רשימת המדינות האדומות הורחבה אתמול (יום ד') וצפויה להמשיך ולגדול בימים הקרובים - ומלבד החשש מהתפשטות האומיקרון בישראל הרקע הוא גם השינוי בקריטריונים. עד שלשום הקריטריון למדינה אדומה היה לפחות 10% תחלואה בזן האומיקרון בישראל על פי ריצוף או PCR בחשד גבוה - אבל בהודעת משרד הבריאות נמסר כי הקריטריונים השתנו ומעתה הם כוללים גם את מספר המאומתים לזן שנכנסו לארץ.
על פי ההודעה מאתמול, הקריטריונים לסיווג מדינות כאדומות הם מעתה דיווח במדינה על 10% שכיחות של אומיקרון על בסיס ריצוף או SGTF; או שיעור אומיקרון בקרב הנוסעים הנכנסים לארץ של מעל 5 מאומתים לאומיקרון ל-10,000 נכנסים, וגם שיעור האומיקרון מסך המאומתים ממדינה זו מעל 10%; או קשר גאוגרפי חזק למדינות עם שכיחות מעל 10%.


לפי העדכון אתמול, לרשימה שבה נכללו רוב מדינות אפריקה, בריטניה ודנמרק, נוספו אתמול גם אירלנד, נורבגיה, ספרד, פינלנד, צרפת, שבדיה ואיחוד האמירויות. המועמדות הבאות להכרזה כאדומות הן גרמניה, ארה"ב, בלגיה, פורטוגל, טורקיה, הונגריה, מרוקו וקנדה. הוועדה מתכנסת ביום ראשון ותדון בצירופן, ועל פי ההערכה לפחות חלקן יוכרזו כאדומות.
השינוי בקריטריונים למעשה שם דגש גם על מספר המאומתים באומיקרון המזוהים בנתב"ג. בהודעה שלשום של משרד המאומתים נמסר כי מתוך 89 המאומתים בארץ לזן, 57 הגיעו מדרום אפריקה, אנגליה, צרפת, ארה"ב, איחוד האמירויות, הונגריה, איטליה, נמיביה, טנזניה, גרמניה וטורקיה.
2 צפייה בגלריה
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג, היום
(צילום: שמוליק דודפור)
מתוך אותן מדינות, ארה"ב, הונגריה, איטליה, גרמניה וטורקיה לא מוכרזות עדיין אדומות - וכאמור מרביתן (פרט לאיטליה) מועמדות להצטרף לרשימה. מדינות אדומות הן מדינות שעל מנת לטוס אליהן נדרש אישור של ועדת חריגים, והחוזרים מהן יידרשו להיכנס לבידוד למשך שבעה ימים עם שתי בדיקות PCR.
פרופ' סיריל כהן הסביר בשיחה עם ynet את אחד השינויים בקריטריונים: "עד היום הקריטריון היה ריצוף מלא שלקח זמן והם שינו את הקריטריון ל-SGTF, כך שגם אם יש בדיקה שמחשידה את הנוכחות של האומיקרון מבלי לעשות ריצוף מלא, מחשיבים את זה כקריטריון".
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב (העבודה) רמז בדיון הבוקר כי לא יאשר אוטומטית הוספת מדינות אדומות במקרים הבאים: "אתקשה לאשר מהיום למחר הוספת מדינות אדומות. הייתי מוכן לדון היום בתוספת בגלל שהממשלה העבירה מסר ברור לגבי בריטניה ודנמרק. או שמספר ימים לפני הבאת התקנות תהיה אמירה ברורה של המדינה שהאזרחים השוהים שם ייערכו, או שהמלצתי לוועדה תהיה לדחות בשלושה-ארבעה ימים את התוקף כדי לאפשר היערכות".
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה חוק ומשפט
יו"ר ועדת החוקה, גלעד קריב
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
"אבקש לקבל התייחסות למדיניות של מדינות מערביות אחרות מובילות, להבין אם אנחנו המדינה היחידה שאוסרת את יציאת אזרחיה למדינות אדומות", הוסיף. "אם מדינות העולם מתנהגות אחרת, נדרוש הסבר למה ישראל שונה"

שיעור החיוביים: הגבוה זה כמעט חודש

אתמול אובחנו 741 ישראלים כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-95,750 בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 0.79%. זהו שיעור החיוביים הגבוה ביותר מאז 20 בנובמבר. 127 מבין המאומתים הם חוזרים מחו"ל.
לפי נתוני משרד הבריאות אתמול אובחנו 33 בני אדם שהגיעו מבריטניה, 22 מצרפת, 19 מאיחוד האמירויות, 17 מארצות הברית, שבעה מטורקיה וחמישה מפולין. בנוסף אובחנו עוד עשרות חיוביים לקורונה שהגיעו ממדינות נוספות ברחבי העולם. הנתון המדאיג הוא ש-98 מבין 129 המאומתים שחזרו מחו"ל (כ-76%) התחסנו בחצי השנה האחרונה – במנה השנייה או השלישית.
מקדם ההדבקה כעת עומד על 1.02. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 122 חולי קורונה, 80 מהם במצב קשה. מבין החולים הקשים – 76% לא התחסנו בכלל. בקרב החולים הקשים, שטרם מלאו להם 60, כ-90% אינם התחסנו בכלל. למעשה, בקבוצת הגיל הזאת יש רק חולה אחד מחוסן, בשנות ה-50 לחייו.
מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 8,227 חולי קורונה, 25 מהם החודש. השבוע דיווח משרד הבריאות על ארבעה נפטרים – שלושה שלא התחסנו בכלל ואחד עם חיסון שלא בתוקף.
נכון להבוקר יש בישראל שלושה יישובים אדומים – ברכה, סלמה ומעלות תרשיחא. בישראל גם 6,446 חולים פעילים – 1,559 מהם מתגוררים בירושלים, 224 בתל אביב – שם חל זינוק של 94% במספר המאומתים בתוך שבוע, 191 בבאר שבע, 156 בפתח תקווה, 144 בבני ברק, 140 בבית שמש, 120 בחיפה, 115 בראשון לציון ו-108 בביתר עילית.