שר החינוך יואב קיש הודיע הבוקר (שלישי) כי פרס ישראל בתחום תקומה וגבורה אזרחית יוענק השנה למנחם קלמנזון ולאיתיאל זוהר, שנלחמו בעוטף עזה כחלק מ"צוות אלחנן".
3 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: איתיאל זהר, מנחם קלמנזון ואלחנן קלמנזון
מימין לשמאל: איתיאל זהר, מנחם קלמנזון ואלחנן קלמנזון
מימין לשמאל: איתיאל זהר, מנחם קלמנזון ואלחנן קלמנזון
מנחם, אחיו אלחנן והאחיין שלהם איתיאל זוהר יצאו מביתם בעתניאל בשמחת תורה כדי להציל את חייהם של תושבי היישובים בעוטף, נכנסו לבארי והצילו עשרות תושבים. בבית האחרון שאליו נכנסו, ארב מחבל שירה והרג את אלחנן קלמנזון. השלושה עשו פעלו בבארי, חרף העובדה שאמרו להם שאין צורך בכך.
סיפורו של "צוות אלחנן" נחשב לאחד אחד מסיפורי הגבורה הייחודיים מ-7 באוקטובר. השנה, בהחלטת שר החינוך יואב קיש שעוררה סערה, יוענקו פרסים אך ורק בתחום התקומה והגבורה האזרחית - בשל המלחמה. זוכי הפרסים ביתר התחומים - מדעי היהדות, מדעי הרוח, מדעי החברה, מדעי החיים ומדעים מדויקים, יצירה ויוצרים ומפעל חיים יוכרזו לאחר יום העצמאות, ויוענקו רק בטקס ביום העצמאות בשנה הבאה - אם לא יוחלט אחרת בבג"ץ.
שלומית, אלמנתו של אלחנן קלמנזון, אמרה בשיחה עם ynet: "קיבלתי את ההודעה ברגשות מעורבים. התרגשות, געגוע וגאווה. יש כאן התרגשות מאוד גדולה. אלחנן כל כך אהב את המדינה וכל כך מגיע לו לקבל את הפרס הזה. זה המקום שלו בשרשרת הדורות של עם ישראל. ברמה האישית הוא כל כך חסר". אורית מרק, בת דודתו של אלחנן, אמרה כי "זה מרגש ברמות, וזה גם עצוב כל כך שאלחנן לא כאן. זה לא נתפס - כמות האנשים שהיום חיים בזכותו ובזכותם. גאה בהם על המעשה האצילי שעשו באותה שבת ארורה. בגבורה עילאית הצילו משפחות שלמות. הלוואי שאלחנן היה כאן גם לקבל אותו. אני גאה בשלומית אשתו ובילדים, שהפרס הזה מגיע גם להם בעיניי".
3 צפייה בגלריה
אלחנן קלמנזון
אלחנן קלמנזון
אלחנן קלמנזון. "כל כך מגיע לו לקבל את הפרס"
שר החינוך יואב קיש אמר כי "אנו אומה של גיבורים, אל לנו לשכוח זאת. היה לי הכבוד לשוחח הבוקר עם בני משפחתם של מנחם קלמנזון ולאיתיאל זוהר ולבשר להם על הענקת הפרס. הודיתי להם על המשפחה המופלאה והגיבורים האדירים שיצאו מקרבם המהווים מגדלור של גבורה לכולנו ומקור של אחדות וגאווה לאומית".

בשיחה עם בני ויוכי קלמנזון, הוריו של אלחנן, ועם אלמנתו שלומית, אחיו מנחם ואיתיאל זהר, אמר השר קיש: "אני שמח לבשר לכולם ש'צוות אלחנן' זוכה בפרס ישראל לתרומה וגבורה אזרחית על הפעילות והצלת הנפשות שלו ב-7 באוקטובר. הפרס לא יכול להינתן לאלה שאיבדנו אותם וחסרים לנו כמו אלחנן, אבל זה ייקרא כמובן על שמו של 'צוות אלחנן'".
בני קלמנזון אמר: "אני רוצה להודות לכם, תודה שהוספתם את השם אלחנן לפרס, גם אם על פי החוק הוא לא יכול לקבל פרסים. מבחינתנו הוא יהיה לשלומית ולילדים של אלחנן, שיהיה להם את המורשת. הוא הגיבור שלנו ואנו מודים לך על עצם הפרס, וגם על זה שהזכרת את שמו על שם הפרס".
מנחם קלמנזון אמר: "עיני כל העם נשואות אליכם עכשיו להגיע לניצחון ולנהל את המדינה ואת החברה בצורה שנהיה ראויים לקורבנות, שנהיה ראויים לגבורה. כמו שנאמר במגילת אסתר 'ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות'. עיני ההיסטוריה היהודית נשואות אליכם, אנחנו מבקשים שתגיעו עד לניצחון ובצורה שתאחד את כל חלקי העם".

