כבר ביממה הראשונה למבצע "בית וגן" בג'נין השיגו צה"ל והשב"כ את אחד היעדים החשובים של המבצע, אם לא החשוב ביותר: חופש הפעולה המבצעי.
משמעות ההישג הזה היא שצה"ל והיחידות המיוחדות של מג"ב והשב"כ יכולים, כמו בעבר, להיכנס למחנה הפליטים ג'נין לפעולות נקודתיות, בלי שמצלמות יזהירו את המחבלים מראש מאין נכנסים כוחות צה"ל ומתי ובאיזה נתיבים נוסעים הרכבים המשוריינים של צה"ל בכבישי המחנה. מה שחשוב עוד יותר הוא שנוטרלו המטענים שהמחבלים הניחו ברחבי המחנה, כדי להפעיל אותם נגד הכוחות שפושטים.
הכותרת
הזמן הכי טוב למבצע צבאי
22:28
3 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
עשן מיתמר במהלך המבצע בג'נין, אתמול
(צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
3 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל ושב"כ איתרו והשמידו מעבדה שהכילה מאות מטענים ואמצעי לחימה
לוחמי צה"ל ושב"כ איתרו והשמידו מעבדה שהכילה מאות מטענים ואמצעי לחימה
אחד מהישגי המבצע הוא השמדה בהיקף נרחב של תשתיות הטרור. פצמ"רים שאותרו במעבדה שהופצצה
(צילום: דובר צה"ל)
חופש הפעולה הזה, שהושג בלי נפגעים לכוחותינו, יאפשר לצה"ל להפעיל את האסטרטגיה המערכתית שלו החדשה בצפון השומרון, שמבוססת על מבצעים בהיקף מוגבל אבל בכמות ובאינטנסיביות שתביא בתוך כמה חודשים לדעיכת הטרור היוצא מצפון השומרון. האסטרטגיה המערכתית הזאת אמורה להכניס את המחבלים לנרדפות ולייצר מודיעין נוסף על המחבלים והתשתיות שלהם, ואז לפגוע בהם - וחוזר חלילה.
הישג מבצעי נוסף של מבצע "בית וגן" ביממה הראשונה שלו הוא מעצר של עשרות מבוקשים שהשב"כ ואמ"ן יכולים לקבל מהם מידע ותובנות שיהפכו במהירות לחומר מודיעיני שמוזרם לכוחות בשטח. ההישג השלישי הוא השמדה בהיקף נרחב של תשתיות הטרור בתוך המחנה. עם זאת, בעניין זה המלאכה עדיין רחוקה מסיום, ויש עדיין במחנה הפליטים ג'נין מחסני אמצעי לחימה ומטענים שלא הגיעו אליהם ויש גם כאלה שאפילו לא יודעים עליהם עדיין.
קשה עדיין לשפוט אם המבצע בג'נין ייצר מיד הרתעה מול המחבלים הפלסטינים ומול איראן שמנסה להפעילם, אבל גם בתחום "הרך" יכולים מדינת ישראל, צה"ל והשב"כ לרשום לעצמם שתי נקודות לחיוב. האחת – ישראל מקבלת לגיטימציה כמעט מלאה לפעולה שלה בזירה הבינלאומית, ואפשר לומר בזהירות שהגינויים שזרמו אתמול ממדינות ערב לא היו יותר מאשר מס שפתיים.
עובדה נוספת ראויה לציון היא שארגוני הטרור והגרילה הפלסטיניים בעזה ובלבנון לא הצטרפו ללחימה ומרקם החיים של הפלסטינים והישראלים בגדה המערבית כמעט נורמלי לחלוטין. את זה צריך לזקוף לזכות הפעולה הזהירה והמדויקת של הכוחות, שכמעט באורח פלא מנעה הרוגים בקרב פלסטינים לא מעורבים, ומה שחשוב לנו מאוד – לא היו אבדות לכוחותינו, פרט לפצוע קל אחד.
אבל הפעולה הזהירה והמדויקת הזו, ששילבה תקיפות מהאוויר בפעילות נקודתית בתוך המחנה, גרמה לכך שגם מספר החמושים ופעילי הטרור שסוכלו נמוך יחסית למבצע בסדר גודל אוגדתי. הבוקר נמצאים במחנה הפליטים ג'נין עדיין מאות חמושים, שמסתתרים במקומות מחבוא וכשיסתיים המבצע אפשר בהחלט להעריך שהם ייצאו ממחבואיהם וינסו לנקום.

3 צפייה בגלריה
רחובות מחנה פליטים ג'נין
רחובות מחנה פליטים ג'נין
ההרס ברחובות ג'נין, הבוקר
(צילום: קודס פיד)
אפשר גם להעריך בסבירות גבוהה שרבים מהחמושים אנשי "חטיבת ג'נין", שהיא ההתארגנות המקומית של הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, חמאס ופורשי פתח, ישובו לפעול כשצה"ל ייצא מהמחנה. זה נובע מכך שמהלכי ה"גירוי והתגובה" של צה"ל, שאורב כעת לחמושים בסמטאות המחנה, לא הביאו את התוצאה הרצויה.
החמושים הפלסטינים, כנראה בעקבות ההלם של הפעולות האוויריות והכניסה המהירה של הכוחות הקרקעיים הצה"ליים, ברחו, הסתתרו ונמנעו מעימות עם חיילי צה"ל שחיכו להם במארבים בתוך הבתים ובסמטאות של מחנה הפליטים. בהמשך המבצע היום יהיה כנראה מאמץ יצירתי שיגרום לחמושים לחשוף את עצמם ויגדיל את מספר הנפגעים בקרבם.
מהלך כזה, צריך לומר, טומן בחובו גם סיכון רב יותר ללוחמי צה"ל, השב"כ ומג"ב, שפועלים במחנה. הגברת חיכוך מסוכנת לשני הצדדים וגם את זה צריך להביא בחשבון כי כל הסתבכות עלולה להעביר את מבצע "בית וגן" מצד החיוב של מאזן התוצאות לצד השלילי. התודעה משחקת פה תפקיד חשוב במיוחד בציבור הישראלי, לכן נראה שלא צריך לנסות לסחוט ממבצע "בית וגן" את מלוא התוצאות שאפשר להשיג במבצע בודד, אלא להשאיר משהו לפעמים הבאות.
האסטרטגיה המערכתית שמפעיל כעת צה"ל בצפון השומרון – אם לשפוט על פי התוצאות עד עכשיו – תשיג את מטרותיה באמצעות לחץ מבצעי רציף המבוסס על מבצעים רבים בהיקף מוגבל ולא במבצע גדול אחד. מבצע "בית וגן" הניח את התשתית להפעלת האסטרטגיה לדיכוי הטרור בצפון השומרון ובינתיים אפשר להסתפק בכך ולסיים בקרוב – בתוך יממה או שתיים לכל היותר.