3 צפייה בגלריה
הכניסה לחומש הבוקר. צלמים פלשתינים מצלמים את החיילים
הכניסה לחומש הבוקר. צלמים פלשתינים מצלמים את החיילים
לוחמי צה"ל בכניסה למאחז חומש. ארכיון
(צילום: שאול גולן)
כבר שבעה חודשים שבמאחז חומש שבצפון השומרון נוצרה מדיניות חדשה שמייצרת מתיחויות מעת לעת. לאחר פיגוע הירי שבו נרצח תלמיד הישיבה יהודה דימנטמן ז"ל בדצמבר האחרון, החליטו במשרד הביטחון על שינוי התפיסה הביטחונית במרחב. כחלק מהמאמץ, הוקמו שני מחסומים בדרך שמובילה לישיבה, ובנוסף מתקיים מעקב באמצעות רשימות של הנכנסים והיוצאים מהאזור.
אלא של-ynet נודע כי בחודשים האחרונים התרחשה שורת אירועים חריגים באותם מחסומים בכל הנוגע לניהול השוטף של הצבת הלוחמים שאמונים גם על ביטחון המתנחלים ואנשי ישיבת חומש. באחד מהמקרים, כך לפי עדות של עד ראייה, חייל נשלח לג'יפ של אחד הקצינים לאחר שהתבקש לבדוק כלי רכב של מתנחלים ופלסטינים ואמר: "לא בשביל זה התגייסתי", וזומן לשיחת הסבר על משמעות המשימה במקום.
במקרה אחר, כך לפי עד ראייה נוסף במקום, עלו כמה מתנחלים באופן רגלי לכיוון חומש, ועברו במחסום הצבאי מבלי שניתן להם אישור. בשלב מסוים החיילים שהיו במקום החליטו ללוות אותם עד למאחז מבלי שנדרשו לכך. "המפקד בגזרה קרא להם לחזור, אבל הם החליטו להמשיך ללוות את הקבוצה שהייתה בדרכה לישיבה", סיפר אותו העד.
3 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
אלפים צועדים לחומש. אפריל 2022
(צילום: יואב דודקביץ')
באירוע חריג שלישי העיד אדם שהיה במקום כי מפקד כוח ביקש מאחד החיילים לחסום ציר גישה עבור המתנחלים, וזה החליט להוציא את המפתחות מהג'יפ, כיבה את הרכב והחליט לעזוב את המקום. בתגובה לפניית ynet בנושא, בצה"ל אמרו שאינם מכירים את האירוע. "המציאות של הלוחמים ביהודה ושומרון היא מורכבת וכרוכה בהתמודדות מול אוכלוסיות שונות", הסביר גורם ביטחוני. "זה נכון לא רק לחומש. כל חייל שמגיע לתעסוקה מבצעית ביהודה ושומרון עובר הכנה".
לפני כחודש הגישה המדינה את תשובתה לבג"ץ בעניין גורל הישיבה בחומש, והודתה כי המאחז יפונה אך המהלך יבוצע בכפוף לשיקולים ביטחוניים. חומש כבר הספיק להפוך לסמל מאז הרצח של דימנטמן, וחברי כנסת, בעיקר מסיעת ימינה, התעקשו מול שר הביטחון בני גנץ להשאיר את חומש במקומה.
בתוך כך, הבוקר הודיעה הישיבה כי צה"ל "ממשיך להתעמר" באנשיה ושלל אישורי כניסה לשלוש מכוניות השייכות לתושבי המאחז, בהן של ראש הישיבה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: צביקה טישלר)
"הביטול נעשה לאחר ביקור של קבוצת נערות שהגיעה לביקור בחומש, ולאחר שלאחרונה הצליח סיור של תנועת הריבונות להגיע עד ליישוב עצמו", אמרו בישיבה. "לצער הבנות, הקבוצה נחסמה בדרך, ולאחר שצעדו רגלית לאורך 2 ק"מ הגיעו סמוך לכפר ערבי. בכדי לא לסכנן הן הוסעו לחומש ברכבים, שכאמור איבדו את אישורי הכניסה לאחר הסיוע המדובר.
"ביטול האישורים מצטרף למקרה שאירע בשבוע שעבר, כאשר שעה לפני כניסת השבת נחסם ראש הישיבה הרב אלישמע הכהן, שביקש לעלות לחומש עם משפחתו. היות ונמנע מהרב לעלות עם משפחתו ברכב, הותירו בני המשפחה את הרכב בצד הדרך ועשו את דרכם ברגל לכיוון חומש, בכדי לא להפסיד ולו שבת אחת בישיבה".
בישיבה מסרו כי "טבעת החנק סביב הישיבה עולה שלב, וכל זה בחסות מפלגות הימין. נראה שהממשלה מעדיפה לסכן את הנערות במעבר ליד כפר ערבי, מאשר שיקפיצו אותן בנסיעה קצרה לחומש. המהלך הנקמני לא ירתיע אותנו, ואנו מזמינים את כל עמך בית ישראל להצטרף לקבוצות הרבות שהגיעו לביקור בחומש, ולחזק את לישיבה".
מנגד, בארגון "יש דין" מסרו כי "בעוד שפינוי המאחז הלא חוקי נדחה מטעמים פוליטיים פעם אחר פעם, הצבא מאפשר לאזרחים ישראלים להיות בשטח המאחז בניגוד לחוק ולפסיקה וממשיך את הדיכוי והפגיעה בבעלי האדמות שאינם יכולים לגשת לאדמתם. את חומש יש לפנות באופן מיידי".
מצה"ל נמסר בתגובה כי "המדיניות של כוחות הביטחון באשר ליישוב המפונה חומש לא השתנתה. צה"ל פועל ויפעל במרחב בהתאם להנחיות הדרג המדיני".