פיגוע הירי במאחז הבלתי-חוקי חומש שבו נרצח יהודה דימנטמן, לצד הזעם והקמפיין של הנהגת המתנחלים נגד השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בעקבות התבטאויותיו על אלימות מצד מתנחלים, תדלקו עוד יותר את השטח והמתיחות המבעבעת בחודשים האחרונים ביהודה ושומרון. בינתיים, נהג פלסטיני נפצע באורח קשה מיידוי אבנים של מתנחלים סמוך למאחז.
הנהגת המתנחלים, תושבי חומש וגם משפחתו של יהודה דימנטמן שנרצח ביום חמישי האחרון, מתמקדים כעת במאבק על הסדרת המאחז כ"תשובה לרצח", בזמן שבמערכת הביטחון מנסים למצוא פתרונות שדרכם יוכלו להרגיע את השטח. אתיה דימנטמן, אלמנתו של יהודה, קראה הבוקר (ראשון) באוהל האבלים להסדיר את הישיבה מבחינה חוקית. "צריך לאבטח אותה, יש שם בחורים צדיקים שמוסרים את הנפש בשביל כל מי שיושב בתל אביב, בנגב ובניו יורק. הם הסיירת מטכ"ל שלנו, חיילים ללא מדים", אמרה. "אני מרגישה את יהודה כל הזמן, והוא מבקש דרכי לבנות את חומש".
8 צפייה בגלריה
המשאית עם הציוד בדרך לחומש
המשאית עם הציוד בדרך לחומש
הבאת המבנים למאחז לפנות בוקר
8 צפייה בגלריה
משאיות עליהם קרוואנים נחסמו בדרך לחומש על ידי הצבא
משאיות עליהם קרוואנים נחסמו בדרך לחומש על ידי הצבא
לוחמים בחומש, היום
(צילום: ישיבת חומש)
גם אביו של יהודה, מרדכי, קרא לצה"ל לאבטח את הישיבה ואמר שכל פתרון אחר יגרום לו להרגיש שמותו של בנו היה לשווא. "אם חס וחלילה ימשיכו להרוס את מה שהחלוצים האלה בונים זה יהיה ניצחון לטרור. אם הטרגדיה שעברנו תסגור את הסיפור הזה ותהיה ישיבה משגשגת - בזה נתנחם", אמר האב. גם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' כבר הודיע שסיעתו תגיע הערב למאחז כדי "לפרוץ את המצור" וחבריה ילונו שם כדי לחזק את תלמידי הישיבה.
8 צפייה בגלריה
יהודה דימנטמן
יהודה דימנטמן
יהודה דימנטמן ז"ל והרכב שנקלע לפיגוע
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
אירוע ירי סמוך ליישוב חומש בשומרון
אירוע ירי סמוך ליישוב חומש בשומרון
(מתוך גוגל)
יותר מתשע שעות חלפו מאז העימות בין צה"ל לתושבי המאחז שניסו להקים מבנים בניגוד לחוק, ועד שבדובר צה"ל הודיעו כי התושבים פעלו באלימות נגד חיילים, פרצו מחסומים וגרמו לכך שחייל אחד נפצע באורח קל. "לפנות בוקר הגיעו מאות מתיישבים שפעלו באלימות כלפי כוחות הביטחון, פרצו מחסומים שהוצבו בשטח ונכנסו לשטח היישוב המפונה על מנת לנסות ולהקים במקום מבנים בלתי חוקיים", מסר דובר צה"ל.
"כוחות צה"ל, מג"ב ומשטרה ניסו לחסום את הגעתם של המתיישבים ואלו הפעילו אלימות פיזית ומילולית, השחיתו רכוש צבאי וחסמו את מעבר הכוחות. בנוסף, לוחם צה״ל נפצע קל כתוצאה מפגיעת רכב של מתיישבים. צה"ל מגנה כל גילוי אלימות כלפי כוחות הביטחון ויפעל בנחישות ביחס לכל ניסיון פגיעה באנשי כוחות הביטחון הממלאים את תפקידם לשמירה על ביטחון אזרחי ישראל. צה"ל ימשיך להתמקד בשמירה על בטחון האזרחים וזאת לצד אכיפת החוק ומניעת פעילות בלתי חוקית באשר היא".
בישיבה דחו את ההאשמות ואמרו שהצבא משקר. "לא הייתה אלימות ואין אלימות בחומש", מסרו התושבים. "ישיבת חומש פועלת יום יום ולילה לילה במשך 15 שנה ולא נשמעה כל תלונה על פגיעה בחיילי צה"ל, ולא בכדי. דובר צה"ל עובד בשירות בני גנץ ומתדרך כתבים בשקרים חמורים. זה רצח אופי, תתביישו". גם ראש מועצת שומרון הודיע כי הוא "מגנה את ההודעה הלא הגונה של דובר צה"ל", האשים את דו"צ בתפיסת צד פוליטי ומסר: "אני מזועזע מהודעת דובר צה"ל המניפולטיבית. מצער ולא לגיטימי שדובר צה"ל מייצר מניפולציות כדי להשחיר את המתיישבים החלוצים".
