דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס להשתלטות של כוחות איראניים היום (שבת) על ספינה בבעלות ישראלית חלקית, ואמר כי "איראן תישא בהשלכות אם תבחר להסלים יותר את המצב". הגרי הוסיף, בהצהרה באנגלית, כי "מדינת ישראל נמצאת בכוננות גבוהה. הגברנו את המוכנות להגן על מדינת ישראל מפני תוקפנות איראנית נוספת. אנחנו גם מוכנים להגיב. צבא ההגנה לישראל ערוך לכל התרחישים וינקוט את הצעדים הנדרשים - יחד עם בעלי בריתנו - כדי להגן על עמנו".
כוחות איראניים השתלטו כאמור היום על כלי שיט שנמצא בבעלות ישראלית חלקית במצר הורמוז. הספינה, לפי הדיווח, הועברה לשטח המים הטריטוריאליים של איראן. לפי סוכנות הידיעות AP, כוחות קומנדו איראניים השתלשלו ממסוק אל הספינה MSC ARIES - במרחק של כ-90 ק"מ מהעיר פוג'יירה שבאיחוד האמירויות.

2 צפייה בגלריה
כוחות איראנים השתלטו על ספינה פורטוגלית MCS ARIES במיצר הורמוז
כוחות איראנים השתלטו על ספינה פורטוגלית MCS ARIES במיצר הורמוז
השתלטות הכוחות האיראניים על הספינה, היום
(צילום: AP)
בהצהרתו התייחס הגרי לאירוע ואמר כי "איראן היא המממנת הגדולה ביותר של טרור בעולם. רשת הטרור של איראן לא רק מאיימת על אזרחי ישראל, עזה, לבנון וסוריה; איראן מממנת, מכשירה ומחמשת שלוחות טרור ברחבי המזרח התיכון ומעבר לו. המשטר באיראן מתדלק את המלחמה באוקראינה ומחוצה לה. איראן תומכת בארגון הטרור חמאס שפתח במלחמה הזאת ב-7 באוקטובר. איראן תומכת בחיזבאללה שהרחיב את המלחמה ב-8 באוקטובר, ומאז איראן — שתומכת במיליציות בעיראק וסוריה ובחותים בתימן - הרחיבו את המלחמה לסכסוך עולמי".
על הספינה, לפי דיווחים, לא נמצאים ישראלים. היא שטה תחת דגל פורטוגל, ולפי ערוץ "אל-חדת'" הסעודי, שהו עליה אנשי צוות פיליפינים. הספינה נמצאת בבעלות חלקית של חברת Zodiac Maritime - שהיא חלק מקבוצת Zodiac בבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר.
לאחר התקרית החריגה שר החוץ ישראל כ"ץ תקף גם הוא את איראן, ואמר כי "חיל משמרות המהפכה האיראני תפס ספינת משא אזרחית פורטוגלית, השייכת לחברה באיחוד האירופי, בטענה לבעלות ישראלית. משטר האייתוללות של חמינאי הוא משטר פלילי התומך בפשעי חמאס ומנהל כעת מבצע פיראטי בניגוד לחוק הבינלאומי". הוא הוסיף: "אני קורא לאיחוד האירופי להכריז מיד על משמרות המהפכה כארגון טרור ולהטיל סנקציות על איראן כעת".

2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי וישראל כ"ץ
עלי חמינאי וישראל כ"ץ
כ"ץ קרא לאיחוד האירופי להטיל סנקציות, יועץ לחמינאי: "ישראל בפאניקה מוחלטת"
(צילום: AFP / EPA / CLAUDIO PERI)
חברת זודיאק, שבבעלתו, מסרה: "חברת MSC היא המנהלת והמפעילה המסחרית של הספינה. MSC אחראית לכל פעילויות כלי השיט לרבות תפעול המטען והתחזוקה. Gortal Shipping Inc מחכירה את הספינה ל-MSC לטווח ארוך. Gortal Shipping Inc באפיליאציה עם Zodiac Maritime. חברת MSC אחראית גם על מסלול הספינה, לוח הזמנים ועל הצוות שעל הסיפון". חברת Gortal, שפועלת לצד Zodiac של עופר, היא חברה שוויצרית, שמחכירה את הספינה כאמור ל-MSC.
בתיעוד שהגיע לידי AP נראים האיראנים משתלשלים אל מכולות שעל הסיפון. אחד מאנשי הצוות שעל הספינה נשמע אומר: "אל תצאו החוצה", וחברו לצוות קרא לחבריו ללכת אל גשר האונייה. בתיעוד נראה גם אחד מאנשי הקומנדו האיראני כורע, כדי לספק חיפוי. ב-AP נכתב כי המסוק נראה ככזה שמשמש את משמרות המהפכה של איראן - ושימש אותם גם בעבר, בפשיטות על ספינות. הספינה עצמה תועדה לאחרונה באזור דובאי, כשהיא נעה לכיוון מצר הורמוז. הספינה כיבתה את אמצעי המעקב שלה, צעד נהוג בקרב ספינות בבעלות ישראלית כשהן נעות באזור.
יחיא רחים ספווי, יועץ למנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אמר כי ישראל "נמצאת כבר שבוע בפאניקה מוחלטת" בזמן שהיא ממתינה לתגובה האיראנית על הרג הבכיר במשמרות המהפכה בדמשק. כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית ISNA, שהוסיפה כי ספווי אמר: "הציונים לא רוצים לדעת מה איראן רוצה לעשות, הם ותומכיהם מתים מפחד. המלחמה הפסיכולוגית, התקשורתית והפוליטית יותר מפחידה עבורם מהמלחמה הממשית".

ההשתלטות על הספינה הגיעה כשברקע איומי טהרן לנקום את חיסולם של שבעה אנשי משמרות המהפכה במבנה הסמוך לשגרירות איראן בדמשק, ובהם חסן מהדווי - מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון - בכיר המחוסלים בתקיפה.
לא ברור אם מדובר בתגובה שתכננה טהרן, אך אמש שלח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסר חד ותמציתי לאיראן שלא לתקוף את ישראל. הוא נשאל במסיבת עיתונאים מה המסר שלו לאיראן, והשיב במילה אחת: Don't ("אל" באנגלית). למרות זאת, הוא ציין כי הוא מעריך שהתגובה האיראנית לחיסול בכירי כוח קודס בדמשק תגיע בקרוב, והדגיש שאין בכוונתו לחשוף מידע חסוי בנוגע לכך.
גורם בפנטגון אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארה"ב מודעת לתקרית ועוקבת אחריה. הוא סירב לאשר או להכחיש אם אכן מדובר בספינה MSC ARIES, שנמצאת כאמור בבעלות ישראלית חלקית.