5 צפייה בגלריה
הפגנה בראש העין
הפגנה בראש העין
"צריך להבטיח את שלומם ורווחתם של הילדים". הפגנה נגד הגננת המתעללת כרמל מעודה, ב-2019
(צילום: יובל חן)
ממצאים חמורים בדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת: 242 מטפלות במעונות יום הן בעלות רישום פלילי, כאשר 81 מתוכן הורשעו בעבירות חמורות, בהן תקיפות מיניות, אלימות קשה והתעללות בקטינים. 161 מטפלות הורשעו בעבירות של סחר, הפרעה לסדר הציבורי, נהיגה בשיכרות, גניבה, הסתה לגזענות ועוד.
בישראל ישנם 5,000 מעונות יום מורשים, ועוד אלפים שפועלים ללא רישיון ואינם מוכרים למערכת משום שטרם הושלם מיפוי ארצי. 1,000 מעונות נמצאים בהליכי רישוי וקיבלו רישיון זמני. במסגרת המחקר, שהופק לקראת דיון משותף של ועדות החינוך וזכויות הילד שיתקיים היום (שני) בכנסת, התקיימו 1,100 ביקורים של מפקחי משרד החינוך במעונות במהלך שנת 2022. בשנה שחלפה הוצאו 11 צווי סגירה מינהליים למעונות, וב-51 מקרים הופעלה סמכות מפקח המאפשרת שימוש בסרטונים ממצלמות אבטחה בשל תלונות וחשד לאלימות של מטפלות כלפי פעוטות.

ביולי 2022 החליטה הממשלה על העברת האחריות וסמכויות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות עד גיל שלוש למשרד החינוך, שיהיה אחראי על יצירת רצף מוסדות מפוקחים לילדים מגיל לידה ועד גיל 18. מהדוח עולה כי במהלך השנה שעברה, עד לינואר האחרון, פעלו רק 43 מפקחים במעונות היום - למרות שמשרד חינוך הודיע לפני שנתיים כי לצורך יישום החוק הוא יקים מערך פיקוח שיכלול 105 מפקחים ו-100 בקרים חיצוניים מוסמכים. עוד עולה מהדוח כי אין בידי גורמים רשמיים כלשהם נתונים על מספר המשפחתונים הפרטיים ועל מספר הילדים השוהים בהם. על פי אומדני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מידי שנה שוהים במסגרות יום פרטיות מסוגים שונים בין 165 ל-190 אלף פעוטות עד גיל שלוש.
לפני כשבועיים אישרה הממשלה את תקציב המדינה, שכולל יישום מהשנה הבאה של חינוך חינם לבני שנתיים ושלוש. ההחלטה על הרחבת חוק חינוך חינם צפויה לחסוך להורים 20 אלף שקלים בשנה, והיום צפויה לדון בכך ועדת החינוך. על רקע המחסור בכוח אדם במעונות, הפיקוח החסר והלקוי, היעדר ההכשרה והקשיים ביישום העברת האחריות למשרד החינוך, קראו לממשלה בימים האחרונים בכירים באקדמיה מכלל האוניברסיטאות ליישם את ההחלטה להחיל חינוך חינם לגיל שנתיים ושלוש רק לאחר שיפור המעונות והצוותים, והקפדה על עמידה בסטנדרטים פיזיים ופדגוגיים.
5 צפייה בגלריה
ח"כ יוסף טייב
ח"כ יוסף טייב
ועדת החינוך תדון בהחלטה על הרחבת חוק חינוך חינם, יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב מש"ס
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
5 צפייה בגלריה
תקציב המדינה הובא לאישור הממשלה
תקציב המדינה הובא לאישור הממשלה
התקציב כולל הרחבת חינוך חינם לגיל שנתיים החל מהשנה הבאה. אישור התקציב בממשלה, בחודש שעבר
במכתב ששלחו לשר החינוך, יואב קיש, ולראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, הם מזהירים כי אם יינתן רישוי לכל מעון שיעמוד בסטנדרטים המינימליים תתרחב עוד יותר שרשרת ההתעללויות שאליהן נחשפנו ביתר שאת מאז הוכנסו המצלמות למעונות. לכן, הם קוראים לשר קיש להשתמש בתקציב לחיזוק התשתית, בדרך שתיטיב עם הילדים.
"אנו, נשות ואנשי אקדמיה העוסקים בהתפתחות ובחינוך לגיל הרך", כתבו, "קוראים לך, שר החינוך, להבטיח את שלומם ורווחתם של הילדים על ידי השקעה בשיפור איכות המעונות וצוותיהם והקפדה על עמידה בסטנדרטים מספקים – פיזיים ופדגוגיים כאחד. לאחר שהמערכת תתחזק ותיווצר תשתית איכותית ויציבה, יהיה אפשר להרחיב אותה בצורה הדרגתית ומותאמת, מתוך התמקדות בטובת הילד ובצרכיו, ולהחיל חינוך חינם מגיל שנתיים".
5 צפייה בגלריה
ח"כ  אלי דלל
ח"כ  אלי דלל
בשנה שחלפה הוצאו 11 צווי סגירה מינהליים למעונות, יו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ אלי דלל מהליכוד
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
5 צפייה בגלריה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
"לאחר שהמערכת תתחזק יהיה אפשר להרחיב אותה בצורה הדרגתית". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"לצד הכוונה להרחבת המערכת, אשר ניצבת כבר היום על סף קריסה", הפצירו בו, "הבטח את איכות החינוך שהם יקבלו באמצעות חיזוק התשתית הקיימת".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה לדוח מרכז המחקר: "מאז העברת האחריות על מעונות היום לידי משרד החינוך, המשרד פעל להטמיע סטנדרטים פדגוגיים במסגרות המיועדות לפעוטות, כדי להפוך אותן ממסגרות טיפוליות למסגרות חינוכיות, המעניקות רצף חינוכי במערכת החינוך כבר מגיל לידה. בזכות תהליך הרישוי המוקפד שמקיים משרד החינוך, הוא חשף 242 מטפלות בעלות רישום פלילי שעבדו במעונות יום טרם מעבר האחריות למשרד החינוך.
"כחלק מתהליך קבלת הרישיון, מנהל המעון מחויב לשלוח רשימה שמית של אנשי הצוות החינוכי המועברת לבדיקה מול המשטרה. מעון לא יקבל רישיון כל עוד עובדות בו מטפלות בעלות רישום פלילי. בנוסף לבדיקת רישום פלילי, המשרד עיבה את מערך הפיקוח על מעונות היום, כדי להבטיח שמסגרות אלה יעמדו בתקנים ובסטנדרטים הנדרשים: מ-22 בקרים בלבד בזרוע העבודה ל-70".