3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
הרצוג הציע פשרה בנוסח הקרוב לזה של הקואליציה, נתניהו סירב להקפאה ארוכה של המהפכה המשפטית
(צילום:Chip Somodevilla /Getty Images)
הנשיא ניסה במשך חודשים להוביל לפשרה - אבל שלשום (יום שני) בוטלה עילת הסבירות, בנוסח שלא כלל שום ריכוך לחוק. אמש, יממה לאחר אישור החוק בכנסת, נחשפו פרטים חדשים על אותם ניסיונות פשרה, שלא צלחו.
מיד לאחר הנחיתה בתום ביקורו בארצות הברית, נסע הנשיא יצחק הרצוג לראש הממשלה בנימין נתניהו, שאושפז באותה עת בבית החולים שיבא בעקבות השתלת קוצב לב.
הרצוג הציע לנתניהו נוסח חוק שקרוב לעמדת הקואליציה ומצמצם את עילת הסבירות, אך משמר את מעמד היועמ"שית. עיקר חילוקי הדעות היו ביחס להקפאת שאר חלקי המהפכה המשפטית.
3 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות
יו"ר ההסתדרות אמר להרצוג לכפות פשרה, הוא השיב: "איזה סמכויות יש לי?"
(צילום: מוטי קמחי)

נתניהו לא הסכים להקפאה של יותר מ-5 חודשים

ראש האופוזיציה יאיר לפיד, כפי שנחשף ב-ynet, הסכים להקפאה של 15 חודשים בחקיקה אחרי צמצום הסבירות - אבל נתניהו לא היה מוכן להקפאה של יותר מחמישה חודשים. גנץ, בינתיים, הקשיח עמדות ולא היה מוכן להפסקה ארוכה בחקיקה.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד אמר לנשיא: "אתה חייב להפעיל את הסמכויות שלך כדי לכפות פשרה". הרצוג השיב לו: "איזה סמכויות יש לי? זה או להתפטר או לנאום לאומה. מה זה יעזור אם ייכנס מישהו אחר במקומי?".
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
הרצוג בשיחות סגורות: רוטמן הלך עם הראש בקיר ולא היה מוכן להתגמש
(צילום: קובי קואנקס)

הרצוג הבהיר כי לא שקל להתפטר

עם זאת, בשיחות סגורות הבהיר הרצוג כי בשום שלב לא שקל להתפטר. באותן שיחות אמר הנשיא כי הוא לא יכול להאשים אף צד בפיצוץ השיחות, במטרה לשמור פתח להידברות מחודשת. הרצוג מתוסכל מאוד ממה שאירע, אבל עדיין לא אומר נואש ומקווה לחידוש המשא ומתן במהלך הפגרה.
לגבי השיחות שהתנהלו לפני כן בבית הנשיא, הרצוג מדבר בשיחות סגורות על יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן - מוביל המהפכה המשפטית עם שר המשפטים יריב לוין - כמי שהלך עם הראש בקיר ולא היה מוכן להתגמש.
הרצוג סבור שהיה אפשר להגיע באותן שיחות בבית הנשיא להבנות - גם על צמצום הסבירות - אבל רוטמן הוביל זאת לכיוונים קיצוניים.
פורסם לראשונה: 22:57, 25.07.23