2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הקואליציה תצלח את המשבר? בנט, לפיד וליברמן בישיבת הממשלה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בקואליציה לא מצליחים למצוא פתרון שיאפשר את העברת חוק האזרחות (איחוד משפחות) באופן סופי, בשל הסירוב של רע"מ וחלקים ממפלגת מרצ לתמוך בהוראת השעה המקורית. היום (ראשון) משכה הקואליציה פעם נוספת הצבעה על החוק בוועדה המסדרת אחרי שהבינה שאין לה רוב להעבירו, אך יש גם מי שמעריך שבסופו של דבר יעבור החוק כלשונו.
ברקע, על חלק מחברי הכנסת מהצד השמאלי העמוק של הקואליציה מופעלים לחצים לאמץ את הצעת החוק למתן מעמד חוקי לפלסטינים שנישאים לישראלים, על בסיס בדיקה פרטנית של המבקשים להיכנס ולהתאחד בישראל.

חוק האזרחות, נזכיר, הוא חוק זמני שאימצה הכנסת בשנת 2003, במהלך האינתיפאדה השנייה, שנועד למנוע מפלסטינים תושבי השטחים לקבל מעמד חוקי בישראל. החוק שולל מאזרחים ישראלים הנישאים לפלסטינים תושבי השטחים (או לתושבי מדינות עוינות מסוימות), את הזכות המקובלת בדרך כלל לפי סעיף 7 לחוק האזרחות (התשי"ב-1952) לאפשר כניסה חוקית של בני זוגם לישראל ופוגע ביכולת שלהם לקיים בישראל תא משפחתי.
מטרתו העיקרית של החוק הייתה למנוע "איחוד משפחות" בין אזרחים ישראלים (בעיקר מהחברה הערבית) ובין בני זוגם או ילדיהם הפלסטינים. בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר שהוא נועד לשרת תכלית ביטחונית: למנוע מצב בו אדם שקיבל מעמד בישראל מכוח נישואיו לאזרח או תושב ישראלי וינצל את חופש התנועה שלו במדינה כדי לסייע במעשי טרור.
בינתיים, כחלק מהמו"מ שמתנהל בתוך הקואליציה, עולה האפשרות שרע"מ תקבל עוד תפקיד סגן שר נוסף וראשות ועדה, כך ששני חברי המפלגה סעיד אלחרומי וואליד טהא שמתנגדים לנוסחו המקורי של החוק יתמכו בו. ברע"מ מעריכים שהחוק המקורי שעובר מדי שנה יאושר בסופו של דבר על-ידי הקואליציה, גם משום שבליכוד יש כעת מי שסבורים שצריך לתמוך בו.
2 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג' לפני ישיבת הממשלה
עיסאווי פריג' לפני ישיבת הממשלה
נענה לבקשות של מכון זולת. השר פריג'
(צילום: אלי מנדלבאום)
ברקע כל אלה, על הצד השמאלי העמוק של הקואליציה מופעלים לחצים לקדם הצעת חוק שיזם מכון זולת לשיוויון ולזכויות אדם, שדורשת לבטל את הוראת השעה הקיימת ולחוקק מחדש. מנכ"לית מכון זולת פנתה לכל ראשי המפלגות וסיעות הקואליציה בנושא, ומי שנענה בחיוב לטובת ניסיון לדחוף את ההצעה קדימה הוא השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' ממרצ. בכניסה לישיבת הממשלה היום נשאל השר פריג' אם חוק האזרחות יעבור, והשיב כי "יציבות הממשלה חשובה מכל דבר".
במכון זולת ביקשו מראשי המפלגות לבטל לחלוטין את הוראת השעה שעוברת מדי שנה, מכיוון שהיא פוגעת לדבריהם בזכויות היסוד של אזרחי ישראל הערבים לחיי משפחה ולשוויון. בזולת מבקשים לאמץ הצעת חוק ש"תאפשר לאזרחים ערבים שנישאים לפלסטינים לממש את זכותם להינשא ולגור במקום שבו הם נולדו בזכות ולא בחסד".
"הוראת השעה של החוק למניעת איחוד משפחות שמאושרת בקביעות מאז 2003 הפכה לנורמה קבועה וגזענית" אמרה מנכ"לית זולת, עינת עובדיה. "אני קוראת לראשי המפלגות להתעשת ולאמץ את הצעתינו לבטל את הוראת השעה ולאמץ את הצעת החוק למתן מעמד על בסיס בדיקה פרטנית".
הסערה סביב חוק האזרחות החלה אחרי שמפלגות האופוזיציה הודיעו שלא יתמכו בו, אף שכל ממשלות הליכוד ב-12 השנים האחרונות העבירו אותו כלשונו מדי שנה בהוראת שעה. תחילה אמרו בליכוד כי לא יהיו חבל ההצלה של הקואליציה על אף שהם תומכים בחוק, אך אחרי הביקורת הודיעו חלק ממפלגות האופוזיציה שיתמכו בחוק כולל ומקיף יותר (חוק ההגירה). בליכוד אמרו כי יתמכו בחוק אם הקואליציה תקדם הסדרה של מאחזים ביהודה ושומרון.
שרת הפנים איילת שקד מימינה אמרה היום לפני ישיבת הממשלה כי החוק צריך לעבור כלשונו, והוסיפה שהיא מצפה מהאופוזיציה "להתעשת ולהפסיק עם הספינים על חשבון המדינה". לדבריה, "חוק יסוד ההגירה לא יכול להחליף את חוק האזרחות, לא בלוחות הזמנים הקיימים וגם לא מבחינת התוכן. מעולם מפלגות אופוזיציה ימניות-לאומיות לא הצביעו נגד החוק הזה". לדבריה, הכשלת החוק על-ידי האופוזיציה תהיה "חוסר אחריות לאומית", שיוביל לאיזרוח של 15 אלף פלסטינים.