מנהל בית החולים איכילוב ופרויקטור הקורונה לשעבר, פרופ' רוני גמזו, התייחס היום (ראשון) בריאיון לאולפן ynet לסערה סביב החלטתו לחסן בשבוע שעבר את צוותי ההוראה בתל אביב. "עמדתי בשטח מול מורים בוכים. זו הייתה החלטה נכונה אבל אני מאוד מצטער שזה היה ללא תיאום עם משרד הבריאות, אותו אני מאוד מעריך". גמזו לא פסל ריצה עתידית לראשות העיר תל אביב: "אם יהיה מצב שראש העיר יתפטר, אשקול את צעדיי".
גמזו התייחס לסגר השלישי שהוטל על ישראל, ואמר כי אנו נמצאים כעת ברמת תחלואה גדולה מזו של הגל השני. "אנחנו פותחים כרגע מחלקה רביעית, רמת התחלואה גבוהה. אנחנו רואים חולים קשים וגם קשים מאוד, גם כאלה שהיו בתוך הקהילה והיו צריכים להתאשפז בתוך בתי החולים", אמר גמזו. "לא צריך להיבהל, בתי החולים בהחלט יעמדו בכך, אבל צריך הרבה אמצעים כדי להפחית את התחלואה. סגר זה לא הדבר העיקרי שמפחית את התחלואה, אלא התנהגות שונה שלנו - אמון הציבור, הבנה של הציבור, חיבור של הציבור. אנחנו חייבים להישמע לכללים כדי שנחזור לעצמנו ולמספרים ההרבה יותר נמוכים".
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו בסבב השני של החיסונים נגד קורונה באיכילוב
רוני גמזו בסבב השני של החיסונים נגד קורונה באיכילוב
"סגר לא מפחית תחלואה לבד- אלא שמירה על ההנחיות". פרופ' גמזו
(צילום: מוטי קמחי)
פרופ' גמזו עמד במרכז סערה ציבורית בשבוע שעבר, כשהורה לחסן את צוותי ההוראה במערכת החינוך בתל אביב. מנהל איכילוב התייחס לביקורת הרבה סביב העניין הזה, כולל הטענות כי מדובר בצעד פוליטי לקישוש קולות. "יומיים אחרי שהחלטתי במצב של מצוקה ועודף של מספר חיסונים לחסן מורים - הממשלה החליטה את זה", משיב גמזו. "המורים מקבלים את התפקיד הקשה ביותר במדינה היום, יחד עם הצוות הרפואי, לעמוד למול הקהל, אפילו בסגר. אז אני חושב שהיינו צריכים לעשות את זה, אני מאוד מצטער שזה לא נעשה בתיאום עם משרד הבריאות. אני מעריך את שר הבריאות, מעריך את עבודת משרד הבריאות, אבל בשטח אני עמדתי מול מורים בוכים".


-אבל אומרים לך, זה לא שלך. מה אתה מחליט על זה? "היינו בצהרי יום שני עם 2,000 עד 3,000 עודפי חיסונים עקב העובדה שכבר חיסנו הרבה, כל מי שמעל 60 ואפילו מעל 50. היו מורים בוכים שבאו אליי, אנחנו בשטח מבינים את הצרכים והראיה לכך זה שאותה החלטה התקבלה, אחרי יומיים, לכל מדינת ישראל ואני מברך את ראש הממשלה ואת שר הבריאות כי זו ההחלטה הנכונה".
-יש ויכוח גדול: האם אתה בשטח מחליט מי מקבל את החיסונים או משרד הבריאות, שהוא בעל הבית, נקרא לזה כך. "משרד הבריאות צריך לקבל את ההחלטה וכך גם אמרתי. היינו במצוקה וקיבלנו החלטה במצב הזה. אני לוקח את כל האחריות עליי, אבל בוא נזוז הצידה וניתן למורים את ההרגשה שגם אם ההחלטה לא הייתה מתואמת עם משרד הבריאות היא הייתה ההחלטה הנכונה ולא צריך כרגע לשים את המורים בתחתית הרשימה".
3 צפייה בגלריה
צוותי ההוראה מתחסנים
צוותי ההוראה מתחסנים
צוותי ההוראה מחכים בתור לקבלת החיסון בכיכר רבין
(צילום: מנהל החינוך עיריית תל אביב)

