לאחר ההודעה היום (שני) על קיצור הבידוד לחמישה ימים - מהלך שקודם על ידי שר הבריאות ניצן הורוביץ ונתמך על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט - מתחו הערב חלק מחברי הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות ביקורת חריפה על ההחלטה. הסיבה: בניגוד להחלטה לקצר את הבידוד לשבעה ימים שנידונה בצוות לאחר שהוצגו נתונים ונערכה הצבעה, השר הורוביץ ובכירי משרדו ובהם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש וראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס – קידמו את המהלך ללא הצוות.
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ במסיבת העיתונאים
ניצן הורוביץ במסיבת העיתונאים
שר הבריאות ניצן הורוביץ
(צילום: רפי קוץ)
יש לציין כי על פי דבריו של פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא היום בתדרוך לתקשורת, כ-85 אחוזים מהמאומתים כבר לא מדבקים ביום החמישי. כלומר, כ-15 אחוזים כן מדבקים. עם זאת, יש להדגיש כי החלטות הצט"מ הן בגדר המלצות ולא החלטות מחייבות וכי בכל מקרה מי שאמון על קביעת המדיניות ואישור או דחיית ההמלצות הוא פרופ' אש.
"זה נראה מחטף של שר הבריאות", אמר אחד מחברי הצט"מ. "כנראה שהיו לחצים מכיוונים אחרים לקצר את ימי הבידוד מצד שר האוצר ושרים אחרים. זה לא צעד שאין בו היגיון בכלל, אבל החלטות מהסוג הזה מקודמות בדרך כלל באמצעות הצט"מ. על הקיצור לשבעה ימים ניהלנו דיון מעמיק ורציני, עם נתונים שהוצגו לנו. למה הפעם לא דיברו איתנו? מאוד מוזר ומרגיש כאילו רצו מהר מידי".
נהלי חשיפה למאומת של מחוסן לא מחלים
נהלי חשיפה למאומת של לא מחוסן או לא מחלים
חברים אחרים בצט"מ גם כן חשים שהמהלך קודם מאחורי גבם וללא ידיעתם. "אנחנו דנים בעניינים כביכול שהם פחות חשובים מזה", אומר חבר אחר בצט"מ. "אז במהלך שעשוי להוציא החוצה כ-15 אחוזים של חולים מאומתים לא דיברו איתנו? זה מאוד תמוה. הצט"מ לאורך המגפה היה גוף שקיבל חלק גדול מההחלטות הדרמטיות שאושרו כמו מתן החיסון השלישי, הרביעי והחלטות נוספות. גם זו החלטה דרמטית ובעניין הזה נעלמנו".
המהלך לקיצור הבידוד התגבש עקב הלחצים שהפעילו חלק מהשרים בישיבת הממשלה האחרונה, שביקשו גם סמכויות לפטור עובדים חיוניים. "חייבים להפסיק לגרור רגליים", אמר שר החקלאות עודד פורר והשרות אורנה ברביבאי ושאשא ביטון הצטרפו לדבריו. בנט הסכים איתם ואמר שקיצור הבידוד ייבחן כל הזמן.
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
ראש הממשלה בנט ושר הבריאות הורוביץ
(צילום: מוטי מילרוד)
לפי ההחלטה שהתקבלה, מאומתים יצטרכו להיות ללא תסמינים ולקבל שתי תוצאות שליליות של בדיקות ביתיות ביום הרביעי והחמישי לבידוד כדי לסיים אותו. לא-מחוסנים שנחשפו למאומתים יסיימו חמישה ימי בידוד ויידרשו לבדיקת אנטיגן מוסדית עם תוצאה שלילית. כמו כן, מחלימים לא יצטרכו אישור רופא כדי להשתחרר מהבידוד.
בתוך כך, ראש הממשלה אמר היום לאחר ההחלטה כי "מדינת ישראל עומדת עכשיו בפני שיא תחלואת גל האומיקרון. לכן אנחנו רואים הרבה מאומתים והרבה מבודדים, והדבר הזה יוצר עומס כבד על המשק. לכן, קיבלתי החלטה יחד עם שר הבריאות, מערכת הבריאות ומומחים, לקצר את ימי הבידוד מ-7 ימי בידוד ל-5 ימי בידוד. החלטה זו תאפשר מצד אחד, להמשיך לשמור על בריאות הציבור, ומצד שני, אמנם קשה, אבל לקיים את הכלכלה בתקופה הזאת כדי שנעבור את הגל הזה בשלום".
ממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה במשרד הבריאות נמסר: "לא כל ההחלטות מתבססות על דיוני צט"מ. השיקול לשינוי אינו רפואי גרידא, אלא מתבסס על הצורך בהמשך פעילות המשק".