3 צפייה בגלריה
הילדים שעלו על הטיסה
הילדים שעלו על הטיסה
"המשימה עוד ארוכה - להביא לקליטה מיטבית של העולים". ילדים מאוקראינה בעלייה לישראל
(צילום: סיון חילאי)
מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, החל גל עלייה מאסיבי לישראל מאוקראינה וממדינות האזור. בעקבות הצורך להתמודד עם כמות משמעותית של עולים, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה סיכמה עם שר הביטחון בני גנץ על סיוע של מערכת הביטחון למבצע הקליטה, שקיבל את השם "עולים הביתה". אתמול (שני), השרים ערכו דיון פרידה מראשי צוותי הסיוע של מערכת הביטחון, והמבצע ימשיך תחת ידיו של משרד העלייה והקליטה בלבד.
לפי הסיכום בין השרים, צה"ל ומערכת הביטחון סייעו בתהליך קבלת העולים בנתב"ג ובמלונות העולים. לצורך המבצע, צה"ל רתם את מפקדת אלון של פיקוד העורף ואת רשות החירום הלאומית. במבצע השתתפו כ-200 חיילים בסדיר ועוד כ-150 אנשי מילואים, שדוברים אוקראינית או רוסית.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ ופנינה תמנו שטה בפגישה
בני גנץ ופנינה תמנו שטה בפגישה
"החיילים פעלו במסירות, מקצועיות וחריצות". דיון הפרידה מצוותי הסיוע של מערכת הביטחון, אתמול
(צילום: נגה מלסה)
3 צפייה בגלריה
בני גנץ ופנינה תמנו שטה בפגישה
בני גנץ ופנינה תמנו שטה בפגישה
(צילום: נגה מלסה)
התפקיד של מפקדת אלון, בשיתוף משרד העלייה והקליטה, היה ניהול 42 בתי המלון ברחבי הארץ שהושכרו לצורך קליטת המיידית של העולים. מעבר לניהול השוטף, אנשי המפקדה והמשרד דאגו גם לרווחתם של העולים בבתי המלון, כולל מתן ציוד היגיינה ואמצעי תקשורת והעברת תכני חינוך על ידי מורות חיילות.
בדיון הפרידה, שבו השתתפו אנשי משרד העלייה והקליטה, מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא, ראש רשות החירום הלאומית תא"ל במיל' יורם לרדו וראש מפקדת אלון תא"ל שלומי בן מוחה, ביקשו גנץ ותמנו שטה להודות לצוותי הסיוע על הירתמות לטובת תהליך הקליטה של יותר מ-30 אלף עולים מאוקראינה, רוסיה ובלארוס בחודשים האחרונים.

גנץ אמר בדיון כי "מדינת ישראל מציבה רעיון יצוק ונכון - להיות בית ליהודים מכל מקום שהוא, והמבצע הוכיח את זה. אני מבקש להודות לכל אנשי מערכת הביטחון שלקחו חלק במאמץ הלאומי הזה. כמו כן, אני מבקש להודות לשרת העלייה והקליטה ולאנשי משרד שיש בפניהם עוד משימה ארוכה - להביא לקליטה מיטבית של העולים".
גם תמנו שטה הודתה בדיון "לחיילות ולחיילים, שפעלו בחודשים האחרונים במסירות, מקצועיות וחריצות אין קץ, ביחד עם עובדי משרדי, כדי לסייע לעולים מאזורי התופת בקליטתם המיטבית. אני משוכנעת שהחלק הזה בשירותם הצבאי ילווה אותם לכל החיים".

מספר העולים במסגרת המבצע עומד עד כה על 31,723, כאשר חיפה היא העיר המובילה בקליטה עם יותר מ-3,500 עולים שהגיעו אליה. גם נתניה ותל אביב קלטו כבר יותר מ-3,000 עולים. גם לאחר ההשתלבות בקהילה, העולים ממשיכים לקבל סיוע על ידי יועצי הקליטה של משרד העלייה והקליטה. לפי נתוני העלייה, כ- 70% מן העולים שעלו במסגרת המבצע הם מתחת לגיל 50, והעולים המבוגרים ביותר הם אישה בת 100 וגבר בן 99.