"הסיפורים של יקיריכם - תיאורה של מדינת ישראל": נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נפגשו היום (שלישי) עם נציגים ממשפחות חללי צה"ל, ששכלו את קרוביהם לאורך השנים, לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שיחול בשבוע הבא.

4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג במפגש עם משפחות שכולות
נשיא המדינה יצחק הרצוג במפגש עם משפחות שכולות
המפגש בין הנשיא למשפחות השכולות
(צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג במפגש עם משפחות שכולות
נשיא המדינה יצחק הרצוג במפגש עם משפחות שכולות
(צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
"הם נפלו על הגנת המולדת, על קידוש השם, העם והארץ. הם נפלו לטובת מטרה נעלה מאין כמותה. אני לא יכול לתקן את הגורל, אני יכול רק לומר להם תודה בשם עם שלם", אמר הרצוג למשפחות השכולות. בקול חנוק הוא הוסיף: "הם מימשו את הציווי 'ובחרת בחיים'".
בני המשפחות שיתפו את הנשיא ורעייתו בסיפורים האישיים של משפחתם, כמו גם על הקשיים והאתגרים איתם הם מתמודדים מדי יום. אפרת אלמוסנינו, אלמנתו של רס"ם לירן אלמוסנינו שנפל בקיבוץ חולית ב-7 באוקטובר, סיפרה כי "הוא חסר לנו. הוא היה גיבור עוד בחייו, זה משהו שאני גם מעבירה לילדים. הוא בחר ללכת אחרי החלומות שלו - ו'זרק' עליי את האומץ שלו. הוא פשוט העביר לי אותו, ועם זה אני ממשיכה".
מבשר יהודה, בנו של אלחנן מאיר קלמנזון שהציל עשרות בקיבוץ בארי ונפל קרב, העדיף לשתף על היחסים עם אביו: "הוא היה איש משפחה. מעבר לסיפור הגבורה שלו, הוא תמיד עזר. גם כשהיו מחלוקות בינינו הוא תמיד היה שם לתמוך בי. אם הייתי צריך עזרה או שהיו לי חששות הוא היה מגיע מיד. הוא חסר לי מאוד", אמר.
גם לאה צוף, ששכלה את אביה ובעלה, סיפרה את סיפוריהם לבני הזוג הרצוג. אביה חיים אלטר טייכמן נפל בקרב "מאדים" במלחמת יום הכיפורים, ובעלה שי-אהרן צוף פופוביץ נהרג בתאונה בדרכו לשירות מילואים כ-27 שנים מאוחר יותר. "אני מנסה להעביר לילדים את הרצון להמשיך בחייך ולהמשיך את דרכם של הנופלים. לחיות ולשמוח - זו הצוואה שהותירו לנו. אין דרך אחרת".
4 צפייה בגלריה
אלחנן קלמנזון
אלחנן קלמנזון
אלחנן מאיר קלמנזון. הציל עשרות
4 צפייה בגלריה
רס"ר מור שקורי ז"ל
רס"ר מור שקורי ז"ל
רס"ר מור שקורי ז"ל
(צילום: דוברות המשטרה)

איילה שקורי, אמה של רס"ר מור שקורי שנפלה בקרב על התחנה בעיר ב-7 באוקטובר, שיתפה בשיחתה האחרונה עם בתה. "היא התקשרה ואמרה 'תודיעו לצבא שאני נמצאת על הגג עם שבעה גברים, חלקם פצועים. אין לי תחמושת'. בדיעבד סיפרו לי שהיא הייתה נהדרת, אפילו עשתה ח"ע לאיש שב"כ. הוא סיפר שביקש ממנה לגלגל אותו מהגג כדי שלא יפול בשבי, אבל היא אמרה לו 'אתה נשאר איתי. אני אדאג שתגיע לאישה ולילדים'", סיפרה.
סגן יו"ר ארגון יד לבנים אלי טהר, ששכל את אחיו ושני בניו אמר במפגש המרגש כי "אותי השכול פגש פעמיים, בבית הורי ובביתי שלי. אני גם אח שכול וגם אבא שכול - פעמיים". הוא שיתף על הקשר בין אחיו סא"ל יוסף טהר, שנהרג ב-1981 בפשיטה בלבנון, ובנו יוסי שנקרא על שמו ונפל ב-7 באוקטובר בקרב על כיסופים: "שניהם הצילו יהודים. אח שלי באנטבה ובלחימה בלבנון, ובני הציל את חבר שלו בקיבוץ - ואת המדינה".
לסיכום, הדגיש הנשיא הרצוג בפני המשפחות את המחויבות שלו להשבת החטופים. "זה דבר שאנחנו רוצים בכל מאודנו, וגם הוא 'ובחרת בחיים'. זה אומר לעשות הכל כדי להחזיר אותם הביתה, מהר ככל שניתן. אם הייתי יכול לדבר עם כל משפחה שכולה לאורך הדורות הייתי אומר תודה. אני מקווה שלאחר יום הזיכרון הזה נדע פחות דם ופחות שכול, יותר שמחה ותקווה".
רעייתו מיכל הודתה גם היא למשפחות, ואמרה: "תודה. תודה שחלקתם איתנו את הסיפורים, את העצב ואת האתגר, אבל גם את רגעי השמחה. אנחנו מדינה קטנה והרגשות וההיכרויות של כולנו מתערבבים ברגע. אנחנו חברה שחוותה הרבה שכול ואתם שילמתם את המחיר היקר מכל. חלק מהמשפחות שילמו יותר מפעם אחת. אני מרגישה אתכם כמשפחתי שלי".