחר שלא לפרסם את הסרטון.
4 צפייה בגלריה
גדי מוזס ואלעד קציר
גדי מוזס ואלעד קציר
גדי מוזס (ימין) ואלעד קציר
מוזס נחטף מביתו בניר עוז, ובת זוגו אפרת כץ נרצחה במתקפת הפתע הרצחנית ב-7 באוקטובר. בת זוגו לשעבר של מוזס, מרגלית (77), אם לשלושה ילדים וסבתא לעשרה נכדים, נחטפה גם היא אך שוחררה בעסקת החטופים מול חמאס בחודש שעבר.
יאיר מוזס, בנו של גדי, אמר בתגובה לסרטון שהתפרסם כי בני המשפחה שמחים לקבל סוף-סוף אות חיים - אבל הביע דאגה רבה ממצבו: "אבא נראה מאוד רזה, רואים שהוא עייף ומותש. הוא בדרך כלל אדם מאוד חייכן וחיוני, ופה רואים שקיות מתחת לעיניים שלו, הוא במצב גופני לא טוב, אין פה ספק. ברור לנו שבסרטון אלה לא מילים שלו ושהכתיבו לו מה להגיד, גם הידיים שלו כל הזמן מאחורי הגב. אני מקווה שתהיה עסקה בקרוב, אבא שלי נראה אחרת לגמרי ואנחנו רוצים אותו בבית".
כמו מוזס, גם אלעד קציר נחטף מניר עוז, שם עבד בגידולי שדה וכמנהל ענף ההשקייה. קציר הוא בנה של חנה (76), ששוחררה גם היא בעסקת החטופים ומאושפזת מאז השחרור במצב קשה. כרמית פלטי-קציר, אחותו של אלעד, סיפרה בשיחה עם ynet על שיחת העדכון הכואבת שהייתה לחנה עם בני משפחתה - שסיפרו לה כי בעלה רמי נרצח במתקפת הטרור ושבנה אלעד עדיין מוחזק בשבי.
הסרטון אמש התפרסם אחרי שגם שלשום פרסם חמאס סרטון של שלושה חטופים, תחת הכותרת "אל תשליכני לעת זקנה". בסרטון ניתן אות חיים ראשון מחיים פרי, כשלצידו יורם מצגר ועמירם קופר.
4 צפייה בגלריה
הטרור הפסיכולוגי של חמאס: פרסם סרטון של 3 חטופים -  חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר
הטרור הפסיכולוגי של חמאס: פרסם סרטון של 3 חטופים -  חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר
גם חמאס פרסם שלשום סרטון של טרור פסיכולוגי, ובו הוצגו שלושה חטופים אחרים. מימין לשמאל: חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר
גם הסרטון שלשום פורסם כחלק מהלחץ שמנסים להפעיל ארגוני הטרור בעזה, לקראת האפשרות של מגעים מחודשים על עסקת שבויים - מגעים שנרקמים מחדש אף שבחמאס מצהירים כל העת שלא יסכימו לנהל משא ומתן כל עוד הלחימה נמשכת. בישראל מתעקשים לנהל מו"מ רק תחת אש, וקובעים שהפוגה תתאפשר רק בתמורה לשחרור בפועל של חטופים.
במאמצים לחדש את המו"מ מעורבות קטאר ומצרים, ומוקדם יותר אמש דווח כי מנהיג חמאס איסמעיל הנייה יבקר היום במצרים כדי לדון בהפסקת אש. מקור בארגון הטרור אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי הדיונים שבהם ישתתף הנייה יעסקו ב"הפסקת התוקפנות והמלחמה לקראת הכנת הסכם לשחרור שבויים, סיום המצור שהוטל על רצועת עזה, מתן סיוע הומניטרי, נסיגת הצבא הישראלי והחזרת העקורים הפלסטינים לבתיהם בצפון (הרצועה)".