8 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
לוחמים בזירת הפיגוע ביום חמישי
(צילום: טל שחר)
8 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
(צילום: טל שחר)
בשלום עכשיו, מנגד, אמרו כי "תקיפת חיילי צה"ל ע"י מאות מתנחלים הבוקר בחומש היא תוצאה ישירה של ההסתה וההתססה של בן גביר, סמוטריץ' ושאר מנהיגי המתנחלים נגד שלטון החוק. המאחז חומש, שהכניסה אליו אסורה, הוא הפנים האמיתיות של המאחזים הלא-חוקיים בשטחים ושל ראשי המתנחלים שמגבים את האלימות היוצאת מהם. אסור לעבור לסדר היום כשמאות פורעי חוק תוקפים את חיילי צה"ל. אנו קוראים לשר גנץ להורות לכוחות הביטחון עוד היום על פירוק המאחז הלא חוקי חומש ועל מיצוי הדין עם יושביו ומי ששלחו וגיבו אותם".

צה"ל אוסר על שהייה, אף אחד לא אוכף

מאז שארבעת יישובי צפון השומרון פונו בתוכנית ההתנתקות לפני יותר מ-15 שנים, המאחז חומש הוא ככל הנראה המובלעת העמוקה ביותר בגדה המערבית. שנה וחצי לאחר הפינוי הוקמה במקום ישיבה ותלמידיה פוקדים מדי יום את הנקודה שנמצאת בלב שטחי A ו-B - כשהדרך לשם כולה עוברת בשטחי הרשות הפלסטינית שעדיין נמצאים בשליטה ביטחונית ישראלית.
בזמן שהשטח מוגדר כאסור לשהייה מתוקף צו תיחום של אלוף פיקוד המרכז, שאוסר גם לבנות ולשנע מבנים למקום, כ-40 תלמידים ומורים בישיבה שהוקמה בחומש מגיעים למאחז ולנים בו שבעה ימים בשבוע בגיבויו של ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שאף מביא חברי כנסת ושרים לסיורים במקום.
8 צפייה בגלריה
חברי הכנסת מבקרים בחומש
חברי הכנסת מבקרים בחומש
דגן (במרכז התמונה) עם חברי כנסת בחומש
(צילום: מועצה אזורית שומרון)
בניגוד ליישובי גוש קטיף שפונו ב-2005, הנוכחות הישראלית בשומרון הובילה לכך שמעת לעת עולה דרישה לבטל את חוק ההתנתקות כדי לסלול מחדש את הדרך לבנות בצפון השומרון. ראוי לציין כי לעומת חומש, שעשרות ישראלים מתגוררים בו בניגוד לחוק, יש גם את גרעיני ההתיישבות במאחז שא-נור שפונה גם הוא, אך הם מגיעים לאזור מעת לעת בתיאום עם הצבא. דגן עצמו הצהיר בעבר כי הסיבה שנכנס לפוליטיקה המקומית הייתה פינויו משא-נור בהתנתקות, ומאז הוא פועל לשינוי חוק ההתנתקות וליצירת לגיטימציה להתיישבות במקום.
8 צפייה בגלריה
 גרעין התיישבות שמתכוון לפעול לחזור ליישוב שא-נור בצפון השומרון שפונה במסגרת ההתנתקות
 גרעין התיישבות שמתכוון לפעול לחזור ליישוב שא-נור בצפון השומרון שפונה במסגרת ההתנתקות
מתאמים הגעה עם הצבא. חברי גרעין ההתיישבות בשא-נור
(צילום: אלישע בן קימון)
צו התיחום אמור אמנם למנוע את הגעתם של תלמידי הישיבה לאזור, אך כל זה נותר על הנייר בלבד. האברכים מגיעים לגבעה ויוצאים ממנה בשעות קבועות, ובשל המתיחות הביטחונית זמני הנסיעה משתנים מדי פעם בתיאום המח"ט בגזרה. גם בשבוע שלפני הפיגוע שוב שינו את לוח הזמנים. בתקופה האחרונה התגברו החיכוכים באזור, והנוכחות במאחז מסעירה את הפלסטינים מהכפרים הסמוכים שמיידים אבנים ובקבוקי תבערה לעבר תלמידי הישיבה, ולטענתם הם התריעו על כך בפני הצבא ולא תמיד נענו. גם כוחות מג"ב, צה"ל והמנהל האזרחי שמגיעים מדי פעם לפנות מבנים לא חוקיים סופגים אבנים ובקבוקי תבערה מצד הפלסטינים.
בחודש האחרון התרחשו כמה אירועים שבהם ניסו המתנחלים ליצור קשר עם הצבא בעקבות פלסטינים שתקפו אותם, ובחלק מהמקרים תלמידי הישיבה החלו ליידות אבנים בתגובה. לפני כשלושה שבועות צה"ל הספיק להגיע ופיזר את ההתפרעות, אך האלימות באזור רק התגברה מאז - עד שהגיע פיגוע הירי ביום חמישי שמהווה הסלמה משמעותית באזור.