משבר של שעות בקואליציה - ואז פניית פרסה של ראש הממשלה: קבינט המלחמה יתכנס הערב (יום חמישי) והיה אמור בין היתר לדון "ביום שאחרי", אבל זמן קצר לפני הכינוס החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הנושא הנפיץ לא יעלה לדיון בפורום זה, אלא בקבינט המדיני-ביטחוני, בשבוע הבא.
עצם ההחלטה לקיים דיון על הנושא עוררה משבר פוליטי לזמן קצר. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הודיע כי מפלגתו תקיים ישיבת סיעה מיוחדת בקריה בתל אביב ב-21:00, מעט לפני ההתחלה המתוכננת של הדיון בקבינט המלחמה.
1 צפייה בגלריה
דיון קבינט המלחמה בקריה
דיון קבינט המלחמה בקריה
דיון קבינט המלחמה בקריה, לפני כשבועיים
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
הכותרת
השלב הבא במלחמה נגד חמאס | נדב איל
32:21
"קבינט המלחמה לא הוסמך לדון ביום שאחרי. זה אירוע דרמטי מאוד מבחינתנו", אמרו גורמים בציונות הדתית. גם בעוצמה יהודית יצאו נגד אותו דיון, והיו"ר איתמר בן גביר אמר כי "קבינט הקונספציה הוסמך לנהל את התמרון, ולא לקבוע מדיניות ליום שאחרי. זהו תפקידו של הקבינט המדיני-ביטחוני ויש לנהל את הדיונים ליום שאחרי בקבינט המדיני-ביטחוני ולא בקבינט הקונספציה עם גנץ".
אבל בסופו של דבר, כאמור, נתניהו החליט לא לקיים על כך דיון. במקום זאת, בקבינט המלחמה יעודכנו ראש הממשלה והשרים יואב גלנט, בני גנץ, גדי איזנקוט ורון דרמר במגעים לעסקת חטופים נוספת. הקבינט יעודכן במסרים שהגיעו מהמתווכים הקטארים בעקבות המגעים שהתקיימו בימים האחרונים, הנוגעים לתשובת החמאס להצעה הישראלית. עם זאת, אין מדובר בפריצת דרך, אלא במגעים מתמשכים.
לפני כן, ובתגובה לביקורת מצד בן גביר וסמוטריץ', בסביבת נתניהו אמרו כי "ראש הממשלה הבהיר שביום שאחרי חמאס לא יהיה ברצועת עזה לא חמאסטן ולא פתחסטאן. בכל מקרה, הדיון בנושא יובא להכרעת הקבינט המדיני-ביטחוני".
המתיחות בנושא הגיעה בהמשך לעימות בין בן גביר לשר בני גנץ עקב החלטת השר לביטחון לאומי על אי-הארכת כהונתה של נציבת שב"ס, קטי פרי, בניגוד להסכם הקואליציוני בין הליכוד והמחנה הממלכתי. כפי שחשף לירן תמרי שלשום ב-ynet, בן גביר בחר הבוקר במזכיר הביטחוני שלו - קובי יעקובי - לממלא מקום נציב שב"ס, חרף הביקורת על החלטתו להדיח את הנציבה פרי. כעת המינוי יעבור לזירה הפוליטית, לאישור הממשלה.
בבוקר, אחרי ישיבת הסיעה, מסרה הציונות הדתית: "נמשיך לעמוד על המשמר כדי למנוע כל ניסיון לקדם במחטף תוכנית מדינית שמשמעותה עצירת המלחמה, המשך קיומו של חמאס והחזרת הרשות הפלסטינית לעזה במכבסת מילים כזו או אחרת. הקמת קבינט המלחמה שהדיר את מפלגת הציונות הדתית מניהולה השוטף של המערכה הייתה דרישה לא לגיטימית ובעייתית של בני גנץ, אולם הסכמנו לה כדי לאפשר הקמה מהירה של ממשלת חירום לאומית. נעמוד על כך שכל ההחלטות האסטרטגיות ובוודאי ההחלטות לגבי עתיד עזה יתקבלו אך ורק בקבינט המדיני ביטחוני בו יש ייצוג לכלל המפלגות בממשלה ומי שיאתגר את החשיבה הישנה, ולא בקבינט המלחמה המצומצם בו ניתן ייצוג יתר לתפיסות ולקונספציות העבר, שכולנו, כעם, כבר התפכחנו מהן".
פורסם לראשונה: 18:24, 28.12.23