יוון הזהירה היום (ב') את טורקיה מחידוש החיפושים שלה אחר משאבי גז ונפט במזרח הים התיכון, והאשימה אותה ב"הסלמה משמעותית" שתפגע במאמצים להשגת פתרון דיפלומטי למשבר ביניהן. זאת, לאחר שאנקרה הכריזה כי שלחה מחדש את ספינת המחקר שלה לאזור המחלוקת בין הצדדים.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר טורקית מלווה על ידי אוניות מלחמה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר טורקית מלווה על ידי אוניות מלחמה
אוניית הסקר הטורקית, בחודש אוגוסט. הסכסוך יתלקח מחדש?
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר Oruc Reis
טורקיה יוון סכסוך שליטה ים אוניית סקר Oruc Reis
אוניית הסקר Oruc Reis. בטורקיה מבטיחים: "נגן על זכויותינו"
(צילום: EPA)
טורקיה הכריזה אמש, בשעת לילה מאוחרת, כי תשלח שוב את הספינה Oruc Reis לסקר גאולוגי שיימשך עשרה ימים באזור שבין החופים הדרומיים של טורקיה לאיים היווניים ולקפריסין. הבוקר דיווחה התקשורת הטורקית כי הספינה יצאה לדרכה, מלווה בשתי ספינות סיוע לוגיסטי. "נמשיך לחפש (גז), לקדוח – ולהגן על זכויותינו", צייץ בטוויטר שר האנרגיה הטורקי פתיח דונמז.
יוון גינתה את המהלך הטורקי, שמגיע שבוע בלבד לאחר שהצדדים הסכימו לפתוח בשיחות ישירות לפתרון הסכסוך בדרכי שלום. באתונה אמרו ששליחתה מחדש של אוניית הסקר הטורקית למזרח הים התיכון היא בבחינת "הסלמה משמעותית ואיום ישיר על השלום והביטחון באזור".
לפי יוון, האונייה הטורקית תפעל דרומית – וסמוך מאוד – לאי היווני קסטלוריזו, שמרוחק כקילומטר בלבד מחופיה הדרומיים של טורקיה. משרד החוץ היווני מסר שהמהלך הטורקי מראה שאנקרה אינה צד "אמין" במשא ומתן דיפלומטי ושהיא "לא באמת רוצה דיאלוג".

בשבוע שעבר, על רקע ניסיונות תיווך קדחתניים של גרמניה, הסכימו הצדדים לפתוח במשא ומתן, במפגש שקיימו שרי החוץ של המדינות שחברות שתיהן בברית נאט"ו. תחת חסות הברית הצבאית הזו, שתי המדינות הסכימו ליצור מנגנון שאמור למנוע תקריות בין כלי השיט הצבאיים שלהן, מנגנון שאף כולל "קו חם".
ההודעה הטורקית על חידוש פעילות אוניית הסקר שלה בים התיכון הגיעה יום לאחר שמשרד החוץ באנקרה האשים את יוון ב"חוסר כנות", וטען שהיא ממשיכה לנקוט פעולות שמלבות את המתיחות בין הצדדים. בין היתר, אנקרה מאשימה שיוון מתכננת לקיים תרגילים צבאיים בים האגאי ב-29 באוקטובר, מועד שבו טורקיה חוגגת את "יום הרפובליקה" המציין את ההכרזה על הקמתה ב-1923. בתגובה, אנקרה הודיעה שתקיים גם היא תמרון צבאי, ב-28 באוקטובר.
ליוון וטורקיה יש יחסים מתוחים היסטורית, וכבר עשרות שנים שהן מנהלות עימותים על שלל סוגיות. מאז שנות ה-70 הגיעו שתי המדינות לסף מלחמה שלוש פעמים, פעם אחת מתוכן בשל ויכוח בנוגע לזכויות על משאבים בים. הגילוי של מרבצי גז טבעי במזרח הים התיכון בשנים האחרונות, ותוכניות הקידוח שגובשו בעקבות זאת, עוררו מתיחות מחודשת. השיחות האחרונות בין הצדדים לפתרון המשבר התקיימו ב-2016.
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
כבר לא נותן סיכוי לדיפלומטיה? ארדואן
(צילום: AP)
המתיחות פרצה מחדש באוגוסט האחרון, לאחר שטורקיה שלחה לאזור המחלוקת את הספינה Oruc Reis, מלווה בספינות מלחמה. יוון שלחה בתגובה ספינות מלחמה משלה לאזור, וכך עשתה גם צרפת שניצבה לצד אתונה בעימות. ספינות המלחמה בין הצדדים היו קרובות כל כך, עד שלפי סוכנות הידיעות רויטרס שתיים מהן אף התנגשו. אותה תקרית לא גרמה אמנם נזק לכלי השיט המעורבים – אך הדגישה את הסכנה הטמונה בנוכחות צבאית מוגברת באזור.
בחודש שעבר אנקרה החזירה את ספינת הסקר שלה, לטענתה לצורך תיקונים וציודה באספקה מחודשת, אך הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן הודה שהמהלך נועד "לתת סיכוי לדיפלומטיה". את הספינה החזירה אנקרה לקראת פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי, שבה הוסכם כי אם טורקיה תחדש את פעילותה הפרובוקטיבית, יוטלו עליה סנקציות. טורקיה אמרה שהאיום הזה פוגע ביחסים בינה לבין בריסל.