נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז הערב (שלישי) על חרם אמריקני נגד תעשיית האנרגיה של רוסיה, במסגרתו ייאסר על חברות בארה"ב לייבא ממנה נפט, גז או פחם. ביידן הודיע על המהלך למרות שמדינות באיחוד האירופי - יבשת שתלויה בגז הטבעי של רוסיה - בוחרות שלא להצטרף לחרם. בנאומו בבית הלבן אמר הערב הנשיא האמריקני שההחלטה התקבלה בתום התייעצויות עם בעלות הברית של ארה"ב. "אנחנו מבינים שהרבה מהן לא יכולות להצטרף אלינו", ציין ביידן בנאומו.
ביידן אמר שהוא מעוניין לפגוע בנדבך המרכזי של הכלכלה הרוסית - תעשיית האנרגיה. הוא הדגיש שהוא לא מעוניין שרכישת הנפט והגז "תסבסד" את המלחמה הרוסית באוקראינה. לדבריו, האיסור האמריקני הוא "מכה קשה למכונת המלחמה של פוטין". ביידן הדגיש שהוא מודע לכך שהחרם על ייבוא הנפט והגז מרוסיה יגבה מחיר כלכלי מהאמריקנים, אך ציין שמחוקקים - דמוקרטים ורפובליקנים כאחד - שלמים עם ההחלטה. "יהיה לזה מחיר כאן בארה"ב. מההתחלה אמרתי שאני אהיה כן עם העם האמריקני, כשדיברתי על כך לראשונה אמרתי שלהגנה על החופש יש מחיר". בהתייחסות למצב בשטח הצהיר ביידן שרוסיה "לעולם לא תנצח" את המלחמה באוקראינה. "פוטין אולי יצליח לכבוש עיר, אבל הוא לעולם לא יצליח להחזיק במדינה", טען נשיא ארה"ב בבית הלבן.
19 צפייה בגלריה
נאום ביידן
נאום ביידן
ולדימיר פוטין וג'ו ביידן. "מכה קשה למכונת המלחמה של פוטין"
(צילום: EPA, shutterstock ,רויטרס)
19 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן הערב בבית הלבן
(צילום: AFP)
רוסיה מספקת לאירופה כ-40% מהגז שלה וכרבע מהנפט. בניגוד לאירופה, ארה"ב אינה צרכנית מובילה של הנפט הרוסי. ביידן אמר הערב שהמשפחות האמריקניות כבר מרגישות את השפעות המלחמה באוקראינה בתחנות הדלק בארה"ב – ושמחירי הדלק ימשיכו לעלות בעקבות החרם.
לקראת נאום ביידן הודיעה בריטניה (שכזכור פרשה מהאיחוד האירופי) שהיא תאסור על ייבוא נפט רוסי, ושרכישת הנפט תיפסק בהדרגה עד סוף השנה - כדי לאפשר לשווקים זמן להסתגל ולא לגרום ל"בהלת קנייה". החרם הבריטי לא יחול לפי שעה על ייבוא של גז רוסי. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הודיע אתמול שבריטניה תגבש אסטרטגיית אנרגיה חדשה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה.
בסוף השבוע, בשיחת וידאו עם מחוקקים אמריקנים, קרא נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לאסור על ייבוא נפט וגז מרוסיה – צעד שצבר פופולאריות בקונגרס. זלנסקי קרא לאמריקנים להטיל סנקציות על רכישת נפט וגז מרוסיה, במטרה להחריף את הפגיעה בכלכלה שלה. "הפסקה של רכישת נפט וגז מרוסיה ברחבי העולם תהיה אחת הסנקציות הכי קשות שאפשר להטיל", אמר.
זלנסקי השתתף הערב בשיחת וידאו שבה נשא דברים בפני הפרלמנט הבריטי. הוא קרא לבריטניה ולשאר העולם להחריף את הסנקציות נגד רוסיה, ואמר שהאוקראינים יילחמו "עד הסוף" – אך הם זקוקים לסיוע גדול יותר מהעולם, בין השאר הכרזה על השטח האווירי של אוקראינה כאזור אסור לטיסה. נשיא אוקראינה ציטט את וויליאם שייקספיר ואמר למחוקקים הבריטים: "מבחינתו השאלה עכשיו היא 'להיות או לא להיות'".