הסערה שהגיעה לבג"ץ

בעניין החלטתו של קיש, נזכיר, הוציא בג"ץ בשבוע שעבר צו על תנאי שבמסגרתו הוא יידרש להשיב עד מחרתיים מדוע לא תבוטל החלטתו לבטל את פרס ישראל, אחרי הטענות שלפיהן בוטל הפרס בעקבות זכייתו לכאורה של יזם ההייטק איל וולדמן. לפי ההחלטה, טיעוני העותרים יוגשו עד ה-26 במרץ. בנוסף, השופטים קבעו כי אחת משתי ועדות פרס ישראל שרצו להצטרף להליך - תוכל לעשות זאת.
העתירה הראשונה הוגשה על ידי עו"ד שחר בן מאיר, שטען כי החלטת קיש היא "הלכה למעשה דה פקטו ביטול פרס ישראל". העתירות הוגשו על ידי עו"ד שחר בן מאיר שביקש להורות לקיש להמשיך את פעילותן של ועדות הפרס. עתירה נוספת הוגשה על ידי שורת פרופסורים ישראלים, בהם חתן פרס נובל לכימיה פרופ' אהרון צ'חנובר, חתני פרס ישראל, עמותת "בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל", מטה מאבק באקדמיה ופורום העסקים של ישראל.
3 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
השר קיש. יומיים להשיב
בסוף החודש שעבר דווח כי מייסד מלאנוקס, איל וולדמן, נבחר לקבל את פרס ישראל בתחום היזמות - וקיש, שלא אהב את ההחלטה, הפעיל לחצים כדי לבטלה. כשלא הצליח, החליט לבטל את כל פרסי ישראל - ואמר כי השנה, בעקבות המלחמה, יחולק הפרס רק בקטגוריות של גבורה אזרחית וערבות הדדית. לפי התקנון, ועדות הפרס מתכנסות ובוחרות מועמד, ולאחר מכן הן מעבירות אותו לאישורו של שר החינוך - שמכריז על הזוכה. לפחות חלק מהוועדות בחרו השנה את הזוכה.
וולדמן, יזם הייטק שתרם רבות לפיתוח הענף בישראל, היה לאורך השנה פעיל בולט במחאה נגד הממשלה. ב-7 באוקטובר הוא שכל את בתו דניאל (24) במסיבה ברעים, וגם בן זוגה נעם שי (26) נרצח. ב-13 באוקטובר, ימים ספורים אחרי הטרגדיה שפקדה אותו, כתב וולדמן ברשתות החברתיות ש"כל יום שבו נתניהו יושב בכיסאו כראש הממשלה יגרום סבל לכל הצדדים".

ההחלטה של קיש עוררה סערה רבה, ולפני כשבועיים התייחס וולדמן עצמו לנושא בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, וכינה את ההחלטה "דבר בזוי מאין כמותו". "זו ארצי מולדתי, שלמענה נלחמתי ואדמתה ספוגה בדמה של בתי האהובה דניאל ובן זוגה האהוב נעם שי, שהיה לי כבן", אמר וולדמן בדמעות בדיון.
לדברי וולדמן, אין אמת בטענת קיש, שהכחיש את הדיווחים וטען שההחלטה לדחות את הפרסים השנה נבעה רק בגלל המלחמה. "אני לומד מכלי התקשורת כי קיימת כוונה לערוך בקרוב את טקס המשואות ולהביא אליו את מיטב אמני ישראל. גם את חידון התנ"ך אין כוונה לבטל. מה ההבדל בין טקסים אלו לטקס פרס ישראל? ההבדל הוא - איל וולדמן", אמר.