ממשיך לטפס מספר החשודים כנשאי זן הקורונה החדש: לפי נתוני פיקוד העורף, עד כה יש שני מאומתים לזן אומיקרון ועוד 34 שחשודים כי גם הם נדבקו בווריאנט הדרום-אפריקני. מוקדם יותר היום (ג') אמר מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל כי צפויה "ירידה מהותית" ביעילות החיסון מול הזן החדש: "אין סיכוי שהיעילות תהיה כמו היעילות מול הדלתא"
לפי הנתונים, 1,589 איש הגיעו ממדינות אדומות בעשרת הימים האחרונים, כאחוז מבין החוזרים מחו"ל. 53 מהנוחתים מבירת אתיופיה מאדיס אבבה נשלחו למלונית בידוד, ומאיי סיישל הופנו 153 למלונית.
בניגוד לדברי מנכ"ל מודרנה, באוניברסיטת אוקספורד אמרו היום כי עד כה אין עדות שהחיסונים לא ימנעו מחלה קשה שנגרמת מהזן החדש, אבל ציינו כי אם יהיה צורך הם מוכנים לפתח במהירות גרסה מחודשת של החיסון שאותו פיתחו ביחד עם אסטרזניקה.
4 צפייה בגלריה
קורונה זן חדש אומיקרון מטוס ש נחת ב סכיפהול הולנד מ יוהנסבורג דרום אפריקה
קורונה זן חדש אומיקרון מטוס ש נחת ב סכיפהול הולנד מ יוהנסבורג דרום אפריקה
המטוס שנחת בהולנד מדרום אפריקה, ובו עשרות נדבקים
(צילום: EPA)
בינתיים, באירופה יותר ויותר מדינות מדווחות שגם בתחומן יש כבר מאומתים לאומיקרון - ולפי העדכון האחרון מדובר ב-42 מקרי אומיקרון בעשר ממדינות האיחוד. בכל המקרים מדובר במחלה קלה נכון לאתמול, יש 16 מאומתים בהולנד, 13 בפורטוגל, 11 בבריטניה, 4 באיטליה, 3 בגרמניה, שניים בדנמרק ואחד בבלגיה, צ'כיה, אוסטריה, ספרד ושבדיה.
בבריטניה בדיקת שרשרת הדבקה אחר אחת מהתפרצויות האומיקרון, במחוז אסקס, הובילה למסעדת KFC, לכנסייה ולבית ספר. במחוז שבמזרח אנגליה אישרו כי המעקב מתמקד בתושבים שסעדו במסעדת המזון המהיר בברנטווד ב-21 בנובמבר ובכאלו שהתפללו בכנסיית טריניטי שבפרבר סמוך, באותו יום. גם תלמידים ואנשי צוות בבית ספר יסודי באזור נבדקים, ובאחת הכיתות עברו ללמידה מרחוק.
בהולנד הודיעו כי מאומתים לאומיקרון זוהו עוד לפני שתי הטיסות שבהן נחתו מדרום אפריקה עשרות שנמצאו חיוביים לקורונה. "זיהינו את הזן בשתי דגימות שנערכו ב-19 וב-23 בנובמבר", אמרו. "עדיין לא ברור אם אותם אנשים הגיעו מדרומה של יבשת אפריקה". לפחות 14 איש שהיו בטיסות מיוהנסבורג וקייפטאון ב-26 בנובמבר נדבקו בזן החדש.
אתמול זוג שניסה לברוח מבידוד בהולנד אחרי שאומת כחיובי לקורונה נעצר והועבר לבידוד בבית חולים. השניים - גבר מספרד ואישה מפורטוגל - עזבו את המלון שבו שהו תיירים שנמצאו חיוביים לקורונה אחרי שהגיעו לשדה התעופה סחיפהול באמסטרדם מדרום אפריקה. "הם הועברו לבית חולים בהולנד כדי להבטיח שהם בבידוד. כעת הם בבידוד כפוי", נמסר.
4 צפייה בגלריה
9 שחקנים עלו למגרש. בלננשש
9 שחקנים עלו למגרש. בלננשש
9 שחקנים עלו למגרש. בלננשש
(רויטרס)
4 צפייה בגלריה
המשחק הופסק בפיגור 7:0
המשחק הופסק בפיגור 7:0
המשחק הופסק בפיגור 7:0
(רויטרס)
מוקד נוסף של אומיקרון באירופה הוא בפורטוגל - ומה שכונה כבר "משחק האומיקרון". קבוצת בלננשש מהליגה הראשונה עלתה למשחק מול בנפיקה עם תשעה שחקנים בלבד, בהם שני שוערים, לאחר התפרצות קורונה. המשחק הופסק בפיגור 7:0, ולאחר שבלננשש נשארה עם שבעה שחקנים בלבד, לאחר ששניים מהם נפצעו.
בהתאחדות הפורטוגלית החליטו לקיים את המשחק אף שמרבית סגל הקבוצה אובחן כחיובי לקורונה, ואתמול התברר ש-13 מהשחקנים ואנשי הצוות נדבקו באומיקרון. אחד מאותם שחקנים שנדבקו - הדרום-אפריקני ת'יבאנג "קאפו" פטה - השתתף בשני משחקים של נבחרתו החודש, מול זימבבווה בעיר דרבן שבמולדתו, וגאנה במשחק חוץ. קאפו חזר לפורטוגל ביום ראשון בשבוע שעבר והוא בין השחקנים שאובחנו כחיוביים. איתו אגב שיחק בנבחרת דרום אפריקה סיאנדה קולו, שחקן הפועל תל אביב שחזר בינתיים לישראל.