19 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב
נשיא אוקראינה זלנסקי בקייב
(צילום: רויטרס / Instagram/Volodymyr Zelenskiy)
בימים האחרונים גברו הקריאות במערב להטיל סנקציות על תעשיית האנרגיה של רוסיה – מקור ההכנסה הראשי שלה – תעשייה שעד כה הוחרגה מהסנקציות הכבדות שהוטלו על הרוסים בעקבת הפלישה לאוקראינה. שלשום הצהיר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כי ארה"ב ובעלות בריתה באירופה בודקות אפשרות לאסור על ייבוא נפט רוסי, אולם במערב אין תמימות דעים בעניין.
היום, לפני נאום ביידן, הודיעה ענקית האנרגיה "של" כי היא מפסיקה לקנות נפט גולמי מרוסיה ומשעה כל מעורבות שלה בתעשיית האנרגיה הרוסית. החברה התנצלה על כך שבשבוע שעבר החליטה, למרות הפלישה, לקנות נפט גולמי מרוסיה במחיר מוזל, ואמרה כי הצעד הזה היה שגוי.
19 צפייה בגלריה
נזקי הלחימה בחרקוב
נזקי הלחימה בחרקוב
נזקי הלחימה בחרקוב
(צילום: AP)
19 צפייה בגלריה
נזקי הלחימה בחרקוב
נזקי הלחימה בחרקוב
(צילום: רויטרס)
שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה גינה בסוף השבוע את המשך הרכישות של ענקית האנרגיה "של", ובציוץ בטוויטר פנה אל החברה ושאל אותה אם הנפט הרוסי "מסריח מדם אוקראיני". הוא טען שבימים אלה, מי שקונה נפט מרוסיה "מממן פשעי מלחמה". בעקבות החלטתה מצטרפת "של" לחברות נפט נוספת שכבר הודיעו על ניתוק הקשר עם רוסיה, בהן הענקית הבריטית BP.

מקדונלד'ס תסגור זמנית את 850 הסניפים שלה ברוסיה

אירופה מייבאת כ-40% מהגז שלה מרוסיה, והחשש שכמות הגז הזו תקוצץ על-ידי סנקציות מערביות או על-ידי רוסיה עצמה - אם היא תחליט לנקום באירופים - כבר גרם לעלייה דרמטית במחירים שם. מכיוון שהיקף התלות בגז הרוסי משתנה ממדינה למדינה ביבשת, ההנחה היא שאירופה תתקשה לגבש עמדה אחידה בעניין.
19 צפייה בגלריה
ילדים משחקים במקלט בעיר מריופול
ילדים משחקים במקלט בעיר מריופול
ילדים משחקים במקלט בעיר מריופול
(צילום: AP)
בין המדינות שהביעו התנגדות לחרם על הגז הרוסי נמנות הונגריה וגרמניה, אך במקביל נראה שבאיחוד האירופי פועלים כעת ביתר שאת "להיגמל" מהתלות בגז הזה – גם אם לא באופן מיידי. סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה שהנציבות האירופית שואפת לצמצם בשני-שליש את התלות בגז הרוסי במהלך השנה הקרובה, ולהפסיק לחלוטין את ההסתמכות על הגז הרוסי "הרבה לפני 2030".
לפי טיוטת תוכנית פעולה שהגיעה לידי רויטרס, ושעליה צפויים מנהיגי מדינות האיחוד להצביע בפסגה בחמישי ושישי, האיחוד מתכוון להפחית בהדרגתיות את התלות בגז הרוסי, בין היתר באמצעות הגדלת כמות הגז שהוא מייבא באמצעות מכולות בים (שמשנעות אותו בצורה נוזלית ומרוכזת), האצת מקורות אנרגיה ירוקה, וכן שיפור ושדרוג הקשר בין רשתות החשמל של מדינות אירופה, באופן שניצולו יהיה יעיל יותר. לסוגיה התייחס מזכיר המדינה האמריקני בלינקן, שאמר כי המשבר הנוכחי מציג בפני אירופה הזדמנות להפסיק את התלות של היבשת באנרגיה הרוסית.
מתחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה הודיעו חברות ענק רבות, בהן אפל, גוגל, נייקי ואיקאה, על השעיית הפעילות שלהן ברוסיה, ועל חברות ענק אחרות הופעלו לחצים להצטרף לחרם. הערב הצטרפה מקדונלד'ס לרשימה והודיעה כי היא תסגור זמנית את 850 הסניפים שלה ברוסיה בעקבות המלחמה. רשת המזון המהיר ציינה כי היא תמשיך לשלם משכורות ל-62,000 עובדיה ברוסיה.

