מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל" יוחסו לישראל מאות תקיפות בסוריה ובלבנון, אך זו שהרעידה אתמול (יום שני) את שכונת אל-מזה בדמשק האפילה על כולן. לפי דיווחים זרים, סמוך לשעה 17:00 פגעו שישה טילי F-35 במבנה השייך לשגרירות איראן בסוריה וצמוד לה - והתוצאות דרמטיות: בכיר כוח קודס חסן מהדווי חוסל, ולצידו בכירים נוספים.

התקיפה בדמשק, סוריה
ישראל אמנם לא לקחה אחריות על החיסול, אך בניו יורק טיימס ציטטו אמש ארבעה גורמים ישראלים שאומרים כי צה"ל עומד מאחורי הפעולה. לפי הדיווח, היעד היה "פגישה סודית" של גורמי מודיעין איראניים בכירים מכוח קודס, לצד בכירים בג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני. עם זאת, בדיווח לא צוין אם מנהיג הג'יהאד זיאד נחאלה - שבשבוע שעבר תועד באיראן עם מנהיגים איראניים - נכח בפגישה.
לדברי שגריר איראן בסוריה, שני מטוסי F35 ירו את הטילים לעבר המבנה השייך לשגרירות איראן בדמשק, וצמוד לה. באזור נמצאים מבנים חשובים נוספים, כמו בית החולים א-ראזי או השגרירות הקנדית שנמצאת עשרות מטרים משם - ולכן היה צורך בתקיפה כירורגית במיוחד, עם נזק היקפי מזערי; ואכן, בתיעודים מהזירה ניתן היה לראות שמי שפגע במבנה עשה זאת בצורה מדויקת, שהותירה את מבנה השגרירות הצמוד על כנו, ולא פגע גם בבניינים אחרים.
הסורים, מצידם, טענו - כמו אחרי כל תקיפה ישראלית - שמערכות ההגנה האווירית הצליחו ליירט "כמה מהטילים" ששוגרו לעבר המבנה. תוצאות התקיפה היו בכל מקרה קטלניות - והסורים עצמם הודו שהמבנה הוחרב לחלוטין, וכל מי שהיה בתוכו נהרג.
בינתיים, שעות ספורות אחרי החיסול שוגר טיל שיוט לעבר דרום הגולן - ויורט בשטח הסורי, לפני שחצה לישראל. התרעות על חדירת כלי טיס עוין הופעלו בעקבות כך בשורת יישובים בגולן, גם סמוך לכינרת. המיליציות הפרו-איראניות מסרו לאחר מכן כי מדובר בתגובה לחיסול, ובהמשך דווח בסוריה על תקיפה ישראלית לעבר העיר דרעא שבדרום המדינה.

ההרוגים - ושאלת הלגיטימיות בעולם

לפי הדיווחים מטהרן, מלבד מהדווי (ששמו האיראני הוא מוחמד רזא זאהדי) חוסלו בתקיפה אתמול אחר הצהריים גם סגנו חאג'י רחימי ועוד חמישה קצינים: חוסיין אמאן אללהי, מהדי ג'לאלאתי, מחסן סדקאת, עלי ארא באבאי ועלי סאלחי רוזבהאני.
באיראן טענו תחילה כי התקיפה כוונה לעבר מבנה הקונסוליה, ונהרגו בה גם דיפלומטים - בניסיון להציג את ישראל כמי שמפרה את החוק הבינלאומי. בישראל דחו טענה זו בתוקף - ואמרו כי הקונסוליה האיראנית בסוריה נמצאת בכלל בלאטקיה. המבנה שהותקף שימש למעשה כמפקדה צבאית של ממש ששימשה את כוח קודס - גם אם הייתה שייך כביכול לשגרירות ונהנתה מחסותה. גורמים ישראלים הבהירו ל"ניו יורק טיימס" כי מסיבות אלה מדובר במטרה צבאית לגיטימית שלא נהנית מההגנה השמורה לקונסוליה.
משרד החוץ הרוסי לא קיבל את ההסברים הישראליים, שלא במפתיע, וטען כי "כל התקפה על מתקנים דיפלומטיים וקונסולריים - שאי-התקפתם מובטחת על-ידי אמנות וינה - הן בלתי מתקבלות על הדעת באופן קטגורי". המשרד ציין גם שמדובר באזור מאוכלס בצפיפות, ושהתקיפה הייתה עלולה לעלות בחיי אזרחים. בנוסף קראה רוסיה לישראל "לזנוח את הנוהג של פעולות כוח פרובוקטיביות בסוריה ובמדינות שכנות אחרות".
2 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
המבנים הצמודים לא נפגעו. התקיפה בסוריה
(צילום: AP / Omar Sanadiki)
2 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
(צילום: Maher AL MOUNES / AFP)
מהדווי עצמו, נדגיש, היה איש צבא, מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון, שבמובנים מסוימים משפיע על ישראל הרבה יותר ממפקד הכוח כולו איסמעיל קאאני. בין השאר הוא ריכז תחתיו את כל מה שהיה קשור להכוונת אמל"ח ונשק, וגם הכווין פעולות טרור בתוך ישראל. בתפקידיו השונים במשמרות המהפכה הוא היה למעשה גם ראש אגף המבצעים, גם מפקד כוחות היבשה וגם מפקד כוחות האוויר במשמרות המהפכה. בכתבה שפורסמה בשנה שעברה ב"איראן אינטרנשיונל", צוין כי מהדווי פיקח על גורמי מערך ההגנה האווירית האיראנית בסוריה, והחליף אז אדם אחר שגורש מהמדינה.
מרכז המחקרים הסורי "נורס" דיווח: "מהדווי הוא לא רק דמות צבאית איראנית בכירה אלא גם ותיק מאוד ומנוסה. הוא פיקד על משמרות המהפכה במלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80 ופיקד על הכוחות היבשתיים ועל כוחות חיל האוויר של משמרות המהפכה. הוא מילא שורה של תפקידים בכירים במטה הכללי האיראני. הוא הגנרל הבכיר ביותר שנהרג מאז מותו של קאסם סולימאני".
לצד זאת, בצה"ל כבר הגבירו את הכוננות והדריכות כדי להתמודד עם תגובה איראנית אפשרית - שבטהרן מאיימים שתהיה "חמורה". עד אז, התכנסו הערב מפגינים בכיכר פלסטין בטהרן, ושרפו דגלי ישראל וארה"ב במחאה נגד החיסול.
פרשננו רון בן ישי ציין אתמול כי ניתן לראות בתקיפה מסר אזהרה לאיראן, בצל פגיעת הכטב"ם בבסיס חיל הים באילת: אם תנהלו מלחמה בעומק, נפגע בכם אנושות, גם בנציגות איראנית רשמית בתוך סוריה. משמע - ישראל לא תחפש כל איש מיליציה עיראקית שמשגר כטב"ם, אלא תיפגע ישירות במי שמנחה את הפעולות האלה - גם של חיזבאללה, גם של המיליציות שפועלות בסוריה וגם של אלה שפועלות בעיראק.
פורסם לראשונה: 21:46, 01.04.24