-אתה יכול להבטיח לציבור שבעצם אין בהחלטות שלך שום דבר פוליטי? כי כבר מדברים בך כראש העיר ת"א הבא או אולי חלק מרשימה פוליטית. "באמת, אני מוחה על השאלה בכלל. אני מקבל החלטות מקצועיות כל הזמן. אין לי כרגע שום רשימה, אני לא שייך לשום מפלגה. איזו פוליטיקה? גם הסיפור הזה של ראש עיריית ת"א הוא ספקולציה. אני אקבל החלטה ברגע שזה יהיה רלוונטי, כרגע אני לא מקבל על זה החלטה. אבל שוב, אני מנהל כאן אירוע מאוד מורכב. ארבע מחלקות קורונה, 45 אלף מחוסנים, אז בבקשה, אל תדביקו כל מיני דברים פוליטיים לדבר הזה".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"מעריך מאוד את שר הבריאות, אבל קיבלתי החלטה"
(צילום: אלכס גמבורג)
-אתה רץ לעיריית ת"א? "אף אחד כרגע לא רץ. אני רץ לעיריית איכילוב, כרגע אני עובד בשביל איכילוב, בשביל התושבים. אם יהיה מצב שראש העיר יתפטר, אשקול את צעדיי".
פרויקטור הקורונה לשעבר התייחס להתנהלות הממשלה, ואמר כי "רוב ההחלטות מתקבלות בצורה ראויה, אבל ראיתם גם את המצבים שהיו החלטות שהתקבלו ושונו ולא על פי הדרג המקצועי. אתם כבר מכירים את הסיפור הזה, ישראל מבחינה פוליטית היא לא סטרילית אבל אני חושב שצריך להגדיל את אמון הציבור, לקבל את שיתוף הפעולה ממנו. מה שחשוב זה הפנייה האישית, הרגשית, לכל תושב, לחבר אותו להחלטות האלו. שהוא ירצה להתמסר, להקריב גם את הפרנסה שלו, לטובת הפחתת התחלואה. זה מה שעשיתי כפרויקטור וזה מה שאני עושה כאן באיכילוב".

מנהל איכילוב התייחס למוטציה הבריטית והדרום-אפריקנית: "הגל השלישי קשה יותר מהגל השני, לא רק במספרים, אנחנו רואים מקרים יותר קשים. האם זה קשור למוטציה? אני חייב לומר, אלו ספקולציות. אין לנו מספיק מידע ונתונים כדי לומר שהמוטציות ממש שונות מהקורונה. מה שאנחנו יכולים לומר, שזה וירוס דינמי, הוא משתנה, כרגע אנחנו יודעים לטפל בכל. בתי החולים בארץ וקופות החולים נותנים טיפול מצוין גם עבור המוטציה הזו. לגבי החיסון, כרגע אנחנו לא יכולים לומר שיש בעיה אתו מול המוטציה, הוא טוב כנראה לכולם".
גמזו שיבח את מבצע החיסונים הלאומי: "אמרתי לפני שלושה שבועות, בתחילת המבצע, שישראל תהיה מספר אחת בשיעור המחוסנים לנפש, כי אני מכיר את מערכת הבריאות שלנו. אני מכיר את האחיות פה באיכלוב שמחסנות במרץ, בהתלהבות, בדינמיקה. זה מה שאנחנו נמשיך לעשות, תנו לנו את הכוח, לא רק בקופות החולים, גם בבתי החולים ואנחנו נהיה המדינה עם שיעור החיסון הגבוה בעולם".
-אתה יכול לחתום על האמירה שבחג הפסח נהיה כולנו משפחה אחת? סבא, סבתא, ילדים, נכדים סביב אותו השולחן? "אני יכול לחתום על זה אבל אתה רואה את ההסתייגות הזעירה שלי. הקורונה הביאה לנו הרבה מאוד הפתעות, אי-ודאויות, תרגילים וכל מיני דברים שאנחנו מתעוררים בבוקר ופתאום הכל משתנה. אבל לפי החישובים האפידמיולוגים שלי כרגע ושל הרבה אחרים, בהחלט תוך שלושה-ארבעה חודשים אנחנו יכולים להיות אחרי האירוע הזה, ברובו. עדיין יהיו חולי קורונה ועדיין אני אומר לכל אדם - בסוף יש לך שתי ברירות בטווח של שנה - או לחלות או להתחסן. אני חושב שהאופציה הנכונה, החכמה, זה להתחסן. כך אני מטיף לכולם כל הזמן. הדבר הבא שאני אומר - תמשיכו לשמור על מסכה, ההגבלות, על מרחק. תמשיכו לשמור על החברים, על המשפחה ועל הקרובים. רק ככה ננצח".