בית המשפט דחה היום (רביעי) את בקשת השחרור המיידי שהגישו שלושת היהודים החשודים בירי בפורעים ערבים בלוד, בלילה שבין יום שני לשלישי - אז נורה למוות מוסא חסון, בן 25. תחילה הוגדר מצבו אנוש והוא פונה לבית החולים אסף הרופא בצריפין ושם, חרף מאמצי הרופאים להצילו, נקבע מותו. צעיר נוסף כבן 20 נפצע מהירי ומצבו הוגדר בינוני.
לבקשת המשטרה, השלושה יישארו במעצר עד מחר. באותו לילה נפצעו שני צעירים נוספים באורח בינוני בשני אירועי ירי בעיר ונבדק אם קיים קשר ביניהם. בינתיים, הבוקר נעצר יהודי בן 34 מלוד בחשד למעורבות במעשה.
3 צפייה בגלריה
לוד
לוד
כוחות משטרה בלוד
(צילום: AP)



"לוד בוערת", אמר בכיר במשטרה לאחר האירוע. "לאורך כל הלילה היו הפרות סדר על ידי צעירים שחיפשו ליידות אבנים ולשרוף". בין היתר, הוצת מבנה המכינה הצבאית. מהפרטים והעדויות שבידי המשטרה עולה כי קבוצת צעירים הפרו את הסדר, יידו אבנים וניסו להצית פחים. בשלב מסוים החלו יריות לעבר הצעירים מכיוון לא ברור. ארבעה מהם נפצעו מהירי וחסון, כפי שצוין, נפצע אנושות ומת מפצעיו. החקירה הוטלה על היחידה לפשעים במרחב שפלה שאספה עדויות במהלך הלילה, כמו גם מצלמות אבטחה שהוצבו באזור כדי להבין מהיכן נפתחה האש.

3 צפייה בגלריה
רכב שרוף בעימתים בלוד
רכב שרוף בעימתים בלוד
רכב שרוף בעימתים בלוד
(צילום: עמית שעל )

הנרצח בלוד מוזא חסוןמוסא חסון
בעקבות האירועים והעימותים בעיר, הפגינו עשרות צעירים ערבים בעיר העתיקה בלוד ובשכונת רמת אשכול שבעיר. הם חסמו את נתיבי התנועה והציתו עץ סמוך לנקודת המשטרה המקומית. שניים מהמפגינים תועדו מטפסים על עמוד חשמל ומחליפים את דגל ישראל בדגל פלסטין.
עו"ד עדי קידר מארגון "חוננו", שמייצג את השלושה, תקף בחריפות את בית המשפט בתום הדיון בעניינם של מרשיו. לדבריו, בית המשפט "ממשיך בקו שבחרה בו המשטרה. הגיע הזמן לעשות סדר - יש כאן יהודים שנלחמים על החיים שלהם ואם לא רק המשטרה מפקירה אותם, מתברר שגם בית המשפט עומד לימינה של המשטרה בהפקרות הזו. התוצאות של הדבר הזה הן ברחובות ממש כאן מתחתינו. חבל שבית המשפט עושה זאת".
עוד הוסיף עו"ד קידר: "אני מקווה מאוד שבעוד כמה ימים, כשהחשודים ישוחררו והאמת תתגלה, לא רק שיתנצלו בפניהם, אלא יבואו חשבון עם כל אותם אנשים שהפקירו אותם. העובדה שמפכ"ל משטרת ישראל העביר את לשכתו לעיר לוד והעצורים היחידים הם שלושה יהודים חסרי עבר פלילי היא מזעזעת בעיניי; ואם זה לא מזעזע גם את השופטים - אז מצב בית המשפט הוא בכי רע".
בעת הדיון הפגינו מאות בני אדם מחוץ לבית המשפט. הם הביעו תמיכה בעצורים ובשחרורם. המוחים קראו, בין היתר: "שחררו את הגיבורים, דם יהודי אינו הפקר. איפה הייתה המשטרה?". עוד טענו שכל מה שעשו החשודים היה להגן על חייהם לאחר שהופקרו על-ידי המשטרה שלטענתם כמעט ואינה נוכחת בשטח - גם לאחר הכרזת מצב החירום.
גם הלילה (בין שלישי לרביעי) נפצעו שני בני אדם באורח קשה, אחד מהם מיידוי אבנים. בעקבות המהומות, כמה משפחות פונו מבתיהן ועשרות רכבים ניזוקו. כמו כן, במחאות בעכו הוצתו מסעדה ובית מלון, שם נפצע באורח קשה קשיש בן 84 שסובל מכוויות. ביישובים נוספים רבים נרשמו עימותים, ומתפרעים רבים נעצרו.
3 צפייה בגלריה
 "שום מדינה לא יכולה לקבל את זה". נתניהו בלוד
 "שום מדינה לא יכולה לקבל את זה". נתניהו בלוד
"שום מדינה לא יכולה לקבל את זה". נתניהו בלוד
(צילום: AFP)

נתניהו בלוד: "זו אנרכיה, אם צריך - נטיל עוצר"

בעקבות המהומות בלוד הודיעה הממשלה על מצב חירום אזרחי מיוחד בעיר, אם כי הצעד עדיין דורש את חתימתו של שר המשפטים. במקביל הוזרמו ללוד 16 פלוגות מג"ב. ההכרזה על מצב חירום בלוד התקבלה בתום דיון שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון חירום עם שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה והיועמ"ש אביחי מנדלבליט.
מטעם נתניהו נמסר כי הוא "הנחה לפעול ביד קשה עם מפירי החוק והסדר ולעבות את הכוחות בשטח במטרה להשיב לעיר את השקט והסדר בהקדם האפשרי". הוא הצהיר כי המהומות בלודד היוו "אנרכיה" של ממש ואמר כי יש "להחזיר את המשילות ביד ברזל". נתניהו קרא לתושבי לוד להישאר בבתיהם בזמן שכוחות הביטחון משליטים סדר, והזהיר כי אם יהיה צורך גם יוטל עוצר בלוד "ובמקומות אחרים".
משמעות ההכרזה על מצב חירום אזרחי היא הענקת סמכויות מיוחדות לשוטרים ולכוחות הביטחון. בין היתר הם יוכלו לסגור שטחים בעיר ולמנוע כניסה אליהם או יציאה מהם, וכן להשתמש ב"כוח סביר" על מנת לכפות ציות להוראות שהם נותנים. החוק מסמיך את השוטרים ואת בעלי התפקידים בגופי ההצלה במצב חירום אזרחי להיכנס לכל מקום לשם מילוי תפקידם, ולהשתמש גם בכוח לשם כך.
בנוסף, הוקמה היום מפקדה משימתית של משמר הגבול בלוד. ממשמר הגבול נמסר כי "ברקע אירועי הפרות הסדר האלימים שהתרחשו ב-48 השעות האחרונות בעיר לוד, הוכרז על מצב חירום מיוחד בעיר ובעקבות כך הוחלט על הקמת מפקדה משימתית של מג"ב בפיקוד מפקד בית הספר החילי של מג"ב, תת-ניצב קובי קרני, הכוללת יותר מ-500 לוחמי מג"ב, לוחמי החטיבה הטקטית של מג"ב, שוטרים, בלשים, חוקרים וגורמי אכיפה נוספים תוך הפעלת מערך מודיעיני טכנולוגי נרחב.
"הכוחות יפעלו בעיר לוד החל מהערב בנחישות וביד קשה נגד הפורעים במטרה להשיב את הסדר על כנו, לתת ביטחון לתושבי העיר ולאפשר חיי שגרה לאזרחים הנורמטיביים בעיר".