במשרד המשפטים מעריכים שצוות התביעה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו יודיע ביום שלישי הקרוב כי בדרך חקירת עד המדינה שלמה פילבר לא נפל פגם מהותי שדורש את הפסקת המשפט. זאת, על רקע הגילוי השבוע כי המשטרה פרצה לטלפון שלו באמצעות תוכנת הריגול פגסוס של NSO. העדויות, כך צפויים התובעים לטעון בפני בית המשפט המחוזי בירושלים, הושגו כדין – ואם נפל פגם הרי שהוא היה שולי בלבד.
3 צפייה בגלריה
שלמה פילבר בנימין נתניהו
שלמה פילבר בנימין נתניהו
עד המדינה פילבר, ונתניהו. הפרקליטות תטען: אין פגם מהותי בחקירה
(צילום: מוטי קימחי, אלכס קולומויסקי)
צוות הבדיקה לשימוש בתוכנת פגסוס, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עמית מררי, לא גילה עד כה ממצאים שמטילים דופי בדרך הכנת גביית עדותו של פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שנחשב לעד מרכזי בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה), בה מואשם נתניהו בשוחד. בנוסף, כך עלה מהבדיקה, ממילא לא היה לשימוש בתוכנה השפעה על העדות המהותית שנגבתה ממנו במשטרה. הצוות בודק אם היו חריגות בשימוש בצו ההאזנה, והאם מדובר בחריגה טכנית או בעצימת עיניים שנעשתה בכוונת מכוון.
בנושא עדות פילבר פעל בימים האחרונים גם צוות התביעה בתיק 4000, בנפרד מהצוות של מררי. פילבר אמור להעיד בעוד כשבועיים במשפט נתניהו, וכל הבדיקות שנעשו עד כה העלו שאין כל אינדיקציה לכך שהחדרת פגסוס לטלפון שלו הובילה לאחר מכן לשאלות בחקירתו, כאלו שאלמלא החדרת התוכנה הוא לא היה נשאל לגביהן. לטענת מקורות משפטיים, אם פילבר או סנגורו היו חושדים במשהו – פילבר לא היה חותם על הסכם עד מדינה.
המקורות הבהירו שגם אם היה צו להפעלת פגסוס בחקירה זו – הדבר טרם ברור - הוא לא התיר שימוש בחומרים באורח לא חוקי. לדבריהם, ניתן להוכיח שהחקירה עצמה לא הוכתמה. "עם זאת, מישהו יצטרך לשלם על השימוש בתוכנה שלא על פי חוק, אם היה כזה", הבהירו הגורמים.
3 צפייה בגלריה
חברת NSO בערבה
חברת NSO בערבה
משרדי NSO בערבה. המשטרה הכחישה נמרצות, ואז הודתה: היו חריגות
(צילום: gettyimages)
ראש צוות התביעה בתיק 4000, עו"ד יהודית תירוש, הודיעה בסוף השבוע לסנגורי נתניהו כי הפרקליטות עורכת "בדיקה מעמיקה" אם המשטרה עשתה שימוש בפגסוס כדי לשאוב מידע מהטלפון של פילבר ואולי גם עדים נוספים. בהודעה לסנגורים, שביקשו לבדוק את הנושא, כתבה תירוש כי בפרקליטות "מודעים ללוחות הזמנים בתיק ופועלים על מנת לברר את הנושא ולענות לכם בהקדם האפשרי, לאחר שמלוא הפרטים יהיו בידינו".
פילבר, יצוין, כבר נערך כעת לעדותו, שתיערך כאמור בעוד שבועים, אחרי שלדוכן העדים יעלו שני עדים נוספים. לצורך כך עבר פילבר בימים האחרונים רענון בפרקליטות כהכנה לעדות. הסנגורים של נתניהו ובעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ', בעז בן צור וז'ק חן, ביקשו השבוע לחשוף את כל החומרים שנאספו בחקירות באמצעות תוכנת פגסוס ותוכנות ריגול אחרות.
פרקליטי אלוביץ' ביקשו לדעת אם נעשה שימוש בתוכנת ריגול במסגרת החקירות, כשהם מדגישים שהכוונה אינה רק לנאשמים אלא גם למעורבים נוספים – נחקרים, עדים ועוד. אם אכן נעשה שימוש כזה, הם מבקשים לדעת מתי ובאיזה אופן. כלומר, מה אותר על ידי השימוש בתוכנה בטלפונים שבהם הותקנה, האם נעשה שימוש בתוצרים האלה, והאם התוצרים הוצגו לבתי המשפט לצורך הוצאת צווים.
3 צפייה בגלריה
עו"ד עמית מררי
עו"ד עמית מררי
המשנה ליועמ"ש עמית מררי. הצוות שלה יבדוק מאות צווי האזנת סתר
(צילום: דוברות משרד המשפטים)
עוד מבקשים הפרקליטים לדעת מי הגורמים שפעלו בעניין (כדוגמת המשטרה, הפרקליטות, הרשות לניירות ערך, וכו'), היכן נשמר החומר שנשאב מהטלפונים, ואיזה גורם נתן אישור לפעולות, אם בכלל. פרקליטות מיסוי וכלכלה נדרשת להגיב לבקשת הסנגורים עד יום שלישי.

