שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, מאשים את רוסיה במהומות בנמל התעופה בעיר מחצ'קלה ברפובליקת דגסטן, שבהן מאות מוסלמים מוסתים קראו קריאות "אללה אכבר" וניסו לפגוע בישראלים ויהודים שנחתו שם. בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" הוא מאשים את ממשלת רוסיה בליבוי האנטישמיות ואף טוען כי ההתקפה האלימה תוכננה בידי הרוסים ויצאה לפועל באמצעות השירותים החשאיים של רוסיה, ה-FSB, אך לא הציג לכך הוכחות.
בתשובה לשאלה מה האינטרס הרוסי בליבוי האנטישמיות אומר השגריר האוקראיני: "זה בדיוק מה שהם צריכים, שהמקומיים יביעו זעם נגד מישהו – ולא נגד ממשלת רוסיה. אז את מי אפשר להאשים באינפלציה הגדולה ברוסיה, בעוני, באבטלה – במיוחד באזורים המרוחקים כמו הקווקז? מצאו שהיהודים הם מטרה קלה שאפשר להאשים, וזה מה שראינו בעבר בימי ברית המועצות. לכן לאנטישמיות בברית המועצות לשעבר יש שורשים עמוקים. פוגרום הוא משהו שהומצא נגד היהודים – הם הואשמו בעוני ובאבטלה".
תיעוד מנמל התעופה בדגסטן: מוסלמים זורקים חפצים על המטוס שנחת מתל אביב
הכותרת
מחבלים, הברחות וחטופים: מאחורי איום המנהרות ברצועת עזה / רון בן ישי
23:41
לדברי קורניצ'וק, "אם תסתכל על המצב מהיום הראשון של ההתקפה המאסיבית של חמאס על ישראל, תראה שלמנהיגות הרוסית לקח שבועות להשתתף בצער הישראלי ולהביע תמיכה מסוימת בעם בישראל. ממשלת רוסיה הזמינה את מנהיגי החמאס שפגשו בכירים במוסקבה. החמאס אמר ש'רוסיה היא החברה הקרובה שלנו ולכן נשחרר את שמונת החטופים הרוסים עם אזרחות כפולה'".
דבריו באים לאחר שדוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, טענה כי העימותים בדגסטן היו "תוצאה של פרובוקציה מתוכננת והובלת חיצונית" שבה קייב מילאה תפקיד "מפתח וישיר", מבלי להציג לכך ראיות. לדבריה, המבצע נועד "לערער את היחסים בין הקהילות הדתיות השונות של רוסיה". מוקדם יותר, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב ייחס את האחריות על התקיפה ל"התערבות חיצונית". מנגד, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר אתמול (יום א') שהתקריות החמורות מדגימות את "תרבות השנאה הרוסית נגד אומות אחרות".
1 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
נשיר רוסיה ולדימיר פוטין. באוקראינה טוענים ששנאת היהודים משרתת אותו
(צילום: Sergei Guneyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
השגריר האוקראיני בישראל טוען כי השוטרים בנמל התעופה בזמן המאורעות גילו אדישות, עמדו ועישנו סיגריות. "היו אירועים בימים שקדמו לתקרית. אם היו רוצים היו מונעים את זה – אך זה שירת את האינטרסים שלהם", הוא אומר. "מעולם לא ראינו דברים כאלה בקווקז. תמיד ליהודים היו קשרים קרובים לשכנים המוסלמים שלהם, אין שם דברים כאלה. מישהו ליבה את השנאה. אם תסתכל בתקשורת הרוסית תראה שהמושל של דגסטן הכריז שהמתח האנטישמי לובה על ידי אוקראינה, ואני לא מופתע".
מתי הנשיא זלנסקי יגיע לישראל? "ההחלטה עוד לא התקבלה אבל אני מקווה שזה יקרה, כי אנחנו מאמינים שהאומות מחוברות עכשיו במיוחד אחרי מה שקרה בישראל. אתם מבינים את הכאב שלנו בצורה חזקה יותר. האוקראינים חשים אהדה לישראל. זלנסקי שוחח עם נתניהו. סידרנו את השיחה בין הנשים הראשונות. כל צוות השגרירות תרם דם. רק בשבוע שעבר ארגנו סיוע הומניטרי לאזורים שנפגעו. אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים. ההכנה של הביקור בתהליך. אני לא יודע מתי זה יקרה אבל אני מקווה שזה יקרה, וזה יהיה חשוב לשתי המדינות".