כפי שחשף לירן תמרי שלשום ב-ynet, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בחר במזכיר הביטחוני שלו - קובי יעקובי - לממלא מקום נציב שב"ס. זאת, חרף הביקורת על החלטתו להדיח את הנציבה קטי פרי, בניגוד להסכם ממשלת האחדות. כעת המינוי יעבור לזירה הפוליטית לאישור הממשלה.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, קובי יעקובי
איתמר בן גביר, קובי יעקובי
בן גביר ויעקובי
(צילום: קובי קואנקס, דוברות המשטרה)
ניצב יעקובי, בן 50, נשוי ואב לארבעה, החל את דרכו במשטרת ישראל לפני כ-26 שנה כלוחם יס"מ, לאחר שהשתחרר מצה"ל כלוחם בגולני. בדרך עבר בשורת תחנות - אך לדרגת ניצב קודם רק במאי 2023, שלושה חודשים אחרי שמונה לתפקיד מזכירו הביטחוני של בן גביר. למעשה, רק שנה לפני כן קודם יעקובי לדרגת תת-ניצב, כשמונה לתפקיד מפקד מרחב ציון במשטרה. אף על פי שמדובר בקצין מוערך, קידומו המהיר לדרגת ניצב גרם לפליאה במשטרה.
יעקובי שירת לאורך השנים במגוון תפקידי פיקוד וליבה, בין היתר כמפקד תחנת מוריה, שבפיקודו זכתה בתואר "תחנה מצטיינת". בהמשך מונה לתפקיד מפקד מרחב ציון - שתחת אחריותו נמצאים אזורים רגישים, ובהם מרכז העיר ירושלים וצפונה, ובכלל זה מוסדות השלטון. באזור זה היו בשנים האחרונות אירועים בעלי פרופיל גבוה, בהם ההפגנות בבלפור נגד ראש הממשלה נתניהו והמחאה של יוצאי אתיופיה. בין תפקידיו ניתן למנות גם את היותו יועץ בכיר למנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, עוזר ראש אגף התנועה ועוד.
באוגוסט 2021 זכה ניצב יעקובי בעיטור המופת של משטרת ישראל, כאשר הוביל את פקודיו וקציני משטרה נוספים, תוך חירוף נפש, להציל חיי אדם, מפני שריפת ענק שהתפשטה בהרי ירושלים לכיוון בית חולים איתנים. מינואר 2023 משמש יעקובי כמזכירו הביטחוני של השר לביטחון לאומי.
בן גביר מסר: "ניצב קובי יעקובי הוא האיש המתאים להוביל את שירות בתי הסוהר בתקופה זו, כממלא מקום הנציב. יעקובי הוא קצין משטרה מעוטר, מוערך, התקפי, מקצועי וחד - וזה בדיוק מה ששב"ס זקוק לו כעת".
2 צפייה בגלריה
המכתב של איתמר בן גביר לקטי פרי
המכתב של איתמר בן גביר לקטי פרי
המכתב של איתמר בן גביר לקטי פרי
ההחלטה לא להאריך את כהונתה של פרי התקבלה בניגוד לסיכומים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר המחנה הממלכתי גנץ. במסגרת ההסכם - שנבע בעקבות כניסתה של סיעת המחנה הממלכתי לממשלה - נקבע כי "כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה". יש לציין כי בימים האחרונים התקיימו שיחות בין גורמים בדרגים שונים במחנה הממלכתי והליכוד, שבמסגרתן הובטח שההסכם יישמר - כלומר, שבעלי התפקידים לא יתחלפו. בעניין בתי הסוהר והמשטרה הדבר נאמר באופן מפורש.
בן גביר נימק את החלטתו שלא להאריך את כהונתה של פרי, בין היתר בשל "פערים ואי-הסכמות, עד כדי חוסר אמון מוחלט, שהתגלעו בינינו". עוד כתב בן גביר לפרי כי סיבה נוספת להחלטה היא ש"לאורך אירועים משמעותיים נמנעת מלממש את מדיניותי, ואף פעלת, לא אחת, בניגוד לה". היא מצידה האשימה את בן גביר בהיותו "חסר אחריות", והוסיפה שהחלטתו "לא מפתיעה ומשולבת בטענות מופרכות וחסרות שחר, תלושות מהמציאות וילדותיות - המראות את אי-הבנתו בשב"ס".