הצוות שבודק מאות צווים להאזנת סתר

לא רק תיקי נתניהו נבחנים כעת בצל פרשת השימוש בפגסוס על ידי המשטרה: באשר לתמונה הגדולה, בפרקליטות אומרים כי אם יתגלו חריגות מהותיות מהצווים בכל החקירות שבהן נעשה שימוש בתוכנה, הם לא יהססו לנקוט צעדים פליליים נגד חוקרים, ראשי אגפים ואפילו גורמים בצוות התביעה, אם הדבר נעשה בידיעתם.
ביןום שלישי האחרון, נזכיר, הודתה המשטרה לראשונה כי עשתה שימוש חריג בתוכנות ריגול, אך לא מסרה כמה חריגות היו. כל זאת, אחרי הכחשות עקביות של תחקיר כלכליסט, שלפיו היא פרצה לטלפונים של אזרחים באמצעות תוכנת פגסוס של חברת הסייבר ההתקפי NSO.

בראש צוות הבדיקה לבדוק את השימוש בתוכנת הרוגלה במשטרה עומדת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי) עו"ד עמית מררי, וחברים בו גם צפריר כץ, שהיה בעבר ראש אגף טכנולוגיה בשב"כ ואיל דגן, לשעבר ראש אגף החקירות בשב"כ. הצוות נדרש להגיש את ממצאיו עד 1 ביולי.
"הצוות יבחן את הכלים המצויים בידי משטרת ישראל לביצוע האזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים, אופן הפעלתם ומידת התאמתם לסמכויות הנתונות למשטרה וכן את הצורך בנקיטת צעדים שימנעו חריגה מסמכויות המשטרה על פי דין". עוד הובהר שככל שבדיקת הצוות תעלה בממצאיה התנהלות פסולה שיש בה משום חשד לעבירה פלילית, "יועבר הטיפול בממצאים הקונקרטיים לרשויות המוסמכות לכך".
הצוות של מררי מנתח כעת את כל החקירות בתיקי עבירות פשע שבהן השתמשו בתוכנה, כדי לראות את ההשפעה שהייתה לכך על ניהול ההליכים בתיקים. בפרקליטות ובמשטרה מתכוננים לדרישות של פרקליטי עבריינים שהורשעו, בין היתר על סמך תוכנות רוגלה, לבדוק שוב אם נפל פגם מהותי בדרך גביית העדויות והכנת חקירת מרשיהם. הבדיקות יכללו גם סקירת מאות צווי האזנות סתר לנחקרים, כדי לבחון אם המשטרה השתמשה בצווים בהתאם למגבלות שהטילו בתי המשפט שאישרו אותם.
גלעד מורג השתתף בהכנת הכתבה