בניסיון להתניע מחדש את המו"מ שלשום נפגש ראש המוסד דדי ברנע עם ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני בפולין, יחד עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס. גורם מדיני אמר בצל הסרטון שפרסם חמאס כי "הימים הקרובים יהיו מכריעים ויתאפיינו בלחצים. בימים האלה, הכדור לא בידיים של ישראל. ראש המוסד עשה את הצעד, וכעת הלחצים יעברו מארה"ב לקטאר ומקטאר לחמאס. זה ייקח כמה ימים".
4 צפייה בגלריה
אמיר קטאר תמים בן חמד אאל תאני, ראש המוסד דוד ברנע
אמיר קטאר תמים בן חמד אאל תאני, ראש המוסד דוד ברנע
ראש המוסד ברנע ואמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני. מתניעים מחדש את המו"מ
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout, רועי אברהם לע"מ)
בישראל פתוחים כעת לעסקה שבה ישוחררו "קטגוריות" של חטופים שלא נכללו בעסקה הקודמת, שהתמקדה בנשים וילדים בלבד - אבל מתעקשים שבכל הסכם חדש ישוחררו גם הנשים שנותרו בשבי. קטגוריות נוספות שישראל מתעקשת עליהן: חולים כרוניים, חטופים שנפגעו מירי, אנשים בעלי מצב נפשי מעורער, חסרי ישע, פצועים וגברים מבוגרים. התנאי הישראלי לעסקה הוא שחרור של חטופים חיים בלבד.
גורמים שמעורים בשיחות מעריכים שישראל תידרש "לשלם" בעסקה מחודשת ימי הפוגה רבים יותר עבור כמות קטנה יותר של משוחררים, ולא יום הפוגה אחד על כל 10 משוחררים כפי שנקבע בעסקה הקודמת. שינוי במפתח יהיה גם במספר האסירים שישוחררו. ישראל תידרש גם לשחרור אסירים רבים יותר ואסירים "כבדים" יותר, אך גורם ישראלי אמר שזו עשויה להיות אופציה.
גורמים שמעורים במו"מ אומרים שבצד הישראלי נחושים להביא לפריצת דרך, אבל לצד זאת צפויים לא מעט מכשולים. "יש רצון גדול בצד האמריקני, וכמובן בצד הישראלי, אבל לא בכל מחיר", אמרו גורמים מדיניים. "המו"מ רק בתחילת הדרך, אנחנו עובדים על זה ברגעים אלה. זה לא יקרה מיד".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הפגנה משפחות חטופים
בנימין נתניהו הפגנה משפחות חטופים
נתניהו ובני משפחות חטופים שמפגינים בדרישה לעסקה. "לא אחסוך שום מאמץ בנושא", הוא הבטיח במפגש עם נציגיהם
(צילום: שלו שלום, דנה קופל)
אמש נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נציגים מ-19 משפחות חטופים בבסיס הקריה בתל אביב, והתחייב בפניהם כי המאמצים להשיב את יקיריהם לא ייפסקו לרגע. "אני מחויב באופן אישי לשחרור כל החטופים. לחלץ אותם זו משימה עליונה", הוא אמר להם לפי לשכתו. "רק עכשיו שלחתי את ראש המוסד לאירופה פעמיים לקדם תהליך לשחרור חטופינו. אני לא אחסוך שום מאמץ בנושא והדרישה היא להביא את כולם".
המפגש לפי הצדדים התנהל באווירה טובה ומכובדת, ללא התלהמויות. לדבריהם, "נתניהו קרא להפעיל לחץ על הצלב האדום", והם השיבו לו: "המחדל היה במשמרת שלך, עליך אנחנו סומכים להחזיר אותם". נתניהו אמר להם כי "יש מספר מנופי לחץ במקביל, ומתנהלים מגעים שהוא לא יכול לפרט עליהם". בפגישה השתתפו גם מתאם השבויים והנעדרים תת-אלוף (במיל') גל הירש - שקבע בעצמו מי יהיו המשפחות שיגיעו אליה - וכן רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו ויועץ התקשורת של רה"מ טופז לוק.
פורסם לראשונה: 23:00, 19.12.23