שמעון חדד, קבלן בנייה בדרום, ויריב חג'בי, חקלאי ממושב ניר משה שבאזור הנגב, סיפרו היום (ה') בריאיון לאולפן ynet על מכת הגניבות והטרור החקלאי שהם חווים, והנזקים שנגרמים בשל כך.
בין היתר, הם ציינו את דמי הכופר שנדרשו לשלם עבור השבת ציוד שנגנב, ועל פעולות המשטרה בנושא: "מאמינים שהם עושים ככל שביכולתם, כשנראה זאת בשטח נוכל לומר שהתחיל מהלך".
4 צפייה בגלריה
אתר הבניה
אתר הבניה
אתר הבנייה שממנו נגנבו כלים וניזוקו כלים אחרים
"בחודשיים האחרונים שרפו לבן דוד שלי שגר במושב שני מרססי ענק, כל כלי כזה עולה בסביבות המיליון שקלים", אמר חג'בי, "אצלי בחצר פירקו מנועים של טרקטורים והשאירו מספר טלפון. רוצים שנקנה אותם בחזרה, שנשלם כופר. ביקשו כ-50 אלף שקל עליהם. מקבלן אחר שעבד איתי דרשו כופר של כ-200 אלף שקל, הוא לא שילם בסופו של דבר אבל באותו רגע נגמרה לו העונה".
אם אתה נותן למשטרה את מספר הטלפון שהשאירו, עושים עם זה משהו? "עשינו את זה. קודם כל הבאנו את המשטרה, אין לנו דרך אחרת להתנהל אלא רק בדרך החוקית. אני לא פניתי לאנשים האלה, לא התקשרתי למספר הזה. אני לא מוכן בכלל להיות חלק מהמשחק הזה. בסופו של דבר, המשטרה אמרה שהיא ביצעה את הפעולות שהיא צריכה לבצע, כמובן שהם לא אומרים יותר. לומר לך שקרה עם זה משהו? לא קרה עם זה כלום. בסופו של דבר קנינו מחשבים בגרמניה. הטרקטורים עמדו פה חודש, אי אפשר היה להניע אותם, להזיז אותם, אפילו אם הם תופסים מקום".
אתה מתאר מצב שבו הכנופיות הללו, אם אפשר לקרוא להן כך, מנהלות לכם את החיים ואולי גם את המשטרה. "כשהן מחליטות, הן מספיק מתוחכמות. הכללים שלפיהם המשטרה פועלת מאפשרים להם לנהל את האירועים בעצמם".
4 צפייה בגלריה
יריב חג'בי, חקלאי ממושב ניר משה
יריב חג'בי, חקלאי ממושב ניר משה
יריב חג'בי. "מאפרים לכנופיות לנהל את העניינים בעצמן"
4 צפייה בגלריה
שמעון חדד
שמעון חדד
שמעון חדד. "המשטרה מאוד משתדלת"
(צילום: בראל אפרים, אורי דוידוביץ)
חדד, שסיפר באולפן ynet בחודש שעבר כי כלים רבים נגנבו ממנו, ובכלים אחרים חיבלו, סיפר שכלי אחד מתוך החמישה שנלקחו הוחזר. "הנזק הוא מטורף", אמר, "יש התנערות מצד חברת איתוראן וטרם קיבלנו כל התייחסות מחברת הביטוח. אנחנו משלמים הון עתק, התיקים שלנו מאוד כבדים. עם זאת, המשטרה בראשות מפקד המחוז עושים ככל שביכולתם כדי לקדם את הסיפור".
אתה מרגיש שינוי לטובה בחודש האחרון מאז שהנושא עלה לכותרות? "קיבלנו שיחת טלפון מהשר אמיר אוחנה, ואנחנו מקבלים עידוד וליווי מפרץ עמר, וגם עדכונים אפילו שלא מצליחים לאתר את המעורבים. אני חושב שבמקרה הזה משטרת ישראל מאוד משתדלת, אפילו שעדיין לא הצלחנו ושהמכות שאנחנו מקבלים הן גדולות מאוד".
4 צפייה בגלריה
ההפגנה בנגב
ההפגנה בנגב
הפגנה בנגב נגד מכת הגניבות
(צילום: שירה אברהמי )
שמעון, אפשר לומר שאתם נמצאים במצב של טרור גניבות? "כן, חד-משמעית. בכל יום אנחנו שומעים על קבלנים שנגנבו מהם כלים. לצערי הרב, גם בתחום החקלאי הם לא פוסחים עלינו. אנחנו גרים בדרום, ליד קריית גת, ואין יום ואין לילה שאין התרעה על גניבה במושב הזה, במושב אחר. אצלנו בתחום הקבלני אני היחיד שהסכמתי להיחשף באופן גלוי, להתמודד עם המציאות".
יריב, אתה שומע את כל הבטחות הפוליטיקאים על כך שהפעם יהיה סדר בנגב. אתה מאמין להם? "אני רוצה להאמין, אני רואה את הפעולות שלהם בצפון מול הטרור החקלאי שממנו סובלים החברים שלנו. אנחנו, כחקלאים, מחוברים מאוד לכל מה שקורה גם שם - מכת הגניבות והניסיון לגבות דמי חסות מהחקלאים.
"בחקלאות, להבדיל ממקומות אחרים, אנחנו פרוסים על אלפי דונמים, על קילומטרים", הוא הסביר, "אנחנו לא יכולים לשמור על כל מקום ומקום עם מצלמות. אני מקווה שיקדימו תרופה למכה וזה יקרה גם פה, בדרום. לומר שאני סומך? אחרי כל מה שעברנו בשנים האחרונות ומה שאנחנו עוברים היום? רק כשנראה את זה קורה בשטח נוכל לומר שמתחיל פה מהלך".