שלושה הרוגים בפיצוץ מוקש מצפון לקייב

בינתיים ממשיכה אוקראינה לדווח על אזרחים שנהרגים במלחמה: לודמילה דניסובה, נציבת זכויות האדם בפרלמנט, דיווחה אחר הצהריים ששלושה בני אדם נהרגו בפיצוץ מוקש באזור העיר צ'רנייב – מצפון לבירה קייב. לדבריה ההרוגים, אזרחים בוגרים, היו במכונית שעלתה על המוקש ונהרגו במקום. שלושה ילדים שהיו ברכב נפצעו בפיצוץ. דניסובה ציינה שמדובר במוקש שמיועד לפגוע בבני אדם (בניגוד למוקש נגד רכבים משוריינים) והטמנתו אסורה לפי החוק הבינלאומי.
19 צפייה בגלריה
צ'רנייב בניין שניזוק בהפצצה רוסית
צ'רנייב בניין שניזוק בהפצצה רוסית
בניין בעיר צ'רנייב שנפגע בהפצצה רוסית
(צילום: רויטרס )
19 צפייה בגלריה
צ'רנייב בניין שניזוק בהפצצה רוסית
צ'רנייב בניין שניזוק בהפצצה רוסית
(צילום: רויטרס )
19 צפייה בגלריה
בניין בית ספר שנהרס כתוצאה מהפצצות של רוסיה, בצ'רנייב
בניין בית ספר שנהרס כתוצאה מהפצצות של רוסיה, בצ'רנייב
הריסות בית ספר בצ'רנייב
(צילום: AFP PHOTO / Ukrainian State Emergency Service)
19 צפייה בגלריה
סומי אוקראינה כוחות הצלה מפנים פצועים
סומי אוקראינה כוחות הצלה מפנים פצועים
פינוי פצועים בהריסות בניין בעיר סומי
(צילום: רויטרס)
19 צפייה בגלריה
פינוי אזרחים מ סומי
פינוי אזרחים מ סומי
פינוי של תושבים מהעיר
אוקראינה האשימה היום את רוסיה בהפגזת המסדרון ההומניטרי שנועד לפנות תושבים מהעיר הנצורה מריופול – שם ממתינים מאות אלפים לפינוי. המשבר בעיר מחריף, ותושביה סובלים ממחסור במים וחשמל. "הפסקת האש הופרה! הכוחות הרוסיים מפגיזים עכשיו את המסדרון ההומניטרי מז'פוריז'יה למריופול", אמר דובר משרד החוץ האוקראיני וציין שכ-30 אוטובוסים נשלחו כדי לפנות תושבים. "חייבים להגביר את הלחץ על רוסיה כדי שהיא תעמוד בהתחייבויות שלה". נשיא אוקראינה זלנסקי טען היום שילד מת מהתייבשות במריופול כתוצאה מהמחסור במים בעיר הנצורה.
רוסיה פתחה היום מסדרון הומניטרי נוסף, שיאפשר פינוי של תושבים מהעיר סומי בצפון-מזרח אוקראינה - שעות אחרי שהפצצה קטלנית בעיר גבתה את חייהם של 21 איש. רוסיה הכחישה שתקיפותיה בעיר נועדו לפגוע באזרחים. הבוקר, במקביל להפסקת אש זמנית שתאפשר את הפינוי, יצאה מסומי שיירה ראשונה של מפונים - לעיר פולטבה שמדרום לסומי. השיירה כללה תושבים וגם מאות סטודנטים זרים: משרד ההגנה הרוסי דיווח ש-723 בני אדם פונו בשיירה הראשונה – בהם 576 אזרחים הודים. אחר הצהריים הודיע גורם אוקראיני ששיירה שנייה יצאה מהעיר באמצעות המסדרון ההומניטרי. המושל המחוזי הודיע הערב שקרוב ל-3,500 אזרחים פונו עד כה מסומי.
פורסם לראשונה: 17:55, 08.03.22