3 צפייה בגלריה
יהודה משי זהב
יהודה משי זהב
"הארוס שלי אמר שכולם יודעים שהוא סוטה". יהודה משי זהב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר ארגון זק"א יהודה משי זהב הודיע אתמול (יום שישי) כי הוא מוותר על פרס ישראל ומשעה את עצמו מתפקידו בארגון - אך טען כי העדויות על תקיפות מיניות שפורסמו נגדו הן בבחינת "עלילות לא-מבוססות שנחזות יותר כרכילות וסגירת חשבונות מולי". עם זאת, הערב הגיעו לידי ynet עדויות נוספות נגד משי זהב - ובכולן מתואר כיצד אופיו ומעשיו היו בבחינת "סוד גלוי" בקרב רבים בחברה החרדית. בינתיים, ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 פתחו בחקירה נגד משי זהב.
כך למשל, דבי סיפרה כי קיבלה הודעות מיניות ממשי זהב. אצלה זה קרה כשהייתה בת 16 ושודכה לאחד מחבריו הטובים של משי זהב - מה שלא הפריע לו לדבריה לשלוח לה הודעות מיניות. "הייתי מאורסת בגיל 16 לבחור, והוא הכיר לי את יהודה", אמרה. "זה היה כשהתחיל הפייסבוק לפני 13 שנים, והוא התחיל לשלוח לי הודעות מיניות מוזרות ושאל אותי אם חוויתי אורגזמה".
"אני לא יכולה לשכוח את זה", הוסיפה. "הייתי בהלם. הראיתי את זה לארוס שלי אז, והוא צחק. הוא אמר שכולם יודעים שהוא סוטה וזה היה סוג של בדיחה בין החבר'ה שהוא סוטה. באיזשהו שלב הפסקתי לענות לו".

פריידי גולדשטיין (29) מתל אביב הייתה בת 18 כשקיבלה הודעת מיניות מיהודה משי זהב. "הייתי עדיין חרדית, ולא הבנתי מה זה מיניות בכלל", אמרה. "יום אחד קיבלתי הודעה מיהודה משי זהב והוא כתב לי שהוא רוצה לפגוש אותי. אמרתי לו שאני לא מעוניינת. מצד אחד הוא איש מאוד מוכר וסקרן אותי מה הוא רוצה ממני, ואולי הרגשתי אפילו כבוד שהוא מדבר איתי. מצד שני, כשאמרתי לו שאני לא רוצה להיפגש איתו, הוא התחיל לתאר לי מה הוא יעשה לי כשניפגש. הוא כתב לי 'אני אשים אותך על השולחן ואז אני אחדור אלייך מאחורה'".
"הייתי מזועזעת", הוסיפה. "זה היה לפני עשר שנים ואני בדרך כלל לא זוכרת דברים כאלה, אבל זה השאיר בי טראומה כי בתור חרדית לא הכרתי את סגנון הדיבור הזה. כשדיברתי על כך עם אנשים, כולם אמרו לי שהוא סוטה והוא מתעסק עם קטינות. אף אחד לא היה מופתע. איך הוא מעז לקבל פרס כשיש מאחוריו קופת שרצים שכזו?".
נגה טל (32), מוזיקאית ופעילה חברתית, מספרת כי "יהודה משי זהב גדל במאה שערים בניין ליד סבא וסבתא שלי. הייתי מבקרת את הסבים שלי הרבה ומשחקת עם ילדיו של משי זהב. כולם בשכונה ידעו על ההתנהלות של המשפחה שלו. עם השנים נחשפו באוזניי סיפורים על אנשים שגדלו בשכונה ועברו פגיעות מיניות על-ידי יהודה משי זהב, אבל בחברה החרדית מטאטאים מקרים כאלה מתחת לשטיח בשם המוסר הדתי".
3 צפייה בגלריה
נגה טל
נגה טל
"כולם בשכונה ידעו". נגה טל
"כשהתפוצצה הפרשה הזדעזעתי לגלות כמה סיפורים על תקיפות והטרדות מיניות יש עליו, אבל לא הייתי מופתעת - כי ידעתי על זה עוד שנים אחורה", אמרה. "בתור מי שמתמודדת עם השלכות של טראומות מיניות בעצמי, נורא חשוב לי להעלות את הנושא הזה למודעות וחשוב לי לספר מתוך חוויה אישית שיש לזה השלכות וטראומות לכל החיים. חשוב להגדיל את מערכת הענישה ולהעצים מענה רגשי וטיפולי למתמודדים עם טראומות מיניות".

"פסק זמן עד להסרת העננה"

במכתב למתנדבי זק"א ויתר אמנם משי זהב על תפקידו בארגון ועל פרס ישראל, אך סירב לקח אחריות על המעשים שמיוחסים לו. "קמו זדים והעלילו עלי עלילה, אבל אני לא עומד לבדי", אמר. "ארגון שלם שפרץ את החומות והקים גשרים ולימד כבוד ואהבה בין המגזרים והעדות עומד על כף המאזניים".
3 צפייה בגלריה
יהודה משי זהב ויואב גלנט
יהודה משי זהב ויואב גלנט
"ויתור על פרס ישראל - מסקנה מתבקשת". משי זהב עם גלנט
(צילום: עודד קרני, לע״מ)
לדבריו, "מתוך דאגה לארגון הקדוש אותו בניתי בשתי הידיים והכרה עמוקה בחיוניותו למרקם החיים בארץ, אני מסיק את המסקנה המתבקשת מתוך הסערה הגדולה, גם כשעלילות אלו אינן מבוססות ונחזות יותר כרכילות וסגירת חשבונות מולי. כצעד ראשון אני מבקש לוותר על הכבוד שהוענק לי עם החלטה להעניק לי את פרס ישראל לאות הוקרה על פועלי בארגון שאינו אלא אות כבוד עד לאחרון המתנדבים. שנית, הסיטואציה אליה נקלעתי מחייבת אותי בכורח הנסיבות ליטול פסק זמן מתפקידי בארגון עד להסרת העננה".
הטענות הראשונות נגד משי זהב פורסמו בעיתון "הארץ", שהביא עדויות שלפיהן משי זהב תקף מינית ילדים, נערים, נערות ונשים. לפי התחקיר, בשכונות מאה שערים, שמואל הנביא וסנהדריה המורחבת שבירושלים רבים ידעו על מעשיו. גם מבין אנשי משמרות הצניעות היו שידעו, אך לא דיווחו לרשויות אכיפת החוק. על פי עדויות קורבנותיו, הוא גם נהג להתרברב בכיבושיו המיניים. לפי העדויות, במשך עשרות שנים - החל משנות ה-80 - ניצל משי זהב את מעמדו, כוחו, כספו ואפילו את הארגון שבראשו הוא עומד כדי לתקוף ילדים ונערים, נערות ונשים.